"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

27 May 2009

Universiti Kehidupan

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah. Semakin sihat, hihihi. Insya Allah, nak berkongsi sesuatu dengan pengunjung yang setia dengan blog yang selalu merapu neyh. Nak buat macammana, sawan merapu belum hilang lagi. (^_~)

"Berapa umur anti sebenarnya?"

Senyum dengan soalan dari seorang sahabat maya. Sebenarnya sudah beberapa tahun kami selalu 'bermuzakarah' dan 'bermusyawarah' melalui alam maya bersama, banyak yang dikongsikan selalunya berkisarkan sesuatu yang berkaitan dengan kehidupan (wah, terlalu umum). Malangnya, baru semalam beliau bertanyakan umur ana. Adui la... Sabar je.

"19 tahun."

"Ish, muda sangat. Takkan 19 kot."

"Secara daqiqnya, tengok dalam blog. 19 tahun 4 bulan 2 hari (semalam)."

"Iya... Iya, dah tengok. Dulu, perangai anti macam mak orang, sekarang macam budak-budak. Itu yang ana confuse."

Sohih... Ana ni abnormal. Hihihi. (^_~) Orang lain semakin matang, ana pula mengalami proses tumbesaran yang terbalik. Patut lah dulu dia panggil ana "kakak", then baru-baru ni dia panggil "achik" pula, risau juga la kot 2-3 bulan lepas ni dia panggil "jaddatun" pulak. Naya! Walhal dia yang lebih tua dari ana, hurm.

Baru-baru ni bertimpa-timpa pula kedatangan sms dari sahabat-sahabat selepas post sebelum ni menyentuh tentang teguran ana pada seorang forummer Laman-MAP. Salah satu sms dari seorang kenalan rapat;

"Iye la, Syirah tegur ikut cara apa pun tak apa. Ni kes tolak tak tumbang, tengok la siapa belakang dia. Dr Tengku Asmadi dan Cikgu Shidee."

Hurm, ni yang ana kurang senang. Tiada kaitan langsung dengan 2 motivator tersebut pun, cumanya ana menegur forummer tersebut setelah lama memerhati cara postingnya. Dan setelah entri sebelum ini dimasukkan dalam blog, banyak la komen yang ana terima. Syukran atas setiap nasihat dan teguran. Walhal, sebelum ini ana pernah meminta tolong seorang sahabat untuk menegur insan tersebut sebelum ana menegur, bukan tidak mahu memikul tanggungjawab tetapi ana memberi laluan kepada mereka yang lebih berilmu dan berpengalaman. Malangnya, masing-masing ada tanggungjawab lain.

Sejujurnya, dengan berat hati ana menaip bait-bait ayat tersebut dan sebelum post pun ana dah baca berulang kali. Akhirnya, setelah puas diserang bertubi-tubi melalui sms tetapi ana tidak membalas hatta 1 sms, tafaddhal untuk menghentam... Kerana ana tiada kredit nak membalas mesej-mesej antum semua. Hehe. Dalam pada dihentam, ana relex jer. Saudari Fatimah dengan pelik bertanya ana;

"How can you face all this things? Tak rasa apa-apa ke kak? Saya yang baca pun rasa geram, akak boleh buat muka sardin je."

Adik ku sayang, sikit punya comel muka akak... Adik kata macam sardin! Sampai hati.. Huhu.

Sebenarnya, yang kalian tak tahu ialah ana meminta bantuan talian hayat pada seorang sahabat yang ana hormati dan percaya (insya Allah), yang lebih berilmu, lebih berpengalaman dan lebih matang serta lebih semua segi dari ana yang serba kekurangan untuk menjenguk kesemua posting-posting forummer tersebut supaya beliau boleh memberi respon (nasihat yang sepatutnya) kepada insan tersebut. Sebab ana kan bukan selayaknya menegur mereka. Terus kepala ligat membuat hipotesis sendiri...

Kalau ana study, barangkali ada PhD, pasti suara ana didengari. Malangnya ana hanya bekas pelajar tadika yang suka ponteng kelas, jadi apa pun yang ana suarakan pasti ditentang. Tafaddhal. Biasalah tu, normal je. Sama seperti satu keadaan, seorang yang berjawatan tinggi salah dalam membuat penilaian dan ditegur oleh seorang yang kerjanya menyapu sampah, sudah tentu lah nasihat si tukang sapu sampah hanya dibuang ke dalam tong sampah serta-merta :)

Kata-kata sahabat 'talian hayat' tersebut sedikit sebanyak mengurangkan rasa bersalah ana di atas kata-kata yang ana tamsilkan melalui teguran itu. Kenapa menghentam ana tetapi apabila ana suruh si penghentam untuk menegur hamba Allah tersebut, tiada siapa yang bersuara. Kan afdhalnya ilmu kalian dikongsikan bersama. Jangan sekadar menghentam, lebih baik apabila dikongsikan. Kan lebih molek tuh :)

Semalam, sawan sengal datang lagi. Sahabat nasihatkan ana agar membiarkan saja posting-posting tersebut, tetapi ana mempertahankan juga kerana dia orang Islam. Perlu juga dibantu sedaya mungkin, selebihnya serah pada Allah. Dia nak terima atau tidak, itu terpulang padanya. Mungkin juga ada yang fikir, untuk apa la bersusah payah nak membantu kalau memang dia sendiri tak nak bantu diri sendiri.

Tiba-tiba ana usulkan pada sahabat untuk furthur study, hahaha.

Sahabat cakap "sihat dulu, nak study... study je la."

"kalau sampai bila-bila Allah nak 'bagi', tak payah study ker?"

Sungguh hiba sekali, hati bagai disiat-siat dan disiram dengan limau. Pedih. Astaghfirullah hal azhim... Iman lemah sungguh kala itu, terasa bercakap tanpa berfikir natijahnya.

"Study tidak semestinya kita ke universiti, dimana-mana kita boleh study."

Malam tadi, sebelum tidur dibuai mimpi indah... Ana fikirkan kata-kata sahabat. Betul... Belajar tidak semestinya di universiti. Teringat kembali, entah suatu hari ana sangat-sangat sedih... Sambil menyusun kembali buku-buku dengan susunan berbeza, hati terdetik nak membuka kitab Sahih Bukhari secara rambang.

Abdullah Bin Mas'ud bertanya kepada Nabi s.a.w.. "Apakah amalan yang paling baik?" Nabi s.a.w. menjawab : "Solat di awal waktu."
Abdullah bertanya lagi : "Kemudian apa ya Rasulullah?"
Nabi s.a.w. menjawab : "Berbakti kepada ibubapa"
Abdullah bertanya lagi : "Kemudian apa ya Rasulullah?"
Nabi s.a.w. menjawab : "Jihad fisabilillah."

[HR Bukhari]

Subhanallah, Allah menegurku sebegitu. Alhamdulillah, syukran ya Allah.

Sebenarnya, ana teringatkan kata-kata Prof Kamil. Lebih tinggi jawatan kita, lebih banyak telinga yang mendengar kata kita maka lebih besar peluang untuk berdakwah. Teringin nak merasai pengorbanan dalam menuntut ilmu, tetapi difikirkan dengan hati yang lebih tenang... Rupanya, Allah telahpun meletakkan ana di universiti kehidupan. Pensyarah adalah adik-adik yang selalu mendidikku, dekan adalah ibubapa yang sentiasa memberi tunjuk ajar, murid-murid adalah diriku sendiri. Subhanallah.

Walaupun tidak diajar secara formal, tetapi... Allah selalu menghadirkan 'guru-guru' yang mengajarku tentang kehidupan. Setiap kali berdepan persoalan, ana pasti mengajukan soalan pada beberapa sahabat yang lebih berilmu. Melalui jawapan-jawapan yang berbeza tersebut, ana akan mengusulkan pada Babah pula. Bukan tak nak bertanya terus pada Babah, saja nak tanya yang lain dulu kerana Babah selalu memberi jawapan yang memuaskan hati ana. Kalau terus bertanya pada Babah, rasa tak mencabar pula 'liku-liku' mencari ilmu. Huhu.

Walaupun bila bertanya pada seorang sahabat yang selalu 'eksen' dengan ana slumber menjawab "pergilah tanya Babah awak tue!" adeh la... Kiciknye atieku ini... Huhuhu.

Biarpun awak selalu cakap awak tak sehebat kawan-kawan ana yang lain, tetapi... awak tetap sahabat yang hebat di mata saya. Memang tak de sahabat macam awak yang tak pernah jemu nak bergaduh dengan saya hatta masalah gula-gula dan coklat. Adeh la... Sahabat macam ni memang susah nak jumpa, sentiasa nak gaduh, pelik! :P Tak pe, tak per... Apapun, awak tetap awak. Jadi diri awak sendiri, kalau awak macam kawan-kawan saya, payah tue sebab tak de sapa lagi nak ajak saya asah skill gaduh. Ahaks. (^_^)

Nadia,
Makin hari ana makin teringat anti. Anti ada jampi ana ke masa kita jumpa haritue? :)

End and dot... I'm HaPPy ToDaY... BeCaUse of FaMiLy + FrieNd's LOVE make me think how much ALLAH LoVESSSS Me. Subhanallah walhamdulillah ala nikmatillah.

8 leaves:

achik_teddy,  27 May 2009 at 13:31  

mmg btl pun awk mngalami tumbesaran trbalik,psl gula2 dan cokelat pun nk gadoh,hohoho:) yg pasti dua2 tu ttp manis kn.tp awas!!jgn dgula2kn ngn dunia sdh,:D

الوردة الشوكية 27 May 2009 at 13:47  

Aiwah, tu la... terbalik. Nnt makin lama jd baby pula, tu yang tak buleh masuk universiti. Huhuhuhu...

InsyaAllah, digula2kan dengan akhirat. Ameen ya Rabb.

achik_teddy,  27 May 2009 at 13:55  

bkn dgula2kn tp dcoklatkn ngn akhirat:)

mujahidah annafs 27 May 2009 at 18:25  

hikhik.
ana bagi jampi rindu kat anti.
suh anti rindu ana sokmo jeee.
(:
jgn demam rindu tw cyg, satgi ana jangkit lak nnt.
ngeh3.

_fatimah_,  27 May 2009 at 19:08  

Salam Kak Syirah,
betul tuh... apa yang penting, akak tahu saya salu sayang akak :)

الوردة الشوكية 28 May 2009 at 08:26  

Achik,
Ehe.... coklat ape erks? Tobelerone ker???? Nyum3, dapnyeeee... (^_~)

الوردة الشوكية 28 May 2009 at 08:32  

Nadia cayang,
ana bukan setakat demam tapi dah demam campak (biar jangkit2 kat dia) hik hik hik...

Bile anti jampi ana ea? Napa ana tak sedar anti menghembus jampi-jampi pada ana... Hik hik hik... :P

الوردة الشوكية 28 May 2009 at 08:35  

Fatimah mucuk my cayang :P

Hihi, cayang awak juga bangat3... :)
Jangan salu susah atie yerk...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO