"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

15 July 2009

Jazakumullah Khairan

Bismillahirrahmanirrahim.

Ma'alish jiddan pada semua sahabat-sahabat, ana tahu ramai yang terkejut malahan ada yang nak luruh jantung (meh cini ana sambut jantung tuh) baca entri sebelum ni yang ditulis oleh Ummu Uwais. Isk... Ummu Uwais nak kene gigit ni. Hihihi. Tak pe, jangan risau ana takkan gigit Ummu Uwais tapi ana akan gigit Uwais yang ensem tuh. Hihihi. (Sabar ye Uwais, kholah dapat kamu siappp la) :p

Syukran jiddan-jiddan juta lemon pada semua yang secara mengejut telah terkejut. Huhu, bukan salah ana ni, ana tak salah apa-apa pun. Jadi, jangan suruh ana bertanggungjawab atas terkejut kalian tu. :) Jazakumullah khairan katsira pada kalian yang mendoakan diri ini.

10 Julai (Jumaat)

Ana sekeluarga pergi Kuala Lumpur.

11 Julai (Sabtu)

Pada waktu pagi, Allah aturkan pertemuan ana dan Adik untuk jumpa dengan ukhti Syifa' yang anggun dengan serba hijau. Hihihi, lain kali makan nasi arab kena kongsi 2 orang ye kak. Nasib la tak termuntah semula, nasi arab punya pasal. Nak buat macammana kita orang melayu, perut melayu. Hihihi. Apapun nasi tu memang sedap, moga ada pertemuan lagi selepas ini. Insya Allah.

Pada waktu petang jam 3.30 ana ada temujanji untuk terapi tulang belakang. Masa jumpa ukhti Syifa' tu terasa tulang belakang berdenyut-denyut tapi boleh tahan lagi, sakit sikit-sikit tu biasa la. Lagipun bukan senang nak jumpa ukhti Syifa'. (Ada ke patut abi cakap pada ukhti Syifa' ana ni 'merap' dia jer, uhuk2). Sampai je tempat terapi tu ana rilex jer. Dia check dulu tahap kecederaan pada tulang belakang dan semua tulang yang ada dalam badan ni. Haaaa... Bayangkan, macammana keadaan ana. Sebenarnya banyakkkkkk sangat yang ana dapat 'ilmu' tentang diri sendiri sepanjang rawatan tersebut. Hihihi.

Antara perkara yang amat menarik ialah ana temui jawapan yang selama ini menjadi misteri bagi adik-beradik ana termasuk la ummi dan abi. Hehehe. Nak tau apa kakak yang buat terapi tu cakap?

"Eh, kaki adik ni panjang sebelah laaaa...!"

Ana dah terbeliak. Macammana kaki boleh panjang sebelah, malangnya ana tak leh tengok dan kakak tu bersama seorang lagi terapi (ummi dia kot) panggil ummi untuk tengok kaki ana. (Bayangkan betapa stressnya tulang+otot ana masa tu.) Ummi pun senyum je, sambil buat muka tak bersalah.

"A'a la. Saya pun tak pernah perasan." Lalalalala...

Beberapa minit kemudian, ana pun buka stokin dan tunjuk pada kakak tu.

"Kak, adik-adik saya cakap saya ada 2 buku lali!" (sebelah kaki je la)

Lalalala... Tiba-tiba ana jadi sungguh 'menarik' pada kakak tu. Agaknya ana ni pernah terjatuh masa kecil, sama ada tulang kaki ana 'terkeluar' dari tempatnya atau 'termasuk' dalam tulang (apa tah tak ingat nama tulang tu). Masya Allah, itu la masa kecil nakal sangat. Hehehe. Selesai satu kes, bayangkan selama ni semua orang pelik sebab ana ada 2 buku lali. Itu namanya KELEBIHAN, orang lain ada satu je. Ahaks!

Selesai untuk melihat kecederaan tulang (keseluruhan) dan kesimpulannya bahagian kiri badan ana mengalami sedikit masalah yang serius. Dari kepala-hujung kaki bahagian kiri badan bermasalah dari segi tulang dan saraf. Malahan otot banyak yang bengkak. Walla, gaya macam ana ni lasak sangat padahal duduk diam je. Sopan santun, aiii... anak sapa la ni. :p Disebabkan kekhuatiran pada semua pihak memandangkan kedudukan jantung di sebelah kiri (ada ke jantung orang lain sebelah kanan?) maka rawatan segera dilakukan.

Bermulalah detik yang mendera fizikal, emosi dan rohaniku.. Cecece...

Macam-macam yang kakak tu 'belasah' dan satu bahagian yang sungguh ana tak tahan masa dia nak tarik tulang belakang dalam kiraan 1,2,3 macam nak tercabut tulang ku. Tahan jer la, sikit pun tak nangis cuma muka je merah. Disebabkan untuk menarik tulang tu dilakukan oleh adik kepada kakak yang merawat tu lelaki, ana diam sepi tak bersuara. Bila selesai sesi menarik tulang, ana rasa tak larat sangat-sangat. Lepas je lelaki tu keluar dari bilik rawatan, terus kakak tu buka tudung ana sebab dia tengok ana dah berpeluh-peluh (dalam bilik berhawa dingin). Peluh menahan sakit.

"Nangis ker?"

"Eh tak de la..." Sambil buat muka ala-ala macam Uwais gitu. Heheheh.

If anyone asking me... "Give me a word to describe your feeling" my answer is PAINFULL. Hik hik hik hik...

Tapi bila lelaki tu dah keluar, mana yang tak tahan ana cakap juga la.

"Kak, sakitttttttt..." walaupun kakak tu suruh tahan tapi tak tertahan, ana tolak je tangan dia. Wah, dah orang kata sakit, sakit je la. Lalalalalaa.... Ana tak kan nangis kalau sakitnya setakat kene gigit semut, setakat sipi-sipi tapi kalau dah rasa macam nak tercabut je tulang, kalau tak menjerit tu bukan manusia la. Tak pun dia memang ada masalah saraf, masalah deria rasa sakit. Hehehe.

Kelakar sikit kakak ni, masa tengah menahan sakit (dan nangis - sebenarnya) sempat dia cakap something yang buat ana tergelak dalam kesakitan. Hihi, best la kakak ni.

Selesai je rawatan tu, secara jujurnya ana melentok dengan selentok-lentoknya dalam kereta. Perjalanan ke hotel pun ana hanya melempar pandangan ke luar jendela, tak nak rasanya fikirkan kesakitan segenap tubuh yang sedang berdenyut. Senyum pada awan, senyum pada awan, senyum pada awan :)

Sampai hotel, ana menyeret kaki. Sempat lagi posing depan lobi hotel sambil buat-buat lupa yang diri tengah sakit. Hehehe. Bukan salah ana, abi yang paksa bergambar.

Masuk bilik, abi suruh bersiap sebab lepas solat Maghrib nak makan makan di Kampung Baru dengan keluarga Mak Teh, Pak Uda dan Pak Cik. Walla, sungguh meriah! Selepas parking kereta, Abang Cik memimpin tangan ana yang semakin tak boleh nak jalan. Masa melintas jalan, Aiman tahan kereta dan ana masih cuba berjalan sedaya upaya tapi kelihatan kereta semakin banyak yang berderet hanya disebabkan ana melintas jalan secara tak sengaja Abang Cik 'menarik' tangan ana dan tersentap urat dan tulang belakang yang petangnya direntap hebat oleh para terapi (3 orang).

Percaya tak, ana menangis terisak-isak tanpa segan silu walaupun sungguh ramai orang di situ? Huhuhu. Terus menyembamkan muka pada bahu Abang Cik dan menangis puas-puas, sakit maaaaa. Orang sekeliling yang tengah makan pandang je pada ana. Tiba-tiba rasa malu la pula... Tadi nangis terlupa pula nak malu. Huhuhu.

Sampai kerusi duduk ana, alhamdulillah lega sangat. Hampir 5 minit ana duduk statik untuk mencari posisi paling sesuai dengan kadar kesakitan paling rendah. Dah OK tu, lap air mata yang mencurah-curah. Tengok ahli baeyt lain, hehehe. Malu I tauuuu.. :p

Orang lain dah habis makan, ana tak habis-habis lagi.

"Larat juga hang makan ye?" Soal Pak Cik.

"Dah offer, semua orang tak nak. Sayang nak tinggal. (Sumbat je dalam mulut) Susah payah datang, tak berbaloi."

"Bukan susah payah datang, susah payah jalan." Kata Mak Cik pula.

Tergelak ana, a'a betul kan susah payah tau nak jalan. Sampai menangis terisak-isak. Habis makan, semua dah bangun. Ana terhegeh-hegeh lagi. Nak bangun dari kerusi pun tak boleh, Abang pun angkat ana untuk berdiri. Jalan juga beberapa langkah. Lambat sangat, Abang dah tak sabar. Last dia membongkok depan ana, "cepat, Abang dukung" Waaa... Tak nak, malu la I kena dukung. Huhuhu. "Cepat la, orang tak kenal pun."

Memandangkan sangat-sangat lambat ana berjalan, untuk menapak satu kaki pun lama sangat masa yang diambil makanya Abang mendukung ana penuh gagah. Malu I. Huhu. Yeyeye, dah sampai di kereta.

"Aik, dah sampai." Abi kelihatan sungguh terkejut. Ana masih buat macam biasa, tak bersalah gitu. Salam bersalaman dan masuk kereta. Ana dipaksa naik kereta Abang je, susah naik kereta Abi. Redha jer la... Abang bawa ikut jalan yang paling kurang bumper. Sampai lobi hotel, minta wheel chair.

.... hari yang amat meletihkan ....

12 Julai (Ahad)

Bersiap pergi ke Bangi, makan Nasi Beriyani Gam. Huhuhu, masa ni kaki nampaknya semakin 'berat' untuk melangkah. Selepas siap makan, masuk kereta dan tidurrrr je sampai rumah. Sampai rumah, ana dah tak boleh nak jalan. Mahfuzah bawa turun tilam dan ana menggigil dengan teruk. 4 helai selimut untuk mengurangkan kesejukan. Mengiring tidak, cuba berbaring tetapi tahap menggigil buat ana tidak selesa untuk berbaring. Akhirnya ana hanya mampu meniarap untuk mengurangkan sejuk dan sakit pada tulang belakang dan segenap saraf.

Abi bagi air zam-zam, nak bangun duduk pun dah tak boleh. Abi bagi minum abis tumpah, uwaaa dah la sejuk. Abi ambil straw, iyaa... seteguk demi seteguk.

Hampir jam 8 malam ana belum solat Maghrib, uwaaa stress lagi. Lastly Abi usahakan juga untuk dudukkan ana, hehehe. Sebotol air untuk wuduk. Sambil nak duduk tu ana sempat nangis, hehehe.

"Kenapa senyum?"

"Pak Cik cakap dalam syurga nanti tak sakit dah..."

Abi baru tahu kenapa ana senyum... Usai Maghrib tidak diizinkan baring sehingga la solat Isyak. Kalau dah baring sangat susah nak bangun. Kesian abi :'(

13 Julai (Isnin)

Ummi dan abi terpaksa ke Johor atas urusan pejabat. Tinggal kami 4 beradik di rumah. Aiman demam, tak sekolah. Mahfuzah terpaksa duduk rumah untuk jaga kakak dan abangnya yang flat. Uwaaaa...

14 Julai (Selasa)

Kuatkan semangat! Abi tak habis-habis cakap "Kuatkan semangat" maka ana pun bersiar-siar (echeh!) dalam rumah. Alhamdulillah, keadaan semakin baik. Sambil berjalan tu kutip apa yang sempat. Tengok tu, baru sihat sikit dah tak reti duduk diam. Kalau duduk statik je tu namanya kufur nikmat, lalalalalaaaaaaaaaa!

15 Julai (Rabu)

Hujan sungguh lebat di awal pagi. Sendirian di rumah dan mengadap laptop, buka blog dan update untuk memberitahu pada semua...

SYUKRAN 'ALA DO'A.
JAZAKUMULLAH KHAIRAN KATSIRA.


^_~

8 leaves:

sucinyakasihmu 15 July 2009 at 12:27  

assalamua'laikum ya ukhti.. alhamdulillah atas perkembangan yang memberangsangkan.. ukhti mmg mujahidah!!! kita perlu kuat, moga Jannah jd penginapan kelak... ana doakan kesihatan ukhti.. moga ALLAH berikan ganjaran yg setimpal,untuk mujahidah yg bermujahadah ni... sayang sokmo...

adik mucuk,  15 July 2009 at 13:39  

cepat sihat ye akak cayang

Kash 15 July 2009 at 14:39  

Hah, nanti dah sihat, jgn lupa apa yg pakcik suruh buat kat blog pcik tu.

Kash 15 July 2009 at 14:42  

mmg seksa la tengok anak menakan aku ni, rasanya dah bertahun menanggung sakit ni, asyik on off jer.
xpe nanti kat syurga semua dah sakit dah.
Sabar je lah ye. Baca doa Nabi Yunus byk mudah2an kurang sakit dan cepat sembuh.

Kash 15 July 2009 at 14:43  

"kat syurga dah tak sakit dah"

ummu uwais,  15 July 2009 at 18:56  

Alamak, kakak pula nak kena gigit???? Ish, akak serahkan Uwais dan Mus'ab je terus jer adik lupa nak gigit kakak... Lalalalaaaaaaaa (balas dendam) :p

armouris 23 July 2009 at 23:46  

info tentang tulang belakang kat sini - Masalah Cakera Tulang Belakang

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO