"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

30 July 2009

Jendela Rindu

Bismillahirrahmanirrahim... :)

Hamdalah, ana telah selesai menjalani major theraphy for my back bone sebanyak 3x dan selepas ini hanya menjalani terapi susulan sahaja. Insya Allah. Jazakumullah khairan pada semua yang mendoakan ana, semoga Allah membalas dengan sebaik-baik pembalasan. Ameen.

[1]

Dalam termenung sendiri, melayan mp3 yang berbunyi sedari tadi. Tersenyum sendirian, lagunya mengingatkan ana pasa susuk tubuh seorang insan yang istimewa dan selalu menjadi istimewa di hati ana. Ummu Uwais. Entah kenapa hati terasa sangat ingin membuka blog peribadi Ummu Uwais, subhanallah rupanya ada wadah yang diberikan pada ana. Jazakillah khairan ukhti. Terselit sekali gambar mereka sekeluarga, Ummu Uwais, Abu Uwais, Uwais dan kembarnya (Durrah) serta Mus'ab. Satu gambar di dalam rumah sedondon berwarna ungu muda. Ana tersenyum, comel sangat! Satu gambar lagi di dalam program, aduhai Mus'ab tampak stress dengan mukanya yang langsung tidak ceria. Hihi, Mus'ab anti-social berbeza dengan Uwais dan Durrah.

"Kak, muka anak-anak akak semuanya mirip ustaz. Langsung tak ada muka akak pada muka mereka. Seriously, mungkin kulit je yang mirip akak. Putih gebu berbanding ustaz yang putih merah. Anak-anak semua sikit pun tak ada yang ikut akak, sian akak kan." Ana mengusik ukhti.

"A'ah la Syira, semuanya ikut muka abi tak seorang pun yang ikut muka ummi. Tolong mengandung je la, semua anak ustaz." Ukhti ketawa di hujung bicara.

Ustaz yang sedari tadi leka melayan anak-anak menyampuk dengan bicara kami.

"Tak perlu puji lebih-lebih, malu pula ana rasa. Ana ni pemalu orangnya." Ustaz mencari pasal seperti biasa. Hok oloh, tok sah perasan la.

"Isk, ustaz ni perasan je. Mana ada ana puji ustaz!"

"Ala, alasan sama juga macam semua orang. 'Mana ada ana puji ustaz' tapi baru sekejap tadi menjerit dalam nada yang geram tahap gaban 'Comelnya Uwais, comelnya Durrah, comelnya Mus'ab' kemudian cakap pula 'semua ikut muka ustaz'. Dah tu mana datangnya kecomelan anak-anak kalau dah kata semua ikut muka ana. Dah tentu sebenarnya antunna nak cakap 'handsomenya ustaz' tapi tak thiqah la pula kan. Sebab tu ana cakap, jangan puji lebih-lebih sebab ana ni pemalu orangnya."

Ummu Uwais sudah mula ketawa sambil mencubit lengan Abu Uwais. Ana menahan saja ketawa, pura-pura tak dengar walaupun hakikatnya tidaklah pekak pun.

Kalau orang tak tahu, barangkali menyangka Abu Uwais orang arab. Mukanya tiada percikan wajah melayu, dikuatkan lagi Ummu Uwais yang berniqob maka mudahlah orang menganggap mereka berdarah arab sementelah anak-anak semuanya ikut muka Abu Uwais dengan kulit Ummu Uwais.

Ummu Uwais selalu menasihatkan ana dalam ehwal niqob. Hihi, Malaysia bukan tanah Arab. Malaysia itu Malaysia ini, sekurang-kurangnya tidaklah nampak syadid sangat. Kalau zaujah/bintun Karkun memang syadid, tetapi ukhti usahakan juga supaya ana masih 'berwajah' Melayu walaupun dalam berniqob. Sebab tu walaupun berniqob ukhti masih lagi tidak bermasalah untuk mendekati mad'u, bila tiada lelaki dengan senang hati ukhti tidak segan silu menjatuhkan niqobnya. Dengan kejernihan wajah, tak susah untuk menarik hati orang untuk jatuh cinta pada tarbiyyah ukhti.

Perwatakan ukhti pendiam dan tidak 'ramah' untuk bercakap perkara-perkara yang sekadar membuang masa, dalam bicara kosong juga tak lupa menyelitkan nasihat. Berbeza dengan ustaz yang talk-active dan pantang berpeluang pasti ana akan dijadikan umpan untuk Ummu Uwais ketawa. Pasangan yang ideal, saling melengkapi. Kalau kedua-duanya kuat menyakat, ana tak tahu apa yang bakal terjadi. Keras je perut duk layan ketawa.

[2]

ESOK (31 Julai 2009), insya Allah seseorang juga bakal menyambut ulang tahun yang ke-**. Tak perlu ana sebut namanya disini, biarlah apabila dibaca coretan ini dia tahu bahawa ucapan ini ditujukan untuknya.

Kalau menjadi MANUSIA, jangan jadi manusia BIASA. Yang longgar jiwanya, rapuh imannya, sempit mindanya, gelap masa depannya. Tetapi jadilah MANUSIA yang LUAR BIASA. Yang gah jiwanya, kental imannya, tertib solatnya, Al-Quran juadahnya, luas pandangannya dan gemilang masa depannya. Sesungguhnya apabila Allah menyayangi hamba Nya, maka diujinya. Apabila dia bersabar, maka dipilihnya dan apabila dia redha maka Allah mengasihinya.


Ya Allah ya Tuhanku,
Engkau Maha berkuasa ke atas hamba-hamba Mu, satukanlah jiwa kami di dalam agama Mu. Ya Rahman, titipkanlah kemesraan di dalam hati kami. Ya Razzak, cukupkanlah kami dengan segala pemberian rezeki Mu. Ya Qahhar, peliharalah kami dari perkara yang mendatangkan kemurkaan Mu. Ya Khaliq, yang menghidup dan mematikan kami. Panjangkanlah usia insan (yang ku hargai kehadirannya di dalam hidupku) ini dengan kebajikan dan ketaatan kepada Mu. Jadikanlah pertambahan usianya akan menambahkan lagi ilmu, iman dan amalnya kepada Mu. Tambahkanlah juga khusyu' dan tawadhu'nya kepada Mu. Ameen. SaNaH HeLWa in advance (",)

...SeLaMaT KeMBaLi Ke TaNaH aIr...

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO