"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

28 July 2009

Tunggu Suami

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, hajat untuk berceloteh kembali disegarkan semula. (Apakah diriku sedang kemaruk menaip pada hari ini? Tak juga kerana kepala pening sangat.) Pagi tadi menjenguk Al-Insyirah dan membalas apa yang perlu, menjenguk blog dan tiada semangat pula nak mencoret barangkali kerana pening semakin bertambah-tambah sehabis ziarah Al-Insyirah. (Mungkinkah ini kerana kesan dari bekam? Kehilangan banyak darahkah ana?)


Nampak "Guest" di shout box menyuruh ana update blog. Sebenarnya kisah ini sudah terkisar-kisar dan semakin mekar pula ingatan pada kenangan yang bakal ana coretkan di sini. Gambar sebelum ini juga cukup untuk mencurah-curahkan idea untuk mencoret di blog. Pengalaman menerima ziarah dari ukhti Amiera pada tahun lepas yang bermalam beberapa hari di rumah cukup manis apabila dikenangkan, kami duduk di rumah dan ana suka hati je buat sengal macam biasa.

Masa tu tak tahu nak masak apa, malu pun ada juga dengan ukhti yang hadir jauh dari utara untuk transit di rumah ana sebelum meneruskan perjalanan ke selatan tanah air.
Ana mencari satu hari yang sesuai untuk meraikan kehadiran ukhti dengan berjalan sepuas-puasnya. Puas berjalan melihat bunga-bunga dan pokok cactus.

Memandangkan ukhti tiada lesen kereta, ana lagi lah tiada lesen maka kami menalifon Pak Cik A yang juga bekas teman sekerja ummi. Sementelah suami ukhti Amiera yang menyorok entah di mana juga tiada untuk memandu kereta. (Oh, kenapakah statement ana begini? Ikuti kisah selanjutnya) :p


Jangan cabut kak, nanti kena marah dengan Bangla... Huhu

Setelah pencen, Pak Cik A memandu teksi, hanya dia pemandu teksi yang ana kenali dan dia juga dikenali oleh ummi dan abi. Wajar rasanya dan tidak keterlaluan untuk meminta pertolongan Pak Cik A membawa kami bersiar-siar jauh sedikit dari bandar yang memerlukan pengangkutan.
Kami ke Sungai Palas, berdua-duaan di ladang teh yang sunyi dan tidak ramai pelancong memandangkan kedudukannya yang jauh sedikit tetapi hal ini agak mustahil sekiranya cuti umum atau hujung minggu. Padat dengan pelancong!

Awalnya, Pak Cik A kata caj untuk bawa kami bersiar-siar ialah RM60 (kalau tak salah) dan ana tiada masalah kerana kami masing-masing tidak boleh memandu kereta (ummi) untuk mengembara.


Sempat lagi makan ais krim di kedai sebelah ladang teh. Comot... Comot...


Nampaknya satu bonus juga meminta Pak Cik A membawa kami kerana dengan senang hati Pak Cik A menawarkan diri untuk mengambil gambar kami. (Tanpa Pak Cik A, tiadalah gambar kita berdua yang berkaki ye kak!) Penat juga nak ambil gambar berdua menggunakan tangan sendiri, tak nampak pemandangan belakang yang jauh lebih indah dari ana yang comot. Bila terfikir, kesian sangat pada ukhti yang penat berposing hampir 200 gambar yang sempat dirakamkan sepanjang pengembaraan hingga mengeluh sakit pipi pula senyum di hujung lensa kemera.


Berceloteh dengan pelbagai isu semasa dengan Pak Cik A dalam teksi, mujur lah ukhti pandai bercerita dan ana hanya mendengar dan menyampuk sesekali bila berpeluang.

"Nanti datang sini contact la pakcik, boleh bawa jalan jauh sikit."

"Insya Allah, nanti saya datang lain kali dengan suami ye pakcik."


"Kamu belajar lagi ke?"


"Iye pakcik, saya di UUM (Universiti Utara Malaysia)."

"Owh, kalau di universiti pelajar dibenarkan kawin?"
Ana maklum soalan dari Pak Cik A. Beliau tiada zuriat selain seorang anak angkatnya yang sebaya dengan ana. Jadi, tidak hairanlah soalan begitu diusulkan dari Pak Cik A.

"Boleh pakcik tapi tengok juga la. Sesetengah kos tak boleh kawin." (Ana rasa untuk sesetengah kolej tidak membenarkan pelajarnya berkahwin terutama di bidang kejururawatan/makmal dsb terutamanya pelajar wanita kerana kebarangkalian penangguhan kuliah berlaku sekiranya pelajar wanita mengandung dan alah pada bau ubat/bahan kimia.)


"Kamu dah kawin ke?"


"Eh... Belum pakcik..." Ana menahan ketawa mendengar bicara ukhti yang nadanya seakan terkejut gorila. Pak Cik A apa lagi, tergelak sampai geleng-geleng kepala.

"Ish kamu ni, pakcik ingat kamu dah kawin. Asyik cakap 'nanti la tunggu suami saya.' Ingatkan dah kawin." Pak Cik A menghabiskan sisa ketawanya.

"Iya pakcik, kakak saya ni belum kahwin lagi." Ana menyampuk meredakan rasa geli hati. Ana juga maklum dengan perangai Pak Cik A, suka berjenaka.

"Baru la best nak bawa kereta, tadi ingatkan bawa isteri orang..."


Melihat proses pengeringan teh

Ana pandang ukhti, ukhti pandang ana. Kami senyum mengingati dialog sebentar tadi. Kelakar juga dengan ukhti yang sepanjang perjalanan tak habis-habis dengan ayat "tunggu suami". Bila agaknya suaminya muncul untuk membawa ukhti kembali ke sini, hihihi. Bayang-bayang suaminya pun entah dimana masih belum menampakkan tanda, insya Allah semoga ukhti bertemu dengan suaminya (yang ditunggu-tunggu) dan boleh la bertamu lagi di sini. Hehehehe.


Pada ukhti Syifa' dan akhawat-akhawat, insya Allah semoga perjalanan kalian dipermudahkan Allah untuk ke sini. (Mujur lah semua akhawat punya lesen kereta, boleh aja pinjam kereta abi. Hehehe.) Entah bila ana nak dapat ilham/petunjuk untuk ambil lesen kereta. Hihihi.


p/s: Ana menunggu calon suami untuk ke Muor la agaknya, calonnya sudah ada... hanya kesabaran menunggu yang merunsingkan dek kerana calon suamiku menghitung hari bakal mencecah 3 tahun. Uwais, cepat-cepat besar ye sayang. Lalalalalaaaaaaa (^_~)

2 leaves:

Hanis,  29 July 2009 at 19:44  

Assalamu'alaikum kak Insyirah. Alhamdulillah selalu ziarah blog ukhti yang segar dengan ayat-ayat kelakar, kadang-kadang senyum dan sedih. :)

Saya sahabat ukhti Fatimah, dia selalu cite psal ukhti masa usroh dan kami pun suka sangat dgr cite ukhti Fatimah. ALHAMDULILLAH, haritu saya mintak kebenaran dengan beliau nak ta'aruf dengan akk, suka sangat-sangat bila ukhti fatimah dengan senang hati menunjukkan gambar akak.

SUBHANALLAH. betul la, ukhti fatimah selalu cakap muka akak takmacam melayu, bila dah tengok muka akak... hehehehehe, lansung tak comot pun! tapi akak selalu bahasakan diri 'si comot', cute jer...

nanti akak bleh tak invite saya dalam privet blog akak? nanti saya minta ukhti fatimah bagi email saya. syukran.

Salam UKHUWAH - HaniS

الوردة الشوكية 30 July 2009 at 10:20  

Wa'alaikumussalam whb dik Hanis.

Ya Allah, malu lak baca komen Hanis. Ni Hanis yang haritu paksa Fatimah pujuk akak bagi gambar yer. Hehe :P

Isk, adik salah orang kot. Kalau tak comot tu bukan akak la tuh :) Sebab akak comot jer.

Insya Allah nnt bagi e-mail akak invite dalam privet blog!

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO