"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

16 May 2012

Pulang Ke Barzakh

Bismillahirrahmanirrahim.

Kalut-kalut dengan Amir Solihin, ada orang datang rumah bagi salam.

Selesai dengan Amir Solihin, tanya pada suami.

"Siapa datang?"

"Ada orang bagitahu cucu Haji F meninggal."

"Inna liLLAHi wainnailaihirajiun."

Saya terfikir-fikir, terasa macam baruuuuu sangat cucu Haji F meninggal.

Suami menambah.

"Haritu lelaki, 4 tahun. Ini adiknya pula, dalam 4 bulan."

"Sakit apa?"

"Entah, tak tanya pula."

Lepas Asar, solat jenazah. Suami pulang memberitahu mahu ke kubur.

Pulang dari kubur, suami bagitahu "baru 3 minggu lepas si abang meninggal dunia. Ini adiknya (perempuan) meninggal, haritu abang meninggal masa lepas pantang yang adik. 3 minggu je, adik pula 'pergi'. Tadi 'simpan' pun sebelah menyebelah dengan abang."

"Eh, tak sampai 4 bulan la ye. Dalam 2-3 bulan la."

"A'ah."

"Inna liLLAHi wainnailaihirajiun."

----

Saya tanyakan suami. "Apa agaknya perasaan mereka ye. Baru je hilang anak lelaki 3 minggu lepas, hilang pula anak perempuan."

"Hm, entah la."

Sebenarnya, bukan hilang anak lelaki atau anak perempuan tetapi mereka dah 'dapat' dua anak yang bakal memberi syafaat kepada mereka di hari akhirat kelak insha Allah. Allah 'simpan' mereka sebelum dunia 'mengotorkan' mereka. Allahuakbar.

Terfikirkan bagaimana mahu menterjemahkan perasaan dan memujuk emosi apabila seseorang yang kita sayang, Allah bagi pinjam sekejap sahaja. Belum puas kita nak memberi khidmat, Allah ambil semula.

Tiba-tiba harini, berlebih-lebihan mencium Amir Solihin.

Allah bagi pinjam, tak tahu macammana 'corak' ujian yang Allah bagi. Semoga Allah menguatkan iman kita semua menghadapi segala bentuk dan corak ujian dari Allah, aamin.

Duduk main-main dengan Amir Solihin, bercakap dengan suami.

"Haji H tu pun anaknya ramai yang dah 'simpan' kan? 4 orang rasanya. Anak dia kan ada ramai, 8 ke 9 orang..."

Suami membalas, "6 orang."

Dari 6 yang Allah bagi, Allah ambil semula 4 orang. Sebab, Allah nak bagi yang lebih baik untuknya. Mudah-mudahan yang terbaik dari sisi Allah untuk dunia dan akhirat mereka.


Ya Allah,
Janganlah Engkau uji kami dengan ujian yang tak sanggup kami pikul.

Ya Allah,
Usah bebankan kami dengan bebanan yang berat seperti yang telah Engkau berikan kepada umat terdahulu dari kami.

Aamin...


Ummu Amir

3 leaves:

najah jhk 17 May 2012 at 07:52  

Allahuakbar. mati itu pasti kn.. manusia dulu kejar mati syahid, manusia sekarang takut mati. sebab ap? takut x cukup 'amalan. Allahurabbi. terima kasih kak. byk bnde sy dpt grab drp post ni. May Allah bless

Ummu Auni 17 May 2012 at 08:11  

sedihnya baca...kehidupan di dunia ini adalah sementara.

munisyhmohd 20 May 2012 at 05:23  

ya Allah...mati itu pasti...sedih bace ...moga kluarga beliau tabah...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO