"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

24 May 2012

Ujian Adalah Sunnah Kehidupan

155. Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar:

156. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali."

157. mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.

(Surah Al-Baqarah)

KETERANGAN

Kehidupan manusia adalah ujian. Ujian bukanlah bertujuan untuk merendahkan martabat seseorang bahkan sebagai pemangkin untuk meninggikan tahap keimananan seseorang. Manusia yang berakal akan sentiasa positif dalam menghadapi ujian.

1. Jenis-jenis ujian daripada Allah 

a. Ketakutan

Takut adalah satu sifat yang ada pada manusia. Sekuat mana pun manusia, pasti akan ada perasaan takut. Takut kepada mati, takut kepada makhluk lain dan sebagainya. Manusia memang dibekali dengan sifat takut namun ketakutan itu tidak harus melebihi daripada ketakutan kepada Allah. Firman Allah swt dalam Surah Annuur ayat 55:

dan ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). mereka terus beribadat kepadaKu Dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Ku.

b. Kelaparan

   Makhluk di muka bumi semuanya memerlukan makanan. Makanan yang baik akan menghasilkan sifat dan naluri yang baik. Oleh sebab itu Allah menyuruh manusia untuk memakan benda-benda yang baik. Kelaparan akan menyebabkan manusia tidak stabil sama ada dari segi zahir atau batin. Justeru Nabi berpesan supaya makan sebelum lapar. 

    c. Kekurangan harta

Harta adalah salah satu daripada keperluan hidup. Oleh itu manusia berlumba-lumba untuk mencari dan mengumpul seberapa banyak harta. Pengurangan harta benda sesudah bersusah payah mendapatkannya akan menyebabkan jiwa manusia yang tidak beriman akan  meracau seterusnya akan menjadikan tindakannya tidak menentu. 

d. Kekurangan jiwa

Secara amnya, makhluk diberi fitrah menyayangi dan berkasih sayang. Jika mereka disentap dengan kematian orang yang disayangi, kadang-kadang dia tidak dapat menerima takdir bahkan tidak redha.

    e. Kekurangan bekalan/hasil

Semua kejadian alam adalah tadbir urus dari Allah. Kemarau panjang, hujan berterusan adalah penentuan dari-Nya, justeru manusia perlu memohon anugerah dan limpah kurniaan-Nya.


2. Cara menangani ujian 

a. Kawalan emosi

Minda yang jernih akan meneliti dan membuat koreksi terhadap perkara yang menimpanya 

   b. Kawalan hati

Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya di dalam jasad ada seketul daging, apabila ia baik maka baiklah seluruh jasad, apabila ia rosak maka rosaklah seluruh jasad, itulah hati

Jangan biarkan syaitan menusuk jarumnya: Firman Allah dalam surah AlHijr ayat 42:

 "Sesungguhnya hamba-hambaKu, tidaklah ada bagimu sebarang Kuasa untuk menyesatkan mereka, kecuali sesiapa Yang menurutmu dari orang-orang Yang sesat (dengan pilihannya sendiri).


   c.  Kawalan tindakan:

i. Lidah mengungkapkan perkataan yang baik
ii. Tangan tidak melakukan tindakan melampau
iii. Kaki tidak melangkah ke tempat yang tidak elok
iv. Badan melakukan solat


3.      Hasil menangani ujian dengan baik

a. Keampunan dari Allah
b. Mendapat keprihatinan Allah
c. Mendapat hidayah dari Allah


Sumber : Abu Amir

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO