"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

04 November 2011

Mahar : Tinggi atau Rendah?

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Hari ini mendengar kuliah Tafsir al-Quran, beberapa potong ayat dari surah An-Nisaa' dikongsikan bersama dengan para ibu. Sesuatu yang membuat diriku tersenyum simpul memandang encik zauj. Bercerita mengenai perkahwinan zaman sekarang, ramai lelaki yang mengeluh dan berpeluh apabila memikirkan mahar dan hantaran kepada pengantin perempuan.

Pada zaman pemerintahan khalifah Umar al-Khattab, ramai pemuda yang berjumpa dengan amirul mukminin mengadukan perihal wanita-wanita yang meletakkan mahar perkahwinan dengan jumlah yang tinggi. Diantara tugas pemerintah adalah memberi khutbah pada hari Jumaat semasa solat Jumaat. Maka, semasa khutbah Jumaat... Umar al-Khattab berkhutbah;

"Bertaqwalah kamu kepada Allah. Para wanita, janganlah kamu meninggikan mahar perkahwinan."

Seorang dari kalangan wanita bangkit dan bersuara di hadapan amirul mukminin Umar al-Khattab mengatakan.

"Wahai amirul mukminin, Allah meletakkan mahar yang tinggi kepada kami. Mengapa kamu merendahkan mahar kami?"

Maka, amirul mukminin bertanya kembali.

"Apakah dalil kamu?"

Wanita tersebut membacakan ayat 20 di dalam surah An-Nisa.

"Dan jika kamu hendak mengambil isteri (baru) menggantikan isteri (lama yang kamu ceraikan) sedangkan kamu telah pun memberikan kepada seseorang antara mereka (isteri yang diceraikan itu) harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil sedikit pun daripada harta itu. Patutkah kamu mengambilnya dengan cara yang tidak benar dan (yang menyebabkan) dosa yang nyata."

Maka, amirul mukminin menjawab.

"Ya, kamu benar dan Umar (dirinya sendiri) salah."

Allah... begitulah. Seorang pemimpin boleh ditegur oleh orang yang dipimpinnya sekiranya melakukan kesalahan hatta yang menegurnya adalah seorang wanita.

Suasana di Malaysia, mahar ditetapkan oleh pejabat agama (setiap negeri dengan kadar berbeza) adalah nilai yang mampu dibayar kebanyakan pemuda. Namun, di dalam Islam tidak salah sekiranya pengantin perempuan menetapkan kadar mahar mengikut kemahuan dirinya. Kebanyakan pengantin di Malaysia ditetapkan mas kahwin dengan kadar yang rendah tetapi wang hantaran yang tinggi :)

Ramai menafsirkan hadith Rasulullah mengenai mahar kahwin dengan ucapan "sebaik-baik mahar adalah mahar yang rendah", sebaliknya yang dimaksudkan adalah "mahar yang mudah". Tidak kiralah berapa nilai mahar yang ditetapkan oleh pengantin perempuan, itu adalah haknya. Pengantin perempuan tersebut yang akan hidup dengan pengantin lelaki, bukannya keluarga pengantin perempuan.

Jadi, keluarga hanyalah menjadi pencadang kepada kadar mas kahwin bukannya penentu kepada kadar mas kahwin. Di dalam Islam juga, sekiranya perempuan tersebut memiliki apa-apa kelebihan (contohnya menjahit, memasak, menjaga anak dsb) maka Islam tidak melarang untuk meletakkan mahar yang tinggi atas asbab kelebihan yang dimiliki oleh wanita tersebut.

Begitulah Islam meninggikan seorang wanita, Islam 'melayan' wanita dengan cara yang sangat indah.

Contoh : Mahar Yang MUDAH.

1.

Muhammad meminang Sumayyah, apabila berbincang mengenai mas kahwin (mahar) keluarga Muhammad mencadangkan sebanyak RM 2000. Ibubapa Sumayyah meminta mahar dinaikkan kepada RM 5000 kerana Sumayyah berkelayakan akademik (contoh : degree, PhD). Tetapi, Sumayyah menetapkan maharnya sebanyak RM 6000 dan dipersetujui oleh Muhammad.

Maka, Muhammad perlu memberikan mahar seperti yang diminta oleh Sumayyah atas asbab kelebihan yang dimilikinya.

2.

Ahmad meminang Fatimah dengan meletakkan mas kahwin sebanyak RM 2000, kedua ibubapa Fatimah bersetuju tetapi Fatimah mengatakan bahawa beliau meletakkan maharnya sebanyak RM 1000.

Maka, Fatimah telah memudahkan urusan maharnya dengan tidak memberatkan Ahmad untuk memberi mahar yang tinggi.

Kedua-dua situasi diperbolehkan di dalam Islam. Wanita boleh meninggikan atau mengurangkan mahar kerana mahar adalah miliknya. Sekiranya seorang lelaki menikahi wanita dengan cara "berhutang" mas kahwinnya, lelaki tersebut perlulah melunasi mahar kepada isterinya sebelum 'tidur' bersama. Seorang lelaki tiada hak memaksa isterinya 'tidur' bersama selagi mana belum memberikan mas kahwin. Sekiranya dipaksa, wanita tersebut boleh memfailkan kes di mahkamah.

Selalu terjadi... ibubapa pengantin perempuan yang menentukan kadar mas kahwin kepada pengantin lelaki sedangkan dalam syariat Islam, mas kahwin adalah kepunyaan isteri dan isteri berhak untuk menentukan seberapa banyak yang dimahukannya.

Di Malaysia, mahar rendah tetapi wang hantaran banyak :)

Nak berkahwin dengan janda pun dimintanya hantaran RM 10, 000 ^__^

Teringat semasa encik zauj bertanyakan kadar mas kahwin kepada ana sebelum berkahwin. Ana menjawab "ikut suka" tetapi terus-terusan didesak. Rupanya baru hari ini tahu bahawa pengantin perempuan berkuasa VITO meletakkan seberapa banyak mas kahwin yang dimahukannya. Setelah mencapai kata sepakat pada kadar yang ditetapkan, ummi meminta encik zauj agar menambahkan RM 1. ^__^

Kenapa RM 1?

Sebab... Dulu, orang selalu tanya ada ke lelaki yang nak kahwin dengan Insyirah yang selalu sakit. Ummi sentiasa membalas pertanyaan tersebut dengan ayat power.

"Emmm... ambillah siapa yang nak (kahwin), bagi 20 sen je."

Hehehe... tiba waktu untuk menetapkan mahar, ummi up grade jadi RM 1. Ok lah kan... Selepas diberikan mas kahwin, tayang RM 1 pada ummi.

"Nah, RM 1 untuk ummi."

"Ambillah... tu Insyirah punya!" ^__^

Iye juga kan, ummi nak 20 sen je. Kih kih kih.

Kesimpulannya, tinggi atau rendah mahar seorang pengantin perempuan terletak kepada DIRINYA sendiri dan bukannya ditentukan oleh ibubapa. Ibubapa hanyalah pencadang sahaja. Wallahua'lam.

Yassiru wala tu'assiru. Permudahkanlah dan janganlah susahkan...


"Berikanlah mas kahwin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya."
(Surah An-Nisa ayat 4)


Seeking mardhatillah,
Ummu Amir

11 leaves:

Salsabila 4 November 2011 07:59  

RM 1? Wahh!

:)

terima kasih akak bagi pencerahan ^_^

mysarrasara 4 November 2011 08:38  

Salam...
Coretan Insyirah boleh d jadikan pedoman untuk akk...

Hanis 4 November 2011 09:47  

Salam perkenalan :)

Sebut pasal mahar,teringat hari tu baca novel "makrifat cinta" karya siapa saya dah lupa tapi ada pasal mahar.

Dan saya baru tau kalau bakal suami tu hafal dan bacakan surah-surah dari AL-quran sebagai mahar pun boleh.

Ilmu baru yang menarik!.

Terima kasih atas pencerahan puan ttg mahar.

miss jue 4 November 2011 16:01  

salam, mohon kongsi pengisian ini di FB dan blog. mohon zin ye.

thank you.

Insyirah 4 November 2011 22:35  

Salsabila.

Hehehehe... :)

Insyirah 4 November 2011 22:36  

Wsalam kak sara,
insha Allah moga bermanfaat!

Insyirah 4 November 2011 22:37  

Salam perkenalan buat Hanis.

Hehehe, boleh saja bakal suami yang hafiz membacakan kalam2 Allah sebagai mahar. Tak menjadi masalah, tetapi susah nak jumpa lelaki yang mampu menjadikan hafazan sebagai mahar, dup dap dup dap... hehehehe. berjabat dengan bakal mertua, terus lupa nak baca surah yang mana :D

tqaroslan 6 November 2011 01:49  

salam aidiladha kak... =]

truthseeker 9 October 2012 10:41  

akak macam salah xngam je maksud ayat 20 surah annisa tuh....akak rujuk kt mane kisah tuh? nak dalil die?

Insyirah 9 October 2012 22:03  

@ truth seeker.

Kuliah Tafsir Quran.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO