"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

08 November 2011

Kerapuhan Sekeping Hati

Bismillahirrahmanirrahim.

Termenung memandang si kecil yang sedang membesar. Kadang, merasakan Allah mengirimkan seorang anak kecil bernama Amir Solihin untuk menghiburkan jiwa hamba Nya. Apa yang Dia aturkan pada perkara yang telah, sedang dan bakal berlaku adalah perancangan Nya yang TERBAIK buat kita semua.

Merinduikan seseorang, yang mana... kerinduan ini akan semakin bercambah dan entah bila akan surut atau terlerai kerinduan yang semakin dipendam-pendam. Puas memujuk hati agar tidak melayan rasa yang menyinggah di ruangan kalbu, bimbang akan teralir air mata jernih yang disimpan-simpan. Namun, bertemankan angin malam yang damai di kampung dengan suara cengkerik yang bertasbih kepada Rabb sedikit sebanyak hati mengimbau kenangan yang sudah jauh meninggalkan waktu. Jauh... Sehingga menerbitkan rindu yang tak sudah.

Selalu merasakan bahawa dia adalah sahabat yang baik, walaupun kadang tidak memahami diri ini namun sebagai seorang sahabat dia adalah sahabat yang sering mengingatkan kepada Allah meskipun caranya berlainan dari orang lain. Kelainan yang ada pada dirinya jualah yang menambat tali hati ini pada nasihat-nasihat dan kalam pedoman. Namun, sesekali... hati meronta-ronta menidakkan apa yang diucapkannya kerana kerapuhan hati ini sering runtuh berkecai dengan kata-katanya. :(

Acapkali kalamnya dibaca, berulang-ulang dan berakhir dengan linangan air mata. Entah... Hati sudah penat memendam rindu, rindu pada seorang sahabat yang sudah lama tidak dipertemukan. Bukan tidak berusaha, namun... Allah ada perancangan yang lebih baik, insha Allah.

**************************

"Macammana kenal dengan kakak tu? Macammana Fuzah tak tahu?"

"Kami kenal dari alam friendster lagi, bayangkanlah friendster pun dah delete."

Tersengih dengan soalan dari adinda Mahfuzah.

"Oh..."

Tiba-tiba, teringat dialog dengan adinda Mahfuzah. Ana juga rindukan 'dia'... Sudah 5 tahun kami bersahabat, hanya sekadar sahabat 'ilusi' yang Allah belum beri kesempatan untuk bersua muka. Kadang kala terbit juga air mata hiba apabila apa yang kami rancangkan seringkali Allah halang, namun di celah-celah air mata hiba dengan keputusan Allah... hati jadi makin hiba mengenangkan hati yang tidak redha dengan perancangan Allah, masakan mengaku menjadi hamba Allah tetapi dalam masa yang sama tidak redha (hiba, sedih, berduka, bermuram durja) dengan apa yang Allah aturkan dalam kehidupan :(

Hati rapuh... Kadang kala, apabila melihat anakanda Amir Solihin, tak semena-mena hati jadi sebak dan menangis memandangnya yang lena diulit mimpi... Tersenyum dalam tidur. Terbit juga monolog-monolog 'jahat' yang menghiasi jiwa lemah.

"Kalau Allah tak bagi Amir Solihin, siapa la yang nak menghiburkan hati ni?"

"Kalau Allah tak bagi Amir Solihin, sejauh manakah hati ini mengorak?"

Selalu melihat Amir Solihin bukan sahaja amanah tetapi hadiah dari Allah. Hadiah dari al-Khaliq yang terlalu berharga. Dan, hadiah ini juga membuatkan sahabat-sahabat yang berduka akan tersenyum hanya dengan melihat gambar-gambar keletah Amir Solihin yang dipaparkan di dalam facebook. Allahu Rabbi... Sahabat-sahabat juga mengesat air mata duka memandang Amir Solihin, masakan ana yang 9 bulan 'tidak pernah berpisah' dengannya tidak merasakan apa-apa.

Sahabat, ana menantikan waktu yang terbaik dalam perancangan Allah yang kita tak tahu. Mudah-mudahan Dia mempertemukan di tempat dan waktu yang terbaik. Jangan bersedih ya :)

**************************

Bila tak larat sangat-sangat, tengok muka Amir Solihin. Gagahkan juga kudrat, kerahkan segala tenaga dan lupakan semua yang dirasakan.

"Haritu jatuh bla bla bla."

Berubah muka ibu mertua.

"Jatuh dengan Amir ke?"

"Tak..."

Awal-awal lagi (sebelum dilahirkan ke dunia) sudah menyerahkan urusan Amir Solihin kepada Rabb nya yang menciptakan beliau, yang mengajarkan beliau yang tak tahu apa-apa, yang memberikan ilham kepada beliau untuk tersenyum, bermain, bergelak ketawa, meniarap dan sebagainya... Sudah menyerahkan urusan Amir Solihin kepada al-Khaliq supaya menjaga Amir Solihin sebaik-baik penjagaan Nya.

Insha Allah, Amir Solihin aman dalam jagaan Allah.

Ana tak kuat, tapi Allah bagi Amir Solihin supaya ana paksa diri jadi kuat. Baikkan Allah? Dia tak akan membiarkan hamba terdampar sendirian. Meski hati kadang menangis sedu, Dia tahu bagaimana untuk menghiburkan dengan cara dan kehendak Nya.

Ya Allah, terima kasih.
Zauji, terima kasih.
Amir, terima kasih.

Dengan segala kekurangan, baik fizikal mahupun emosi apatah lagi spiritual... ana bukanlah sahabat yang terbaik kepada sahabat-sahabat sekalian tetapi ana akan cuba berusaha untuk menjadi sahabat yang baik di saat kalian memerlukan, atas kehendak Allah juga. Wallahua'lam.


Rindukan sesuatu yang 'tertinggal' di Raudhah. Allahu Akram!

Best Quote : Kawan sejati bagimu ialah orang yang setiap kali bersua denganmu, selalu menasihati dirimu kerana Allah, serta mengingatkan nasib dirimu di hadapan Allah. Kawan seperti itu, jauh lebih baik bagimu daripada kawan yang setiap kali bertemu denganmu, dia meletakkan dinar di telapak tanganmu.

Refleksi : Adakah kita mempunyai kawan sebegitu? Atau adakah kita telah menjadi seorang kawan seperti itu? *miss she so much*


Sukar berlabuh
Sebuah bahtera keinsafan
Memberanikan aku sebagai nakhoda
Dil autan luas gelombang yang datang
Menghanyutkan segala
Kemudi ke dasar dosa...

Ku cekalkan diriku
Bergapaian air mata
Meluncur bahtera ke pulau redha
Ku pasrahkan hatiku
Meredah gelombang cinta
Yang luas menggunung menghempas dosa...

Kalau tiba kepantai putih
Hamparan pasir permaidani terbentang luas
Rahmat dan kasih sayang Mu

Kembali bertawadhuk
Di pulau yang redha ni
Ku hindarkan naluri
Segala mazmumah diri
Beralunan lautan
Bertiup bayu kesempurnaan
Di taman itu jiwa bersemadi....

Kini danau nurani bersih
Berwudhu' air mata yang gugur
Menyerah diri kepada Allah
Mendamba kasih menghina diri
Syukur hamba dengan keinsafan
Telah berhijrah akan diriku
Di bawah naungan keampunan
Hidup matiku hanya untukMu....

~ Zulfan ~

Negeri Serambi Mekah,
Ummu Amir

1 leaves:

bintu Allias 11 November 2011 at 21:29  

Salam ziarah buat ummu amir,
moga sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik oleh Ilahi dalam perjalanan seorang hamba menggapai cinta Rabb..

Moga diri terus kuat dan tabah.
Manisnya berukhwah sehingga mampu terbina satelit hati yang kukuh.;)
indahnya ukhwah kerana DIA.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO