"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

15 November 2011

[Cerpen] Dia Aisyahku 2


Bismillahirrahmanirrahim.

Pagi ini, Saufi kepenatan gara-gara semalaman tidak dapat tidur dengan nyenyak. Namun kesempatan itu juga digunakannya untuk memanjatkan doa, menadah tangan kehadrat Yang Esa. Pohonnya, biarlah Allah yang mengatur untuknya. Moga kemelut itu akan berakhir dengan baik.

اللهم أحسن عاقبتى فى الأمر كله وأجرنى من خزى الدنيا وعذاب الأخرة

Ya Allah, elokkanlah kesudahan urusanku semuanya dan selamatkanlah daku dari kehinaan dunia dan azab di akhirat.

Saufi melangkah keluar dari biliknya di compartment A 107 blok A. Buku karangan Ibnu Qayyim al Jauziyyah, Hikmah Ujian dipegang kemas. Seusai solat malam tadi, iris matanya melirik ke arah buku itu. Seingat Saufi, buku itu kiriman seorang sahabat seusrahnya di Sekolah Menengah Agama Arab Maahad Muhammadi Lelaki, Nik Azrin. Dia kini melanjutkan pengajiannya di Mesir. Sepatutnya, Saufi turut sama menjejaki sahabatnya di sana, namun dia punyai matlamat untuk berada di Univesrsiti Islam Antarabangsa (UIA). Sudah beberapa ketika buku itu tersimpan di rak, debu-debu mula menapak di muka kulit.

"...dan kemungkinan antara hikmah ujian ialah, ia merupakan satu peluang untuk meneliti kembali kejadian lepas, berhenti sejenak memikirkan perancangan akan datang. Oleh itu, ujian akan memberikan nilai tambah kepada mana-mana individu untuk lebih matang dan jiwa yang padu, juga memberikan keutuhan hati dan perasaan mendalam dalam minda seorang da'ie"

Itu kata-kata Ibnu Qayim dalam buku beliau. Ingin Saufi lanjutkan lagi bacaan, namun dia memerlukan waktu yang tenang kerana itu buku tersebut turut dibawa bersama ke kuliyyah.

Perjalanan untuk ke kuliyyah hanya mengambil masa 5 minit sahaja dari Mahallah Zubair. Namun ada juga di kalangan muslimin menggunakan motorsikal. Bagi muslimah, Mahallah Safiyyah yang paling dekat dengan kuliyyah. Saufi memilih untuk berjalan kaki. Baginya, berjalan boleh mencernakan minda, memberi senaman anggota. Apatah lagi Rasulullah s.a.w. menyatakan :

Sesiapa yang menyusuri jalan untuk mencari ilmu Allah, pasti Allah akan mudahkan jalan untuknya (dengan sebab tujuannya) ke syurga.

Subjek yang perlu Saufi ikuti hari ini ialah konsep penggunaan Kaedah Feqah. Subjek berkenaan oleh Dr Bari Awang. Beliau anak jati Tanah Merah, Kelantan. Terbit juga rasa bangga Saufi terhadap pencapaian pensyarahnya. Bukan asobiah tapi ukhuwwah. Topik yang dikupas berkenaan autoriti uruf dan adat dalam perundangan Islam menarik perhatian Saufi. Seluruh perhatian diberikan sepanjang berlangsungnya sesi pembelajaran. Kesimpulan akhir dari Dr Bari, turut mencuit hati Saufi

"... saya amat kurang bersetuju jika pelajar-pelajar saya kahwin semasa alam belajar. Kalau nak kahwin pun, buat kenduri makan bihun sahaja. Saya tahu, kamu semua bukannya ada duit pun, nanti dah habis belajar, bercerai. Tak ada beza dengan orang di luar sana, jadi janganlah kerana adat orang nak kahwin awal, kamu pun nak kahwin juga!"

Seusai kuliyyah, Saufi segera ke Mahallah Ali untuk menikmati juadah tengah hari. Café di Mahallah Ali digemari para pelajar kerana menawarkan bukan sekadar harga yang murah tapi makanan yang amat menyelerakan. Tambahan pula Saufi telah berjanji dengan Hasnul Razi untuk bertemu di café. Hasnul Razi adalah sepupu Syura dan mengambil jurusan undang-undang.

Hasnul : Assalamualaikum. Menung panjang nampak.

Saufi : Walaikumussalam, tak ada la. Ana teringatkan kata-kata Dr Bari tadi, sinis tapi bermakna.

Hasnul : Oo yeke? Ke teringat buah hati?

Saufi : Eh ke situ pula, ana serius la teringat kata-kata Dr tadi.

Hasnul : Em ok. Macamana dengan tawaran ana minggu lepas, jadi ke?

Saufi : Em ana setuju, cuma bagaimana dengan modal?

Hasnul : Modal tu, enta jangan runsing. Ummi ana janji untuk berikan duit simpanannya sebagai hutang kepada kita. Ala, bukannya banyak pun kalau kita berhutang ni, lagi pun ummi ana tak kisah bila kita nak bayar.

Saufi: Ok lah. Hal ehwal promosi ana akan laksanakan, enta hanya dapatkan bekalan perfume, printer dan tempahan t-shirt muslimah juga jubah. Boleh?

Hasnul : Boleh ya syeikh. Er... satu lagi. Enta ada jumpa Fauzan?

Saufi : Semalam ana jumpa, kenapa?

Hasnul : Dia ada call ana, tapi ana 'silent'kan handset. Ana agak dia mahu tanyakan pasal Syura…

Hasnul memandang Saufi, tiada kata bersahut darinya. Nafas ditarik panjang… dia kaget lagi.

Kelibat Fauzan tidak kelihatan. Biasanya paling tidak Fauzan akan sertai mereka di café Mahallah Ali. Bagaimana dia?


* Nota kaki *

Ditulis oleh : Abu Amir
Diedit oleh : Ummu Amir / Insyirah Soleha

1 leaves:

Qani'ah 16 November 2011 at 23:22  

xpuas bace........hehe

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO