"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

03 August 2008

Bio-Mekanik Solat



Tajuk : Bio-Mekanik Solat
Penulis : Dr Yusof Abbas
Harga : RM18
Penerbit : At-Tijarah

Jika dimaksudkan khusyuk solat itu tenangm kita memerlukan kaedah untuk menenangkan diri. Jika khusyuk itu dikatakan memberi tumpuan kepada pembacaan, kita pelajari teknik membaca dengan berkesan. Jika khusyuk itu dikatakan sedang berkomunikasi dengan Allah, maka kita pelajari ilmu berkomunikasi dengan berkesan.

Jika dikatakan khusyuk itu membayangkan kaabah dan membayangkan syurga-neraka, maka kita pelajari ilmu mengendalikan imiginasi dan ilmu otak manusia. Jika khusyuk dikatakan berdiri tegak dan sempurna toma'ninah, kita pelajari teknik betul mengikut kaedah biologi utk menggerakkan otot dan sendi-sendi badan.

Jika dikatakan khusyuk itu mengosongkan fikiran dari memikirkan hal-hal dunia, kita pelajari ilmu penumpuan fikiran. Jika khusyuk itu mendengar teliti bacaan sendiri dan bacaan imam serta bacaan hati, kita pelajari ilmu kehebatan deria pendengaran dan hati manusia. Jika mengetahui ayat2 yang dibaca akan membantu khusyuk, kita pelajari tafsirnya. jika mata ditumpukan ke tempat sujud akan lebih fokus, mari kita ketahui secara fisiologi hebatnya penglihatan kita!

Atau jika dikatakan kesempurnaan wuduk asas menyempurnakan solat, kita pelajarilah kehebatan air yang telah ahli saintis buktikan di makmal ataupun merasakan dengan menjaga pemakanan, kecergasan dan kesihatan akan membantu khusyuk, juga akan dibincangkan dalam buku ini.

Komen saya:

Subhanallah! Allahuakbar! Kebanyakan di pasaran adalah buku-buku 'kaedah khusyuk' yang di tulis oleh ulama' dan juga golongan sufi. Tapi, kelebihan buku ini adalah dengan menafsirkan bahawa SOLAT adalah FITRAH BIOLOGI manusia dari takbir hingga ke salam. Subhanallah, ayatnya sangat mudah lagi di mudahkan. hanya beberapa istilah biologi yang mudah dan tak terlalu berat.

Selepas mencuba kaedah demi kaedah yang di berikan, terasa solat lebih 'sempurna' dari sebelum ini. Wallahua'lam.

Image Hosted by ImageShack.us

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO