"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

21 May 2012

[Cerpen] Dia Aisyah Ku 9



Kisah Si Penjual Keropok.

Humaira memarkir kereta di bawah teduhan pokok. Beberapa urusan perlu diselesaikan, memasukkan wang untuk pembelian barangan di atas talian, mudah berurusan dengan khidmat jualan di atas talian. Duduk di hadapan komputer dan menjelajah dari satu ke satu kedai yang menawarkan khidmat jualan di atas talian, membanding-bandingkan harga dan kemudian membuat pesanan. Selepas memasukkan jumlah yang perlu dilunasi, peniaga akan menghantar barangan melalui khidmat pengeposan terus sampai ke hadapan pintu rumah.

Sedang berkira-kira mahu mengeluarkan infaq kepada kanak-kanak yang memohon sumbangan, Humaira teringat akan pelbagai kisah yang menyeramkan. Adanya sindiket yang mempergunakan kanak-kanak dan remaja dengan alasan kegunaan madrasah dan sebagainya hakikatnya mereka hanyalah dijadikan sebagai alat untuk ketua sindiket meraih keuntungan. Memikirkan beberapa kemungkinan yang sempat singgah di mindanya, Humaira berkira-kira untuk menghulurkan duit di tangannya.

Hatinya beristighfar selepas berlalu dengan senyuman ke arah kanak-kanak tersebut.

"Bila hati kita berkira-kira untuk melaksanakan kebaikan, itu tandanya hati kita masih berprasangka kepada orang lain. Jadikanlah 'sumbangan' kecil kita sebagai satu cara untuk bersyukur kepada Allah, sedangkan Allah tidak pernah kedekut dengan kita dengan pelbagai nikmat berganda, kita yang selalu kedekut dengan Allah. Jarang sekali mahu memberi, bahkan selalu saja meminta kepada Allah. Setelah diberi, kita meminta... Lagi dan lagi dan lagi."

Berlagu istighfar di hatinya.

Kalaulah dengan sumbangan kecil darinya mampu memberi senyuman kepada kanak-kanak itu, bukankah dia telah memperoleh kejayaan yang besar. Kejayaan dalam mengekang sifat kedekut dan bersangka buruk terhadap orang lain. Kejayaan kerana menggembirakan kanak-kanak. Tidak mustahil kanak-kanak tersebut memang sedang menuntut di sebuah madrasah yang kekangan kewangan. Tidak mustahil kanak-kanak tersebut anak yatim yang menghuni mana-mana rumah anak yatim, pengusahanya prihatin terhadap nasib malang anak yatim tetapi tidak mampu dari sudut kewangan menampung segala perbelanjaan.

Pelbagai situasi menerjah di minda. Selang beberapa langkah ke hadapan, di depan muka pintu bank... Humaira menoleh ke belakang. Tiada lagi kanak-kanak yang meminta sumbangan darinya. Tiada lagi wajah polos yang kepenatan kelihatan.

Entahkan sudah berapa jam dia berdiri menagih perhatian orang ramai yang keluar masuk dari bank.

"Mudah-mudahan Allah membantunya dengan cara terbaik."

Urusan kemasukan wang di bank diselesaikan seberapa segera.

Keluar dari pintu bank, hatinya berbunga kembali. Kanak-kanak yang melintasinya sebentar tadi adalah kanak-kanak yang meminta sumbangan darinya sebelum masuk ke dalam bank.

"Dik..." Humaira memanggil kanak-kanak tersebut sebelum terlepas peluang untuk bersemuka buat kali kedua.

Wajah polos kanak-kanak tersebut kelihatan selepas dipanggil Humaira.

Duit kertas di tangannya diserahkan kepada kanak-kanak tersebut. Niatnya kalaulah kanak-kanak ini hanyalah alat manusia-manusia berhati batu, moga Allah akan menurunkan taufik dan hidayah kepada mereka. Kalau dia hanyalah dijadikan alat untuk kemewahan dunia kepada mana-mana individu, moga dengan infaq sedikit ini akan membuatkan kemewahan tersebut akan disalurkan ke jalan Allah. Allah maha berkuasa ke atas sesuatu, bisa membolak balikkan hati hamba Nya.

"Terima kasih, kak." Santun dan budi dipamerkan, tidak semua orang memanggil untuk memberi. Kebiasaannya dialah yang akan mendekati manusia-manusia yang berusan di bank untuk menagih simpati.

"Doakan untuk akak." Humaira tersenyum, tangannya diletakkan di atas kepala kanak-kanak tersebut. Usapan lembut berkali-kali buat kanak-kanak itu.

"Semoga Allah memberkati kehidupan akak di dunia dan akhirat, aamin!" Dia tersenyum. Senyuman yang sungguh ikhlas.

"Aamin. Apa nama adik?" Humaira sekadar mahu mengetahui nama kanak-kanak tersebut.

"Nama saya Humaira."

"Masha Allah, nama akak pun Humaira juga. Nama kita sama. Umur adik berapa tahun?"

"Umur saya 9 tahun."

"Oh, muda lagi. Humaira sekolah di mana?"

"Humaira tak sekolah lagi, ayah Humaira tidak mampu menyara Humaira untuk ke sekolah."

Kanak-kanak itu tertunduk, barangkali merasa malu kerana tidak mampu untuk bersekolah seperti kanak-kanak lain.

"Oh... Jadi, Humaira duduk dengan siapa?"

"Humaira duduk dengan ayah."

"Ayah Humaira kerja apa?"

"Ayah Humaira penjual keropok. Tapi, sekarang ayah dah tak boleh berjalan lagi. Ayah terjatuh semasa menjual keropok. Sekarang ayah duduk di rumah saja."

"Ibu Humaira bekerja?"

"Tak. Humaira dah tak ada ibu. Ibu dah lama meninggal, masa umur Humaira 2 tahun."

"Humaira tak ada kakak? Abang?"

"Tak, Humaira anak tunggal. Dulu, Humaira menjual keropok juga selepas ayah sakit tetapi Humaira tak mampu nak memikul beg plastik keropok dari satu tempat ke satu tempat yang lain, beg plastik keropok sangat berat. Jadi, Humaira terpaksa meminta simpati orang ramai untuk beli makan."

Hati Humaira seakan digilis-gilis sehingga hancur lumat. Betapa pandangan pertamanya begitu 'salah' sama sekali kepada kanak-kanak berwajah polos ini. Dia membanting tulang untuk mencari wang demi sesuap nasi, pada usianya 9 tahun! Dia membanting tulang untuk membeli nasi buat ayahnya.

Allahu Rabbi.

"Humaira dah makan?"

Si kecil itu tersenyum, kepalanya menggeleng perlahan.

"Selalunya Humaira makan dengan ayah."

"Hari ini kakak nak belanja Humaira makan, jom!"

"Terima kasih, kak."

Humaira berjalan mengiringi langkah kaki Humaira, dia menuju ke arah restoran yang menyajikan masakan melayu. Pasti si kecil ini sangat menginginkan sesuatu yang dia tidak mampu untuk mendapatkannya.

"Humaira pilih la apa saja yang Humaira mahu, akak akan bayarkan."



Si kecil Humaira meminta nasi putih, seketul ayam goreng dan seekor ikan masak kicap.

Tiba di meja makan, kanak-kanak berhati waja itu memandang ke arah nasi yang terhidang di hadapannya lalu memandang ke arah muka Humaira.

"Kak, boleh tak Humaira nak bungkus nasi ni? Humaira nak makan dengan ayah."

Sekali lagi hati Humaira terkesan, begitu luhur sungguh hati anak ini sehingga dia tidak mampu untuk makan tanpa ayahnya. Dia tidak mahu menjamah sendirian tanpa berkongsi dengan ayahnya.

"Tak apa, yang ini Humaira makan dulu nanti akak bungkuskan untuk ayah Humaira ye."

"Boleh ke kak?"

"Boleh, insha Allah."

"Terima kasih banyak-banyak kak."

Sesuap demi sesuap nasi masuk ke mulutnya sehingga licin satu pinggan, tidak ada yang tersisa. Tidak ada yang terbuang melainkan tulang temulang ayam goreng dan ikan masak kicap.

"Alhamdulillah."

Selepas pertemuan yang sangat menginsafkan tersebut, Humaira semakin belajar erti bersyukur, semakin mengerti 'jihad' melawan nafsu dengan bersedekah sebanyak-banyaknya. Semakin kita memberi, semakin banyak Allah memberi kepada kita. Semakin kita yakin dan percaya kepada Allah, semakin kita akan dimurahkan dengan rezeki yang tidak disangka-sangka.

Teringat pada mahfum hadith Rasulullah s.a.w. bersabda jalan untuk memasuki syurga dengan selamat dengan menyebarkan salam, memberi makan kepada orang yang memerlukan, bersolat di saat orang lain sedang tidur.

Allahu Allah.

Di saat kita melakukan kenduri kendara, kita menjemput orang kenamaan dengan merasa bangga apabila majlis yang kita anjurkan dihadiri oleh dif kehormat dan orang kenamaan. Sedangkan ramai orang yang benar-benar mahu makan, orang yang betul-betul menghargai nilai makanan kita ketepikan.


Wallahua'lam.


Ummu Amir

1 leaves:

A m a l 12 June 2012 at 03:21  

kak insyirah, cerpen ni akk jadikan novel ke?

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO