"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

17 April 2009

Kala Senja Menyapa

Assalamu'alaikum w.h.b..

Salam di waktu senja. Hehe, indahnya waktu senja. Ana suka menanti terbenamnya matahari, ada la tu kenangan-kenangan dikala senja menyapa. Ada sesuatu yang selalu 'menghiburkan' di waktu senja. Terkadang senja juga mengetip hati menjadi sayu... Ana berterima kasih pada semua yang melayangkan respon di blog, e-mail, sms mahupun YM sepanjang ana mengalami waktu 'moody' yang amat teruk. Huhuhu.

Syukran jiddan juta-juta lemon buat Ustaz Khairul atas kritikan yang amat diperlukan. Memang ana perlu dikritik! Terima kasih ya Allah. Senyum lebar dengan e-mail yang panjang lebar dari beliau.

Ana kenal ukhti bukan semalam, bukan minggu lepas tapi dari zaman ukhti beruniform sekolah, dah masuk kolej (keluar kolej, hihik). Ana tahu dah kerenah adik yang seorang ni. Kalau diucap "itu" maka bukan "itu" tetapi perlu berfikir sebaliknya. Tersirat lebih banyak berbanding tersurat, bahasa orang sastera memang susah nak faham.

Hik hik hik, sejak bila pula ana jadi orang sastera pula ni. Belum berjaya lagi nak buat gurindam, tak lulus bersastera. Hihihi. Insya Allah, e-mail dari ukhti Azmah sedikit sebanyak mengingatkan ana supaya 'besarkan' jiwa yang kecil ni. Sebenarnya, memang ana sengaja publish entri itu, nampak sangat emosional dan ana bersyukur dalam ramai-ramai makhluk Allah, ada seorang insan yang dapat faham dan dapat tangkap maksud sebenar ana: INSYIRAH PERLU DIKRITIK. Bukanlah maksud ana hentam, tetapi kritikan yang membina seperti yang disyarah panjang oleh Ustaz Khairul. Hihi.

*** Nak Jawab T.A.G dari Babah.

1) Apakah nama blog anda sekarang dan kenapa anda memilih nama itu?

.:: HaRuMaN MaWaR ::. kerana? Hehe, ana sedang berusaha menjadi mawar yang mewangi kerana akhlaq, mawar yang hanya bisa di hidu harum mewangi kerana perjuangannya (echeh!) tetapi tidak mampu untuk dicapai apatah lagi dirapati golongan Adam yang menakutkan itewww... (Lalalala... :P)

2) Apakah link blog anda sekarang dan bagaimana boleh timbul idea untuk menamakannya seperti itu?

http://niqobgirl.blogspot.com kerana apa? Secara peribadinya, blog umpama buku (ana je yang anggap macam tu) dan sebuah buku catatan seorang budak kecik (kan? kan?) yang berniqob. Eish, jawapan ntah pape je.

3) Apakah method penulisan dalam blog anda?

Bergantung pada mood. Selalunya memang ditulis secara spontan maka bergantung pada keadaan. Kepelbagaian itu penting supaya ana yang nak baca tak rasa bosan. Ngeh ngeh ngeh :P

4) Pernah terasa nak hapuskan blog anda?

Tak pernah la pula buat masa sekarang tapi di masa depan? wallahua'lam.

5) Apakah pendapat anda mengenai blog kepada pemilik blog yang TAG anda ini?

Sekadar meminjam semula ayat Babah ->> Blognya nampak seperti nyawa-nyawa ikan walaupun masih lagi berdegup cuma tak berapa nak kencang, sekencang jantung ana berdegup bila semput, hek hek. Isi blog tu sebenarnya selalu buat ana 'sengih' sendirian depan PC.

6) Senaraikan 5 orang yang akan anda TAG

[1] Kak Syifa' UM
[2] Kak Amiera UUM
[3] Kak Atiqah UKM
[4] Yanna UniKL
[5] Kak Ida Jordan

p/s: Nama-nama yang tertera sila JAWAB yer (sesi mendera dalam fatrah imtihan, hihi)

Alhamdulillah. Dah jawab pun TAG. :)

** Cerita Semalam **

Memandangkan sarapan dan makan tengah hari sendirian di rumah, ana tak makan pun. Tambah pula keadaan badan yang sedang demam, makanya... Tak best makan lonely, tengok ada capati yang masih tersisa. Mak aih, lupa nak makan punya pasal. Lepas panaskan terus buat kerja lain, bila nak makan capatinya udah mengeras. Tak pe la, makan. Rezeki tauuu. Rasa la macam makan roti arab, ngeh ngeh ngeh :P Abi balik, cerita pada abi. Dengan slumber abi tempelek "Eleyh, nak pergi Mekah la tu." Waduhhh... Abi ni terlalu memahami betul la. Hehehe, betul la kata seorang ukhti yang disayangi juta-juta lemon tu "You have the best father in the world!" Terima kasih ya Allah.

Semalam, lepas Isyak bagi abi makan kek Sarawak. Sedapppppp sangat! Boleh la order lagi. Hihihi. Sambil abi makan tu, tanya program abi masa commisioning machine Rabu lepas, biasa la duk dalam terowong tu 'keras' la sikit. Iyer la, duduk pun dalam perut bumi, hehe. Staff abi selalu nampak Mat Saleh hisap curut dalam tu, macam-macam la kisah mistik. Haritu pun seorang staff kerja shift malam, bangunan control room yang baru tu lagi la 'keras'. Kalau malam-tengah malam, seandainya pintu automatik sliding door tu tak dikunci makanya dimain-mainkan oleh makluk itu. Sekejap buka sekejap tutup... Satu malam ni pula staff ternampak kawan seorang lagi duk buka peti ais sambil pusing dan menatapnya dengan senyuman 'melirik' padahal orang tu tak kerja pun. Esoknya terus demam!

Kisah-kisah macam ni memang 'seronok' bila dengar, adik-adik kusyuk je lepas tu nak pergi dapur pun penakot ya amat... Aih! Apa nak risau, dia hamba Allah, kita pun hamba Allah. :) Bukan la nak cakap besar, tapi sesekali nampak tu biasa la. Dah kita hidup pun sama-sama dengan 'mereka' kan. Apa yang penting, kuatkan semangat. Insya Allah.

~ demam mood ~ rindu uwais mood ~ geram durrah mood ~ gelihati mus'ab mood ~

Chayok! Chayok!

Image Hosted by ImageShack.us

3 leaves:

Unknown 18 April 2009 at 12:28  

"Dan orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah (untuk membela Islam) dan orang-orang (Ansar) yang memberi tempat kediaman dan pertolongan (kepada orang-orang Islam yang berhijrah itu), merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka beroleh keampunan dan limpah kurnia yang mulia." (Al-Anfaal 8:74)

Salam ziarah dari saya,,blog yang menarik ,jemput muzakarah di blog saya....dan jadikan blog saya sebagai rakan anda..tq

Insyirah 18 April 2009 at 15:06  

Syukran atas ziarah. Insya Allah. Nanti ana add.

Farid Rashidi 18 April 2009 at 21:48  

Salam,

Untuk pengetahuan tuan blog. Blog Ibnurashidi sudah ditukar ke http://www.faridrashidi.com/

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO