"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

25 August 2009

Gelombang Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahim.

Apa khabar iman kalian?
Apa khabar amalan kalian?
Apa khabar al-Quran kalian?
Apa khabar taqwa kalian?

Moga Ramadhan membawa perubahan positif atas setiap persoalan yang dilontarkan, insya Allah. Soalan sebenarnya buat al-faqirah cik Insyirah yang seakan malas-malasan sejak dua menjak ni, haihhhh. Tengok, ayat pun dah bertukar ni. Ana nak merapu, sila jangan amik 'pot' sangat ye.

Sebenarnya, ana agak memalaskan diri nak update blog tapi rasa macam nak menulis jer. Tak pe la, berkat Ramadhan ni harap-harap tak la malas sangat kan. Jari jemari yang mulus pun seakan beku lantaran cuaca yang agak sejuk, hujan dan angin yang menyapa tubuh kecil molek ana membuatkan badan agak menggeletar di pagi hari. Pagi macam ni ana suka baca blog sahabat-sahabat, semuanya bersemangat dalam mujahadah dan amalan yang mantop belake sepanjang Ramadhan. Alhamdulillah.

Orang kata (ana tulis je) Ramadhan ni umpama perjumpaan dengan isteri/suami yang dah lama tak jumpa. Owh, maapkan ana yang jahil ni disebabkan belum bersuami atau menjadi isteri kepada mana-mana lelaki yang sangat bertuah itu (ayat tak ingat daaa) jadi tak la dapat memahami dan menyelami sangat apakah feeling sebenar mereka yang ditinggalkan atau meninggalkan bantal-mate itu. Nama pun orang yang kata kan, jadi baik lah ana kata...

Ramadhan ni umpama peperiksaan atas iman dan mujahadah, sebelum ni beralasan syaitan mengacau. Nah, sekarang syaitan tak de jadi sebenarnya memang tak de alasan yang lebih kukuh untuk bermalasan selainkan memang sememang memangnya diri sendiri yang malas. Adeh la... (Angkat kain putih - surrender) Tutup muka... Malu deh cakap pasal malas ni. Dengar sahabat-sahabat tadarus ada yang dah masuk 8 juzuk (weh, harini baru 4 Ramadhan), sedangkan ana...? Masih duk melangut lagi. Huk huk.

Semalam YM dengan Kak Syifa', sedikit cemburu sebab mereka solat terawih di musolla. Huhu, ana sangat jarang teramat tersangat nak berjemaah di masjid atau surau. Paling habis pun ana mengerah menggunakan kuasa VITO untuk memanggil si kenit-kenit yang sebenarnya tak kenit pun untuk berjemaah dengan ana di rumah. Tapi, biasa la macam-macam alasan yang tak munasabah. "Kejap la", "Solat dulu la", sehingga mencabar tahap kesabaran dan kelembutan kata-kata ana pula. Jadi, DIAM lebih baik.

Elok-elok nak ajak jemaah, jadi membebel dan mengomel dalam hati. Baiklah DIAM kan, hampar sejadah dunia (err, kat akhirat takde sejadah lagi) dan pakai telekung pastu dengan gaya sopan lagi bersantun ana tutup jer TV (the stupid box, yeyeh!) Baru la budak-budak itu bangun, senang kan tak payah mengomel dan membebel. PUASA, tak pasal-pasal kurus puasa sebab membebel. Dorang pun sakit telinga, ngeh ngeh. Kejamkah daku? Owh, bukan kejam cuma sedikit mengamalkan pemerintahan kuku besi je.

Pesanan penaja - Sekiranya di tempat itu ada masjid dan surau, maka surau adalah lebih baik untuk wanita. Sekiranya di surau itu ada rumah, maka rumah adalah lebih baik untuk wanita. Jadi, solat wanita nak solat dimana-mana pun tak pe :)

Ana baca coretan terawih dan masing-masing macam sedang syokkkkk berpesta, ish tak boleh jadi ni. Tapi tak per, sekurang-kurangnya seronok je baca tinta mereka, terasa macam untungnya mereka merasa semua suasana itu dan ana pun beruntung kerana diberikan peluang dari Allah untuk membaca pengalaman mereka. Hihihi, sambil melayan lagu Hijjaz ni masyuk la pula rasanya. Dah la sejuk, eh alamak player ni salah lagu tetiba keluar lagu Pengantin Baru, ehhh stop stop... Uwais kecil lagi. Orang berlumba bercinta dengan pelbagai aksi yang mantop belaka, ana duk masih lagho dengan Uwais lagi. Haih, napa la budak kecil 3 tahun itu juga yang asyik bermain di minda ana? Uwaaaaaa... Rindu bangat sama kamuuuuuu!

Bak kata seorang hamba Allah: "Kak ni, Uwais baru 3 tahun. Kalau 23 tahun tu sedap la jugak dengarnya."

Ana pula menempelak semula : "Waras lagi ni dik, kalau umur Uwais 23 tahun tak de la akak angau macam ni." Uhuk uhuk uhuk... Uwais, uwais... Lalalalaaaaaa... Kan sudah ku bilang ana nak merapu pagi ni. Sudah, sudah... Nak bagi tazkirah pula (er sebenarnya bukan tazkirah pun tapi sharing is caring, caring is loving, loving is... err... sambung sendiri je la) :P

.:: NeRaKa PuN TaK TaHaN PaNaS ::.

Haaa... Tajuknya menakutkan je. Moga bermanfaat bagi mereka semua yang bertandang ke blog ana yang cumel macam tuan dia jugak. Huhu. Barangsiapa yang bersabar dengan ayat ikan kerapu (maksudnya merapu ar) di atas, maka beruntung la dia kalau scroll terus ke bawah. :)

Pada suatu hari yang indah di tahun lalu, dah lama kan. Tapi masih segar membugar lagi ingatan ana terhadap kisah ini kerana ia selalu benar berjaya mencairkan hati keras ana untuk mengalirkan air mata keinsafan. Ya Rabbi, kurniakanlah kepada KAMI sekeping hati yang sentiasa insaf dan gemburkanlah hati kami dengan kasih sayang Mu agar kami sentiasa RINDU untuk menyebut nama Mu. Ameen.

Babah tanya ana. "Nak dengar hadis tak?" Apa lagi, macam nak dapat jongkong emas je mendengarnya, dengan tak malunya ana jawab "nak!" kemudian, babah pun baca hadis. Kemudian, er... banyak pula kemudiannya. Babah baca hadis, terangkan hadis pastu Babah cakap...

Suatu hari... (jeng jeng jeng, saspen je) neraka di sekeliling neraka Jahannam mengadu kepada Allah bahawa mereka (nereka sekeliling neraka Jahannam) tak tahan dengan kepanasan NAFAS neraka Jahannam. Setiap kali neraka Jahannam menghembuskan nafas yang memang tak de chance la sepoi-sepoi bahasa nak meniup rambut yang mengerbang, menyebabkan neraka di sekelilingnya tak tahan panas malah ada neraka yang terbakar dek kerana panasnya hembusan nafas neraka Jahannam. Na'uzubillah. Kemudian, Allah mengarahkan kepada neraka Jahannam hanya boleh bernafas 2 kali dalam setahun iaitu sekali sewaktu musim panas dan sekali di musim sejuk.

Babah cerita lagi...

Kalau di musim panas (bagi yang menikmati la, er ada ke yang menikmati musim panas?) ada satu hari teriknya sebahang-bahangnya, memang teramat panas. Selalunya kalau orang tak tahan bila tiba musim panas (terutama di sebelah benua afrika agaknya) hidung keluar darah. Gurlp... Kemudian, sekali lagi sewaktu neraka Jahannam bernafas di musim sejuk, ada satu hari yang sejuknya teramat sejuk hingga ke tulang hitam.

Nah, amik ko itu baru Jahannam bernafas. Takut tak? Tak tahu la kalau ada orang yang sekebal itu, sedangkan neraka sekeliling Jahannam pun tak tahan. Na'uzubillah. Jadi, pada bulan Ramadhan yang mulia yang dijanjikan Allah diberikan rahmat, keampunan dan dijauhkan dari neraka, maka... betul-betul la mujahadah dan pastinya kita tak tahu sama ada esok masih milik kita. Jadi, hari ini buat amal banyak-banyak, orang nak kata buang tebiat ke apa ke pedulikan sebab kubur memang lain-lain, lain la kalau jadi syuhada ke apa ka, boleh duk satu liang ramai-ramai. Yang sorang tak boleh jawab, ada sorang lagi boleh bagi jawapan itupun kalau boleh jawab la. Tapi, pastinya memang takda siapa pun boleh tolong jawab, diri sendiri (iman dan amalannya) la yang jawab munkar dan nakir menjeling je... Haaa... Takut tak?

Jika kalian beramal kerana Ramadhan, Ramadhan akan meninggalkan kalian. Beramallah kerana Allah, kerana Allah tidak pernah meninggalkan kalian.

...er, sebab selalunya kita yang lupa Allah. Allah tak pernah lupa pada hamba-hamba Nya. Astaghfirullah hal azhim.

Ya Allah, pandanglah kami dengan kasih sayang Mu.

Ok, banyak sangat melalut ni. Kurus puasa nanti...

Wallahua'lam.

1 leaves:

balqis,  25 August 2009 at 09:38  

Salam budak kecil...
Salam Ramadan. Ku cuba membaca dengan nada mu bercerita tetapi yang ku dapat hanyalah senyuman sementara kerana dirimu si kecil itu menduga dengan air mata. Rindu mak :(

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO