"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

31 August 2009

Bersabar Menempuhi Ujian

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam Kemerdekaan.
Happy 24th Anniversary to my beloved parents, semoga jodoh kekal hingga ke Jannah. Insya Allah. Ameen. Tahun ni tak boleh belanja makan-makan di siang hari. Hehehe, tahun yang lalu selalu makan-makan. Tak apa la, tahun ni pesta lebih meriah. Pesta Ramadhan, kedatangannya dinanti, suasananya di rai dan pemergiannya ditangisi.

Alhamdulillah. Pertamanya ana mengucapkan terima kasih yang sebanyak-banyaknya kepada para sahabat dan sahabiah yang mendoakan kesejahteraan nenda tersayang. Alhamdulillah, nenda beransur sihat. Nenda yang mengidap diabetis (kencing manis) meraikan kedatangan Ramadhan, berpuasa dan dalam masa yang sama mengambil ubat diabetis yang menyebabkan kadar gula dalam darah di paras rendah (3.3). Alhamdulillah, berkat doa dari semua dengan kehendak Allah nenda pulih dan beransur sihat tetapi perlu dipantau pemakanannya supaya gula tidak diparas rendah bagi mengelakkan nenda pening dan pitam.

Kepada Ukhti Aisyarah, ana tak tahu nak ucap apa pada ukhti yang sangat konsisten bertanyakan khabar nenda. Berkat orang menghafaz Quran barangkali :) Jazakillah ukhti. Juga buat Ukhti Alwani yang comey itu, hehehe. Kesian Kak Wani kan, selalu kena buli dengan ana. Juga kepada semua ukhtun wa akhun yang mendoakan nenda, semoga kalian diberkati dan dirahmati Allah. Ameen.

p/s: Nenda ucapkan terima kasih kepada semua :)

Sekadar mencoret di sini. Ukhti Alwani selalu ingatkan ana, baru-baru ini tika sedang kesedihan dengan keadaan nenda, ukhti Alwani ingatkan ana kembali 'bukankah Insyirah selalu cakap sabar itu indah'. Iya, benar. Ujian itu tarbiyyah, sabar itu indah.

Semalam, setelah melihat keadaan nenda yang ceria. Cucu nenda pula yang tiba-tiba 'jammed'. Hik hik hik. Masa sahur ok je walaupun dah jalan senget-senget, selepas subuh tu nak merehatkan diri disebabkan tak larat nak duduk sekali terlelap dan sedar-sedar badan tak boleh nak digerakkan. Setiap sendi dan saraf sangat sakit membuatkan badan kaku macam robot (hanya mata terkedip-kedip) :P

Kuatkan semangat juga walaupun tangan separa tenggam tak boleh luruskan jari, taip sms pada abi "pgl umi" hehehe, nak taip 6 huruf pun dah jenguh menangis. Kemudian, ummi naik panggil suruh gerak pun tak boleh. Uwaaaaaaa! Ummi gosok-gosok je badan, tapi badan tak boleh digerakkan sebab sakit. Hehehe, air mata je yang menitis. Cengeng je la budak ni. Dot on 12.30 tengah hari, abi tengok teruk sangat da sampai tak boleh bergerak (sakit belakang pun iya juga) terus abi paksa buka puasa dan makan ubat.

Tak mo!
Tak mo!
Tak mo!

"Cepat, makan nasi, makan ubat. Tak makan ubat nanti melarat lagi teruk!"

Tengok muka abi, waaa takut! Takut!

Ummi pun suap makan nasi dan makan ubat. 30 minit kemudian baru la tangan boleh digarak-gerakkan sikit, jari boleh lurus. Alhamdulillah. Tapi.... Er... Kan dah tak puasa sehari :((

Harap-harap harini boleh puasa macam biasa sampai la maghrib nanti dan mudah-mudahan hingga la ke hari terakhir ramadhan. Insya Allah.

Malam tadi, sambil makan di dapur Pak Cik cakap;

"Ujian. Sabar je la..."

Sebenarnya tak de la kisah sangat dengan ujian sakit ni as long as tak ada suara-suara sumbang di belakang. As long as ana boleh menjalani hidup macam biasa walaupun tak sempurna macam orang lain, tapi OK je. Cuma bila orang mula bercakap di belakang, tu yang jadi tak best. Huhuhu... Masing-masing ada ujian tersendiri kan. :)

Selamat Berpesta Ramadhan! (^_^)

2 leaves:

Ahmad Huzaifah Fauzi 1 September 2009 at 08:45  

"Tahun ini JANGAN WISH SELAMAT HARI RAYA kepada ana dan ana TAK NAK WISH SELAMAT HARI RAYA kepada sesiapa. :(("
tidak selayaknya kata-kata ini dilafazkan, kerana Hari Raya adlah hari kemenangan bagi umat Islam..

Ape pun, Selamat Hari Raya 'idilfitri..=)

الوردة الشوكية 1 September 2009 at 10:57  

Syukran atas teguran :)

p/s: Raya lambat lagi :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO