"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

14 August 2009

Alahai Bibik

Bismillahirrahmanirrahim.

Hamdalah. Banyak yang nak dikongsikan, saja gatal jari di pagi hari. Sambil menunggu matahari naik sedikit tinggi, walaupun telah melakukan senaman 'malas' tetapi badan masih lagi sejuk dan tapak kaki macam beku. Mungkin disebabkan kehujanan lebat semalam, terasa sangatlah best kalau dapat peluk AriSsa. Hihihi.

Setelah kepulangan Ukhti Syifa' dan sahabat-sahabatnya, setiap hari abi bertanyakan khabar "anak-anak angkatnya seramai 6 orang" di bumi UM. Alahai, kadang tak terjawab dengan soalan abi. Anak yang 6 orang ditambah pula dengan anak-anak angkat 6 orang, tahun depan nak pergi Konvo UM (siap berangan nak pakai coat) sebab 6 anak angkatnya (kak Syifa' dan sahabat-sahabatnya) konvo serentak. Hihi, kelakar la abi ni. Nasib baik tak kata nak pakai baju melayu dan sampin siap dengan tengkolok, kalau tidak memang lain macam jer pula.

Tak pasal-pasal ana nyanyi;

Bapaku kawin lagi, dengan si dara jelita... (^_^)

Syut, sudah-sudah. Jangan ngarut banyak-banyak nanti ada pula yang cakap tak puas hati dengan posting blog ini. Hihihi. Maafkan patik yer.

Merujuk kepada post sebelum ini, mengenai ketibaan bibik (maid) baru. Ketidak puasan hati ana dan sebagainya, insya Allah terungkai segala masalah sedikit demi sedikit. Moga cerita ini ada manfaatnya kepada sesiapa saja yang berhajat mahu mengambil pembantu rumah mahupun yang sudah mempunyai pembantu rumah Indonesia. Bukan su'udzon tetapi perkongsian pengalaman.

Sebelum ini sudah pun pernah mengambil 2 pembantu rumah Indonesia (pembantu sekarang adalah yang ke-3). Kedua-duanya dari Jawa. Sesuatu yang maklum, mereka datang 'tidak kosong'. Selalunya mereka datang dengan 'ilmu' yang dibawa untuk memelihara mereka di Malaysia (maaf pada sahabat-sahabat dari Indonesia) dan kebanyakan mereka mempunyai ilmu basic iaitu ilmu penunduk, agar majikan tidak memarahi mereka atau memperlakukan mereka seperti haiwan tetapi TIDAK SEMUA membawa ilmu ini, malah ada yang benar-benar bersih dan terpelihara dari perkara-perkara syirik ini.

Pembantu dari Jawa (terdahulu) yang seorang bersih dari perkara-perkara terlarang ini tetapi seorang lagi mempunyai amalan-amalan tersendiri, bayangkanlah pada ketika adik berusia 6 tahun dengan badannya yang montel tetapi maid boleh dukung naik bukit. Masya Allah, hari-hari pula tuh. Bukan su'udzon tetapi memang dia mempunyai pendamping, ana selalu melihatnya dalam keadaan seperti seorang wanita tua yang teramat hodoh. Astaghfirullah, moga Allah ampunkan ana di pagi Jumaat ini.

Pembantu rumah sekarang dari Acheh. Dari awal lagi berat di hati, gusar dan kelam di jiwa ini Allah saja yang lebih mengerti. Padahal dengan kehadiran pembantu kan ana tidak perlu bersusah payah, goyang kaki dan boleh melakukan apa saja yang ana mahu. Tidak terbatas di dalam rumah sahaja. Benar, itu satu sudut tetapi semenjak kehadiran beliau tidak pernah sekali pun ana mengizinkan beliau memasak hatta memasak nasi. Seolah-olah ana 'control' supaya makanan adalah dari air tangan ana sendiri.

Pelbagai perkara mistik berlaku semenjak kehadiran beliau di teratak rumah kami. Dari hari pertama hingga la ke hari ini, hihihi. Tak pasal-pasal ana menjadi bomoh bidan terjun yang tak tahu apa-apa tetapi buat-buat tahu juga la. Bantuan dari Babah sangat la diharapkan, mudah-mudahan sedikit usaha ini membantu kami sekeluarga terutamanya ana yang sendirian di rumah pada waktu siang.

Kadang-kadang, Mahfuzah dah ke sekolah (sesi petang) tetapi bila Mahfuzah dah ke sekolah, ana nampak Mahfuzah depan rumah. Ya Allah, tapi tak nampak muka... Kelibat sahaja. Kemudian, ana duduk di tingkat atas dan bibik di tingkat bawah. Tanpa membuka TV ana dengar orang bercakap di tingkat bawah dengan rancak, siap dengar suara Aiman pula walau hakikatnya memang hanya ana dan bibik saja di rumah. Ngeh ngeh ngeh... Seram tak? Itu baru sikit jer. :P

Haritu risau juga Kak Syifa' dan kawan-kawannya, risau mereka diganggu. Ana tak per, dah 'terbiasa' dengan bibik sebab dari hari pertama lagi pelbagai perkara mistik berlaku hingga ana terasa nak gugur jantung sebab terkejut punya pasal. Hehe. Alhamdulillah, mereka tidak terganggu sepanjang keberadaan di rumah.

Setelah melakukan 'apa yang patut' seperti yang ditunjuk ajar Babah, maka... Berlaku episod kegelisahan bibik, adoi tengok dia kesian pun ada sebab dia macam tak senang duduk. Tapi, demi mementingkan kemaslahatan ahli baeyt, maka ana terpaksa melihat bibik begitu. Kadang-kadang, macam-macam bunyi yang keluar. Ya Rabbi, sabar je la. Bila ana cuba melembutkan rumah yang 'tegang', macam-macam yang keluar depan mata. Eceh, macam expose mistik pula. Kalah pemburu hantu nih. :) Masalahnya, ana jer yang nampak (ni la masalahnya). Kalau nak best sikit, bila 'dia' berlari-lari di tingkat atas atau main di tangga. Ngeh ngeh ngeh, terasa macam nak kejar (macam la larat) pastu nak tanya la;

"Awat la hang lari kat tangga, satni jatuh dah benjol kepala."

Kui kui kui, macam la 'benda' tu nak takut dengan 'leteran' ana. Kalau AriSsa boleh juga la ana menyusun binatang-binatang ternakan seperti gajah, harimau belang dan kura-kura bagi menyekat dia bermain di anak tangga. Kalau Qashrina, boleh juga melakukan ketukan-ketukan yang ala-ala menggertak dia supaya menjauhkan diri dari tangga. Kalau Ayuni boleh juga suruh dia main di luar, tapi masalahnya (amboi banyaknya masalah ana, huhu) yang bermain di anak tangga tu berada di alam lain. Nak kawan dengan ana agaknya, susah juga jadi orang comel ni kan. (Perasan, perasan...) :P

Setelah menceritakan semua 'aktiviti' ghaib di rumah. Ummi pula yang takut, ngeeeee! Berbincang dan membuat keputusan untuk memulangkan bibik kepada agen. Insya Allah, minggu ni (Sabtu dan Ahad) nak balik kampung untuk ziarah Tok dan kebetulan ada sepupu Abi yang berkahwin, maka disekalikan dengan menghantar bibik ke agen. Kesian juga, niatnya nak cari rezeki di sini. Tetapi, the other side my parents pun banyak mengeluarkan duit bagi mendapatkan pembantu rumah.

Tambah pula, perkara-perkara mistik ni... :)
Setelah ana 'menyejukkan' rumah, bibik demam dah masuk hari ke-4. Tak tahu la dia demam sebab bertukar cuaca, ataupun sebab dia yang sudah berusia... Wallahua'lam, ataupun dia 'tidak serasi bersama' ana. Moga Allah memelihara dari kejahatan tangan dan hati manusia, melindungi dari kejahatan makhluk-makhluk halus. Ameen

So, pada mereka yang bakal ataupun sudah mempunyai pembantu rumah harap-harap 'pagarlah rumah' sebelum maid sampai. Kena juga (terpaksa) percaya sebab ianya realiti dan bukannya fantasi atau cerita rekaan macam dalam novel. Terpulang sama ada nak percaya atau tidak, ana sudah mengalaminya :)

...RaMaDhaN KaReeM...

Semoga esok perjalanan Babah Saif pulang ke Malaysia dipermudahkan Allah dari mator (lapangan terbang) ardhul kinanah hingga tiba di KLIA. Insya Allah. Ameen.

3 leaves:

Kash 14 August 2009 at 18:06  

Bila pulak ada bibik ni? Ari tu takdak pun

الوردة الشوكية 14 August 2009 at 18:41  

Hehehe baru sampai minggu lepas la pakcik :) Memang la haritu takdak.

ummu Masyitah 18 August 2009 at 15:17  

salam dik,entry adik kali ini "tentang bibik' nampaknya masalah akak dan adik macam sama je.

maaf ye pada sahabat2 dari seberang jika terbaca ulasan ini.tapi maid akak yg 1st alhamdulillah ok line clear dan kami sama2 lalui kehidupan dengan tenang.maksudnya bila mengaji Al Quran tak terasa terganggu anak2 dan kami semua.tapi takde rezki lama dgn bibik 1 sbb dia failed fomema.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO