"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

01 September 2009

Mari Tunaikan Solat

Bismilahirrahmanirrahim.

Semoga kisah ini memberi manfaat kepada kita untuk renung-renungkan bersama. :)

“Ahmad! Pergi solat! Kalau tak mak pukul!”


“Diyana, kamu tidak faham bahasa ke? Pergi solat! Dah pukul berapa dah ni?”

Itulah dua senario yang berlaku di dalam kehidupan kita sehari-hari. Betapa perintah solat yang sangat indah menjadi sesuatu yang berat dalam kehidupan anak-anak dan adik-adik kita.

Kita sendiri barangkali mungkin pernah merasa tertekan dengan perintah solat. Na'uzubillah, moga Allah mengurniakan kita hati-hati yang ikhlas untuk taat kepada perintah Nya.

Ayuh kita lihat bagaimana Rasulullah SAW mengajak sahabat-sahabatnya untuk solat.

Dalam Perang Khandak, ketika kaum Muslimin penat menggali parit, Rasulullah berkata kepada Bilal bin Rabah, "Ya Bilal! Akim as-solah wa arihna biha", maksudnya, "Hai Bilal! Dirikanlah solat dan rehatkan kami dengannya".

Masya Allah! Betapa indahnya kata-kata Rasulullah SAW. Arihna biha bissolah, arihna biha bissolah, arihna biha bissolah. Ya Bilal, rehatkan kami dengan solat! Masya Allah! Kekasih Allah itu mengajak untuk mendirikan solat dengan kata-kata yang indah. Seolah-olah memujuk para sahabatnya untuk meninggalkan segala urusan dunia yang sangat memenatkan ini dan bertemu Allah, kekasih hati yang dirindui.

Di saat komputer dihubungkan dengan internet menggunakan modem, di saat Johor Bahru dihubungkan dengan Melaka menggunakan lebuhraya, maka hati manusia dihubungkan dengan Allah dengan perantaraan solat.

Alangkah indahnya andai kita dapat berbicara dengan anak-anak dan menyeru mereka dengan panggilan yang indah ketika solat.

“Ahmad, ayuh solat. Jom berbicara seketika dengan Allah yang mengurniakan Ahmad pelbagai nikmat”.

“Diyana ada masalah? Mari umi tunjukkan jalannya. Diyana ambil wudhu’ dan berbicaralah dengan Allah di dalam solat. Allah akan dengar permintaan Diyana”.

Alangkah indahnya andai kita dapat berbicara dengan anak-anak dengan panggilan yang begitu indah agar mereka sentiasa merindui saat dan ketika untuk solat. Ayuh kita lihat Surah Fatir ayat yang pertama:

Segala puji tertentu bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi, yang menjadikan malaikat utusan-utusan yang bersayap: dua, tiga dan empat; Ia menambah pada bentuk kejadian makhluk yang diciptakanNya apa jua yang dikehendakiNya. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Surah Fatir:1)


Masya Allah, betapa indahnya membaca ayat-ayat Allah.

Seorang ulama’ di Azhar saat berbicara mengenai ayat ini berkata bahawa Allah mengurniakan malaikat Nya 2, 3 dan 4 sayap agar mereka berubudiah kepada Nya. Apa yang telah Allah berikan kepada manusia? Allah memberikan mereka 2 rakaat Subuh, 3 rakaat Maghrib, 4 rakaat Zohor, Asar dan Isya’ agar mereka bertambah akrab dengan Nya. Itulah solat, nikmat yang tidak terhingga buat hambaNya.

Moga Allah memberikan kita kemanisan untuk terus beribadat kepada Nya.

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO