"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

05 September 2009

Ya Muzammil

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, sahur tadi dengan semangatnya memakan nasi (siap bertambah lagi) dan makan ubat. Yeay! Sahur awal sikit, kemudian makan habbatus sauda' dan tak la perut rasa penuh untuk solat Subuh. Beberapa hari puasa ni telah berlaku gempa bumi pada skala 9.9 ritcher yang mengakibatkan tsunami dalam perut. Subhanallah!

Kalau makan nasi sikit, tapi makan ubat masa sahur baru jam 10 pagi lutut dah menggigil sebab sakit perut. Kalau tak makan ubat, nanti boleh dengar khutbah jumaat edisi khas dari ummi dan abi. Ngeh ngeh ngeh. Maka, sahur tu nak tak nak kena juga makan nasi walaupun tekak rasa kembang je nak telan. Dos ubat tinggi, kalau setakat makan roti silap hari jam 8 pagi dah berguling-guling nak buka puasa mengalahkan budak kecil.

So, bulan puasa kena ubah jadual ubat. Ubat-ubat yang 'tak penting' tidak diambil bagi mengelakkan perut bertambah tinggi ombak tsunaminya. Hanya ubat-ubat yang membantu untuk menahan sakit saja diambil, itu la ubat yang dos tinggi pun sebab tu kena makan nasi sebelum makan ubat. Berselera je makan sahur walaupun muka yang lain macam 'masih tidur', kena selerakan juga supaya perut tak kena tsunami. Hihihi.

Pagi ini kejutkan Abang Cik sahur, al-maklum lelaki susah sikit nak kejut. Mula-mula ummi, Fadilah kejut tetap tak bangun juga. Bila ana dah siap makan, alhamdulillah kejutkan dia semula.

"Assalamu'alaikummmmmm" sambil tangan menggoyang-goyang kaki Abang Cik.

"Ya Muzammil (wahai orang yang berselimut)..." tangan masih ligat lagi gerakkan Abang Cik sahur. Keberkatan puasa ada di dalam sahur, insya Allah.

"Erm..." Ayat biasa setiap kali dikejutkan.

"Abang Cik nak bangun tak ni? Nak makan ke tak nak? Dah dekat pukul 5.30 (padahal baru 5.20 tapi betul la sebab guna perkataan DEKAT bukan SUDAH ~ psiko namanya :P) Kalau tak nak makan, tak nak gerak dah (sambil memegang secawan air teh untuk disahurkan oleh Abang Cik). Kalau nak makan, nak gerak sampai bangun."

Ummi yang dengar ana cakap "kalau nak makan, nak gerak sampai bangun" terus ketawa. Geleng kepala dengan kerenah anak-anak. Masa kecil, kerenah gaya kecil. Dah besar, kerenah gaya besar. Pinjam ayat abi:

"Masa kecil, gaduh nangis nak mainan. Dah besar, nak kawin pula. Dah kawin, nak apa pula agaknya" --> er, ayat ini BUKAN ditujukan kepada ana ye. Harap maklum.

TipS menggerakkan orang yang susah bangun:

Picit ibu jari kaki dengan perlahan-lahan, kemudian kuat sedikit dan kalau masih tak bangun picit ibu jari kuat-kuat. Kalau masih tak bangun, check nadi masih ada atau tidak. Kalau ada nadi, renjis air di muka kalau tak bangun juga boleh la kot nak simbah air sebaldi.


Sabar je mak ayah melayan kerenah anak-anak, tapi keinginan atau hajat mak ayah sangat susah pula anak-anak nak penuhi. Sebagai contoh paling mudah, mak ayah ajak anak-anak berbuka bersama di kampung tetapi anak dah berjaya, sibuk memanjang aje. Kerja sampai bila pun tak habis juga. Apa la salahnya hujung minggu berkorban balik jenguk mak ayah sekejap, mereka bukan nak makan macam-macam cuma seronok bila anak-anak balik, nak jumpa menantu dan cucu.

Lagi-lagi mak, macam-macam nak dimasak walaupun lututnya sakit. Walaupun menantu-menantu (perempuan) well educated tak membantu menghulurkan tangan meringankan beban, mak yang tua masih tetap 'terhegeh-hegeh' di dapur sendirian hanya kerana seronok bila anak cucu balik. Huhuhu --> ana merepek apa ni.

Semoga Allah menjadikan zuriat keturunan ku, orang-orang yang soleh dan orang-orang yang berakhlaq mulia. Ameen. :)

1 leaves:

Mia-Ina 5 September 2009 at 09:57  

hehe....macam2 adik ni..pepun, sesekali mestila mak yg plg suke anak balik..kdg2 siap sms..kte jd balik ke tak....

bg yg dh jd menantu...ms ni la nk belajar dgn mak mertua air tgn depa...hehe

adik sihat?

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO