"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

15 September 2009

Secebis Jihad

Bismillahirrahmanirrahim :)

Alhamdulillah. Malam ini ana terasa ingin berceloteh sementelah ahli baeyt kesemuanya telah ke medan perang, mudah-mudahan mereka semua mendapat syahid disisi Tuhan (hehehe, ini versi baru ayat ana untuk memberitahu bahawa seseorang itu sedang menuju ke alam mimpi). Insya Allah tidur juga boleh menjadi ibadah tetapi yang pastinya bukanlah tidur yang sepanjang hari tak bangun-bangun kecuali memang tak berdaya nak bangun. Itu lain pula halnya.

Alhamdulillah, Program Ramadhan @ Al-Insyirah pun hampir saja tamat. Tinggal beberapa hari lagi, buat pertama kali ana katakan ia mendapat sambutan. Panjang umur, tahun depan cuba program Ramadhan yang lebih baik. Insya Allah.

Minta maaf pada sahabat-sahabat yang menyertai program kerana urusan cenderahati memang menjadi tanggungjawab ana tetapi keadaan fizikal tidak membolehkan ana bergerak lincah. Adakala ana masih memerlukan sokongan dari tongkat dan ada ketikanya ana hanya berkerusi roda. Insya Allah, mungkin selepas Eid Fitri, panjang umur ana cuba selesaikan penghantaran cenderahati. Harap kalian semua bersabar dan menghadapi penantian dengan kesabaran (sebab orang kata penantian itu penyeksaan).

Hujung minggu lalu, ana sekeluarga (tanpa 2 abang) ke Ipoh bagi membeli sedikit keperluan dan berbuka puasa dengan Tok Mak dan Tok Bah di Ipoh. Disebabkan fizikal ana yang 'terbantut' nak berjalan, tak ada siapa yang sanggup tunggu ana mengatur langkah. Satu langkah ana sama dengan berlangkah-langkah anak kecil yang sudah mampu berjalan (waduh, malunya... Faris dan Aniq selalu cakap "eiii, kakak dah tuaaa!".) jadi ana pun berkerusi roda. Nak dijadikan cerita, adik lelaki yang menolak kerusi roda.

Hah... Memang la beliau lebih arif sebab beliau seorang lelaki tetapi hampir saja ana termuntah gara-gara pening kepala, apa lagi adik lelaki ana 'racing'. Belok kiri dan kanan dengan terkejut tergempar, terhuyung hayang badan ana. Mujur tak tercampak, sekejap langgar tiang sekejap langgar tempat barang. Ya Allah... Mau saja ku sekeh kepalanya. Tak lama kemudian, adik perempuan pula volunteer nak menolak kerusi roda.

Biasa la orang perempuan ni lemah lembut sangat sampai semua orang tinggal kami berdua di belakang. Bila bosan, disepak-sepaknya roda pada kerusi roda... Apa lagi, getaran demi getaran ana menahan saja sakit yang mencucuk-cucuk sendi dan saraf. Sabar aja la, masih pesan; "Jangan tendang-tendang, sakit la..." Dan bila lupa, disepak lagi tayar pada kerusi roda. Adui, nak menangis je rasanya sebab setiap 'pergerakan' yang tidak diundang hanyalah menambah sakit dan perit.

Benar, hasil terapi tulang belakang tempoh hari sepatutnya ana sudah boleh berlari (amboi, ini angan-angan ke impian?) tetapi yang tidak sahabat-sahabat ketahui ialah satu tulang belakang pada bahagian pinggang ana bengkok pada kadar maksimum :) Dan untuk menarik kembali tulang menjadi seperti sedia kala, sangatlah menyakitkan. Rawatan sedikit bagi 'mengangkat' tulang yang bengkok pun sudah cukup buat ana hilang pertimbangan (meronta dan menangis on the spot hingga tidak menghiraukan insan-insan lain) hingga ana perlu ditenangkan.

Ana selalu tanya pada sahabat; "Bagaimanakah SAKIT MATI?"

Orang selalu marah bila ana soal begitu. Tetapi... Inilah salah satu cara ana memujuk diri bertahan dengan sakit yang singgah pada tubuh, ana akui tubuh dan kudrat ana yang kerdil dan sangat lemah ini tidak mampu nak menahan segala sakit yang singgah tetapi sakit apakah yang lebih dahsyat di dunia ini selain sakit mati? Jawapannya tidak ada. Mati itu sudah cukup menyakitkan.

Jadi, cukuplah peringatan mengenai dahsyatnya sakit mati untuk menenangkan ana.

"Relex je la syirah, tulang je yang bengkok belum nak sakit mati yang jauh berganda dahsyatnya. Kan ke dunia ni persinggahan je, sakit pun singgah sekejap je. Kalau sabar, insya Allah ada yang lebih baik disisi Allah. Kalau tak sabar pun, sakit tetap sakit tetapi bezanya tiada kemuliaan di sisi Allah."


Itulah monolog yang ana ciptakan. Memujuk hati meneruskan jihad ini...

Harini, ana melihat blog dan tersenyum melihat mesej shoutbox. Hati kuat mengatakan En Zainure (guru Biologi) yang meninggalkan komen. Haritu sewaktu bertemu dengan cikgu pun katanya selalu benar ziarah blog ana, malu pula ana rasa. Malu sebab cikgu baca tulisan ana yang tidak ada isi, sedangkan sahabat-sahabat ana juga anak didik cikgu jauh lebih mantappppp.

"Kenapa kamu buat blog?"

Soal seseorang pada ana. Jawapannya, ialah suka hati ana la nak buat blog.. hehehe, bukan itu yang ana jawab. Tujuannya ialah untuk memujuk hati ana yang mudah (sentitif) menangis atas sebab-sebab yang remeh, jadi blog ini jalan untuk ana menghimpun nasihat-nasihat dan motivasi buat diri sendiri, ada kata-kata dari guru, sahabat dan pembacaan.

Kadang-kadang susah sungguh hati nak menerima nasihat dari orang yang berkata-kata walaupun dia hebat kerana ana merasakan sungguh dia hanya pandai berkata-kata tanpa mengerti apa yang diperkatakan.

"Pandai la kamu cakap, kamu sihat walafiat..."

Satu yang orang tak tahu (sensitif atau ambil peduli) ialah orang yang berpenyakit, kadar sensitifnya melampau berbanding orang lain. Ini ana akui, dulu ana paling cepat menangis cukup dengan soalan; "Awak ni sakit apa sebenarnya?" Mulut yang macam bertih jagung pun boleh kaku. Tetapi sekarang dah berakal (insya Allah), benda-benda macam tu buat tak tahu jer la hatta terasa hati tapi relex je. Kicik punya hal, jangan bazir air mata... Ngeh ngeh ngeh.

Orang yang sakit, perlu POSITIF. Jangan pencilkan diri, jangan duduk terperap dan sendirian. Kalau kamu bertongkat, berkerusi roda malahan apa saja kekurangan diri jangan malu berdepan dengan masyarakat. Binalah kekuatan diri agar tetap mampu meneruskan hidup, jangan patah semangat dengan suara-suara sumbang.

Yakinlah, Allah berikan ujian bukan untuk kamu bersedih tetapi muhasabahlah! Allah 'membasuh' dari dosa-dosa lalu yang kita lakukan kerana Allah maha Mengetahui kita tak mampu pikul dosa-dosa untuk diazabkan di akhirat kelak. Na'uzubillah.

Bersyukurlah atas kerja-kerja 'pembersihan' Sang Khaliq atas diri kita. Moga ia dijadikan 'ibrah dan juga jalan untu muhasabah diri, peluang keemasan berdampingan dengan Allah. Insya Allah.

Alhamdulillah. Hidup ini indah, kurniaan bagi hamba yang bersyukur.


Sekarang... Orang tanya "Awak sakit apa?"

Slumber macam tak bersalah "Sakit rindu pada Allah, tak sabar nak tidur dipangkuan Nya... Tak sabar nak lena yang panjang, tinggalkan segala penat lelah dunia..."

Ceh...! Ana nak jawab macam tu... Amalan pun ntah kemana.

Apapun, pada sahabat-sahabat yang sedang berjuang bukan saja menadah ilmu dari ulama' tetapi berjuang menahan sakit. Moga ianya jadi kaffarah kepada kita semua. Insya Allah. Sakit juga la yang buat kita rendah diri dan dekat dengan Allah. Sakit itu anugerah Allah. Moga kita menjadi hamba Allah yang bertaqwa. Insya Allah.

Kak Mia : Jangan lupa makan ubat, jangan nangis-nangis. Kuatkan semangat!
Kak Balqis : Tabahlah, insya Allah ana doakan dari jauh. Moga cepat sembuh :)
Babah Saif : Tak tahu nak cakap apa, banyak sangat dah babah nasihat... Jazakallah, semoga Babah juga diberikan kesembuhan. Ameen.

Tiba-tiba hati ni sayu teringatkan seseorang yang (insya Allah) lena di dalam dakapan Rabb. Al-Fatihah... Nantikan sahabatmu ini, aku pasti menyusulimu!

Ceramah selepas terawih disampaikan oleh Syeikh Abu Wael selaku ketua koordinator Sosial Rabitah Ulama Palestin. Antara isi kandungan ceramah:

1. Israel menjatuhkan kesemua bom seberat 1kg untuk setiap penduduk Palestin yang berjumlah 150,000 orang di Gaza namun kuasa Allah hanya mengenai 200 orang penduduk sahaja.

2. Kem pelarian di Khan Danun menempatkan semua pelarian Islam. Tempat yang tiada haiwan dapat hidup, namun dengan bantuan derma Umat Islam yang sedar dari seluruh dunia, kawasan itu kini ada saluran air tetapi masih memerlukan sumbangan.

3. Seorang kanak-kanak Turki mendermakan USD750 hasil simpanannya beberapa tahun.

4. Ismail Haniyyah (Perdana Menteri dari pihak HAMAS) hidup seperti rakyat yang lain, bergelap, tanpa makanan dan sebagainya.

5. Briged AlQassam masih wujud dan sentiasa mengawal sempadan Gaza dari diceroboh (ditunjukkan klip video, gerakan tentera dan sniper HAMAS).

6. Askar Israel yang ditemu bual bila ada yang lari jika ada pertempuran dengan HAMAS mengatakan mereka sentiasa nampak 'makhluk gergasi berbaju putih' di hadapan tentera HAMAS . Siapakah mereka???

Allahuakbar!
Di cedok dengan penuh tatasusila dari blog Babah.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO