"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

27 August 2010

Laksanakanlah Dengan Ilmu

Bismillahirrahmanirrahim.

Salam 17 Ramadhan. Semester kedua Ramadhan sudah berada di penghujung sebelum memasuki semester ketiga di dalam Sekolah Islam Ramadhan (a.k.a Universiti Tarbiyyah Ramadhan) dan menyambut kedatangan Syawal. Alhamdulillah, di saat semua orang sibuk bertanya tentang persiapan raya, ana bertanya pada zauj.

"Boleh tak raya nanti nak pakai baju kahwin haritu?"

Lalala... Untung kerana semua persalinan majlis akad nikah dan walimah tempah sendiri, sayang sangat rasanya kalau hanya pakai sekali dengan harga pakaian yang mahal (tetap juga nak kata mahal, kos sehelai baju -+ RM250) kemudian simpan sahaja. Sementara badan masih maintain cute, alangkah bagusnya kalau dimanfaatkan sebaiknya. Rasanya dah naik 2-3 kg ni, hoho! :)

Lagipun baru 3 bulan berkahwin, boleh lagi nak berlagak pakai baju pengantin. Tapi tak ada la nak pakai crown atau veil, hilang akal apa nak pakai macam tu nanti semua orang pelik. Bercakap tentang baju pengantin, terbitnya fajar Syawal nanti insya Allah ramai yang akan bernikah! Barakallahu lakuma wa baraka 'alaykuma wajamaa bainakuma fi khayr. Beberapa teman sudah pun mengirimkan kad jemputan, mabruk.

Ada yang sudah bernikah sebelum Ramadhan, maka Syawal nanti adalah majlis walimah. Ada pula yang akan menikah di bulan Syawal, mengikut sunnah Rasulullah menikahi Aisyah r.a. di bulan Syawal. Di antara perkara yang perlu disegerakan adalah apabila sudah bertunang, tidak perlu dipanjang-panjangan tempoh dan biarlah terus berkahwin.

Bila bicara soal majlis perkahwinan terutamanya di pihak perempuan ~ it's so complicated. Kata orang, kalau walimah di pihak perempuan mestilah dalam keadaan yang meriah (grand?) dan serba serbi 'dilihat' orang, tidaklah nampak ala kadar saja. Lebih-lebih lagi kalau anak perempuan sulung atau anak perempuan bongsu, maka majlisnya mestilah secara besar-besaran dengan kos yang besar juga!

Hantaran tak nak rendah takut orang cakap tak laku. Ada ijazah, kalau hantaran sekadar RM 2,000-3,000 tak setaraf dengan tahap pendidikan. Kalau orang kerja kilang pun hantarannya Rm 5,000 tak akan yang berijazah hantaran cuma RM 2-3 ribu saja. Iya tak? Inilah mentaliti dan realiti kini. Namun, di sebalik semua hamparan dunia ini masih ada berlian yang menyinar dan ianya tersimpan didasar, dimiliki oleh insan yang bukan calang-calang orang.

"Ustaz R dah akad nikah haritu dengan ayah mertua dia, ni nikah depan kadi pula."

"Oh, kenapa dia akad nikah 2x?"

"Kalau segi syara' dah sah tapi undang-undang di Malaysia kena nikah sekali lagi."

"Kenapa dia nikah awal ye?"

"Mudah nak bermuamalat dengan zaujah. Mas kahwin RM300 je."

Ana angguk dengan kata-kata suami, mas kahwin RM300 mungkin dirasakan TINGGI tetapi setahu ana pasangan ini tidak meletakkan hantaran perkahwinan. Maka, mahar hanyalah RM 300. Mungkin pasangan lain maharnya sekadar RM 80-100 tetapi wang hantarannya ya Rabbi...! Berpeluh lelaki mendengarnya.

"Zaujah dia belajar lagi ker?"

"Ye, buat medic di Republik Czech."

"Wow, future doctor. Mas kahwin RM 300 jer, bagusnya!"

Di saat wanita-wanita lain yang bakal berkahwin sedang merasa kecil hati melihat hantaran yang tidak seberapa ditambah pula dengan barang hantaran yang kurang bernilai, pakaian pengantin yang tidak vouge dan pendek kata impian perkahwinan ala puteri raja akhirnya menjadi ala kadar meskipun sudah beribu yang dilaburkan.

Seringkali ibubapa meletakkan kadar wang hantaran mengikut panduan taraf pendidikan anak perempuan, semakin tinggi tahap pendidikan si anak maka semakin tinggi juga hantaran yang diletakkan.

"Eh, susah aku membela anak aku sampai masuk universiti ko ingat aku nak bagi free?"

Astaghfirullah hal azhim, bukankah ianya adalah tanggungjawab ibubapa untuk memberi pendidikan kepada anak-anak. Apakah semua yang dilakukan terhadap anak-anak adalah menuntut balasan setimpal, maka semuanya mengharap dari manusia. Di mana letaknya Allah di dalam hati kita, apakah didikan yang diberikan kepada anak-anak sebelum ini adalah kerana masa depan ana bagi mendapat suami yang setaraf tahap pendidikan, dan mendapat 'habuan' pengorbanan membesarkan anak-anak dengan meletakkan hantaran yang tinggi?

Jadi, anak-anak dibesarkan bukan untuk kepentingan ummah tetapi untuk kepentingan diri sendiri.

"Mat, belajor rajin-rajin esok senang nak kojer. Nanti gaji tinggi, boleh aku numpang senangnyerrr..."

Matlamat hidup adalah untuk mendapat habuan di dunia. Itulah realitinya ummat Islam.

"Akak nak tanye... kawan akak tersepit antara mak & bakal zauj berkaitan pelamin... bakal zauj lulusan agama... dia bukan aliran agama.. tak tau how to explen.."

Ana melihat ke belakang, pengalaman berkahwin.

"Sejarah: bersanding ni datang dari india :) bakal zauj perlu menerangkan dengan hikmah kepada kawan akak atau perlu terus dengan bakal mertua. Semua ibu nak majlis perkahwinan anak mengikut adat resam yang sempurna, mengharapkan perkahwinan yang kelihatan sempurna dan mungkin bimbang dengan kata-kata orang sekeliling. Maklum, sekarang kalau tidak bersanding orang mudah menuduh kata mengandung luar nikah pula, nauzubillah.

Bila adat yang tidak selari dengan syariat ditolak, tidak ramai yang boleh menerimanya kerana menjunjung adat tanpa menyelidiki sejarah adat tersebut. Dalam hal ni kedua pihak harus memainkan peranan penting, sebagai anak sebelum berkahwin perlu menurut kata-kata ibubapa selagi sesuai dengan syarak tetapi dalam hal bersanding walaupun ada ulama' yang mengharamkan namun bicaralah dengan bahasa yang paling lembut dan hikmah bimbang mengguriskan hati ibu.

Sudah pasti bersanding selepas ijab kabul. Dan selepas ijab kabul, tanggungjawab seorang ayah dah berpindah kepada suami dan setiap urusan dunia akhirat isteri terletak di bahu suami. Pasti beban tersebut pada suami menanggung dosa isteri kerana bila bersanding pasti dihias-hias dengan keindahan pelbagai, dah tabarruj di situ... berdosa lagi.

Asal majlis perkahwinan ialah sunat muakkad bagi menghebahkan berita tentang perkahwinan tersebut namun kini perkahwinan umpama pesta dan banyak pula perkara yang dilarang oleh syariat.

Tuturlah dengan lembut pada ibu bahawa beliau (anak perempuan tersebut) dan bakal suami mahu perkahwinan yang barakah agar kehidupan berumah tangga nanti dimulakan dengan keberkatan dan keberkatan perlu dijaga dari awal (sebelum ijab kabul apatah lagi selepas ijab kabul). Memandangkan bersanding adalah adat yang datang dari india, ia tak selari dengan syariat Islam maka ia mendatangkan kerosakan pada barakah yang diharapkan.

Tambahan pula bila bersanding, ia seakan menjadi perhiasan dan seorang wanita solehah itu layaknya dijaga rapi bukan dipertontonkan seperti hiasan.

Pelamin boleh digubah tetapi SYARATNYA hanya untuk sesi bergambar bersama KELUARGA dan bukan sebagai pelamin yang akan diduduki untuk merenjis atau menepung tawar. Mungkin pelamin didekorasi sebagai tempat mengambil gambar dengan KELUARGA untuk kenangan dalam majlis perkahwinan.

Wallahua'lam bissowab."


Ana kasihan benar melihat bakal-bakal pengantin serabut dengan segala macam masalah dan perkara yang furu' sedangkan perkara yang utama seakan tenggelam. Katanya perkahwinan ini adalah membina masjid, masakan pembinaan masjid dicampur aduk dengan yang batil? Semasa tiba di Madinah, Rasulullah membina masjid Quba' dan asasnya adalah TAQWA. Iya, TAQWA. Pernah pula orang membina masjid di zaman Rasulullah dirobohkan kerana asanya bukanlah pada taqwa. Betapa pentingnya peranan taqwa dalam pembinaan masjid, dan masjid hanya layak diimarahkan dengan orang-orang yang beriman. Renung-renungkan...

"Sayang nak dengar satu kisah. Zaman dulu tak ramai orang kaya di Kelantan. Ada seorang hamba Allah ni nak beli kereta volksvagen, maklumlah nak beli kereta baru tak mampu jadi dia beli kereta terpakai. Bayar cash! Selesai beli pada penjual cina tu, dia pun bawa balik kereta. Dalam perjalanan, mati enjin. Dia buka bonet depan, tengok... Laaaaa, tak ada enjin. Dia dah marah sangat "tak guna punya cina, jual kereta tak ada enjin patut la kereta mati." kemudian, dia buka bonet belakang... Dia lega... "huh, nasib baik ada enjin spare"."


Ana tergelak-gelak dengan kisah yang diceritakan oleh suami. Memang la kereta volksvagen enjinnya di belakang.

"Apa pengajaran dari kisah ni?"

Ana masih bersisa tawa... Geli hati dengan kisah yang dibawa suami. Suami terus menyambung.

"Pengajarannya, bila kita nak buat sesuatu mesti ada asas. Maksudnya, nak buat apa-apa mesti dengan ILMU. Jangan ikut-ikut, kalau orang buat kita buat, tapi kita tak tahu apa yang kita buat."

Gurlp! Tawa dimatikan. Berfikir...


Insyirah Soleha,
Teratak 1052

Mode : tak sihat ^_~

6 leaves:

Faizreen 27 August 2010 at 15:57  

Assalamualaikum insyirah..=)
menarik la artikel nie. mohon izin utk share link blog syirah di dalam facebook irin ye...

kakchik 27 August 2010 at 16:27  

Assalamualaikum Insyirah.

Alhamdulillah.. sronok baca artikel yang bagus ni. Banyak persamaan antara apa yang Syira buat dgn yang kakchik juga buat.

Kakchik pun sampai hari ni masih blh pakai baju kajwin tu.

الوردة الشوكية 27 August 2010 at 22:07  

Wa'alaikumussalam Faizreen. SIlakan kalau nak share kalau ianya bermanfaat. Jazakillah :)

الوردة الشوكية 27 August 2010 at 22:07  

Wa'alaikumussalam kakchik :)

Alhamdulillah. Moga boleh pakai baju kahwin sampai bila-bila, hik hik hik :P Kalau orang nak pinjam pun boleh Syira sewakan :D

Mhamdan 28 August 2010 at 07:20  

Nabi pun ada pesan yg terbaik perkahwinan adalah yg paling sikit maharnya, fikir2kanlah:)

الوردة الشوكية 28 August 2010 at 07:37  

Ustaz Hamdan :

Ya. Penting untuk menjaga keberkatan dalam perkahwinan (bermula dari proses merisik dsb). Mahar yang tinggi melangit tak menjamin bahagia kerana kurangnya barakah dalam kehidupan... banyak bukti sekeliling, melihat artis-artis yang berlumba buat "pesta" perkahwinan, rumahtangga tak kekal lama... Allahu Allah :(

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO