"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

22 August 2010

Jamuan Berbuka Puasa

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, harini sudah 12 Ramadhan. Mula memasuki semester kedua di bulan Ramadhan, muhasabah kembali apakah semester pertama dijalani dengan cemerlang? Apakah sekadar biasa-biasa saja, sama seperti tahun-tahun terdahulu?

Alhamdulillah, hajat nak mengajak sahabat datang berbuka di rumah terlaksana. Kawan-kawan zauj dan anak-anak huffaz juga sepupu dapat berbuka puasa di rumah. Selepas zohor mula memasak dengan zauj sehingga petang, masak sambil 'main-main', alhamdulillah bila dah hampir waktu berbuka sepupu pun sampai dengan misi bantuan. Hihihi, alhamdulillah.

Banyak kekurangan 'ditampung' dengan bantuan sepupu-sepupu -Kak Cik dan Angah-, hajat nak jemput bapa saudara di Kota Damansara dan Bangi ditangguh dahulu memandangkan rumah arusah jadidah tak cukup peralatan untuk menampung jumlah tetamu yang ramai pada satu waktu. Insya Allah, moga ada kesempatan di waktu lain :)

Selepas Zohor, zauj bertindak sebagai pemotong daging dan ayam (heee... thanks a lot!) dan ana seolah-olah jadi chef pula bagi arahan je nak buat macammana, tugas ana mencampakkan segala yang siap dipotong ke dalam kuali dan periuk. Lalalala... Best bukan? Menu yang simple mengikut kudrat fizikal sendiri, Rendang Daging dan Makaroni Sup. Selebihnya buah tembikai dan kurma, hihi. Zaujah kepada sahabat zauj datang membawa Butir Nangka, (sebelah utara memanggilnya Bubur Puteri Ayu) dan sepupu datang dengan murtabak, agar-agar dan air soya. Yummy!

Sepupu memberi komen, rendang ana jayyid jiddan. Pelik seketika. Bagi ana, rendang tersebut hanya tahap najah sebab boleh di makan kerana 'tak cukup rasa'. Mungkin sebab dah masak sendiri, aromanya tak menggiurkan ana untuk menikmati. Kalau orang lain masak, mesti lebih menyelerakan ~ oh, lepas ni Abang kene masak! :P Makaroni Sup pula dah rosib dengan alasan supnya habis di serap oleh sang makaroni, sup tinggal sikit je. Rasanya dah banyak sangat air yang diletak, tapi... sang makaroni menyerap dengan rakus. Eh, macam berpuasa je makaroni tu nak serap air. Huhu.

Awalnya zauj khuatir sebab ana tak buat kuih ataupun agar-agar sebagai pencuci mulut, tapi sedapkan hati zauj sebab zaujah sahabatnya bagitahu ana nak bawa Butir Nangka tersebut jadi ana pun rilek je. Lalalala... Semuanya dalam kondisi 'ala kadar', zauj risau tapi ana katakan padanya "Insya Allah, kalau berkat mesti cukup!" Alhamdulillah, makanan mencukupi malah berlebihan pula, mudah-mudahan berkat :)

Sempat pula kirimkan rendang dan makaroni kepada sepupu dan zaujah sahabat zauj... Sepanjang Ramadhan ni ana jarang sekali masak. Hidup umpama dalam syurga, masya Allah. Apa saja yang terlintas di fikiran teringat nak makan sesuatu, insya Allah akan dapat cuma bezanya lewat je kalau dalam syurga terus dapat. Ngeeee... Kadang kala hanya terlintas di hati dan dalam masa yang sama lauk masih bersisa, alhamdulillah Allah rezekikan juga apa yang terlintas.

Ada sahabat di HUKM cadangnya nak ziarah tapi kekangan masa dengan penglibatan lain, insya Allah moga ada rezeki untuk ke rumah. Selalunya ana menitipkan pesan pada sahabat, nak datang kena maklumkan awal sebab ana memang tak masak. Jiran dan surau selalu sangat memberi makanan, kalau masak memang membazir kerana makan hanya berdua.

Tadi, baca blog Kak Jie... Katanya bercadang nak datang dengan Kak Syida, insya Allah. Ahlen... Ahlen... :)

Hari Jumaat lalu, kak Syifa' datang tetapi tak dapat berbuka puasa bersama kerana Kak Syifa' sudah ada komitmen nak berbuka puasa dengan abang-abangnya di Rawang. Huk huk huk... Hari Sabtu pula Kak Syifa' nak ke kampung halaman setelah 2 bulan 'bersuka-ria' dan menatijahkan bonda merindukan puteri tunggalnya. Hehehe, kelakar masa Kak Syifa' datang... Sambut Kak Syifa' dengan sesuatu yang membuatkan beliau ketaq lutut. Hihi.

"Ya Allah, berani ustaz tinggalkan isteri dia dengan akak. Wahhh! Akak kena berterima kasih pada ustaz sebab memberi keyakinan pada akak."

Hehehe... Asyik tergelak je dengan Kak Syifa'. Ya, Kak Syifa' (penawar) sentiasa menjadi as-Syifa' ana. Di saat sedih dan pilu, Kak Syifa' selalu menjadi penghibur. Alhamdulillah. Di saat gembira dan bahagia, Kak Syifa' hadir untuk menikmatinya dengan ana. Alhamdulillah.

"Syirah, raya tahun ni di mana?"

Jeng jeng jeng. Soalan cepumas bersadur berlian, lalalala...

Lalalala... Nanti dah raya baru bagitahu raya di mana, kalau dah bagitahu sekarang nanti orang 'berebut' pula. Cukup la kali ni berebut dengan zauj je, kui kui kui :P

Diari Ramadhan kali ni, asyik mendengki zauj sendiri. Lalalala... Kalau Kak Bet selalu dengki dengan Hani (anak saudaranya), ana pula sentiasa dengki dengan zauj. Debush! Bila zauj ralit dengan assignment, ana conteng kertas di hadapannya... Sambil panggil "abang", bila zauj pandang ana angkat kertas 'i love you'. Lalala... Bila zauj muroja'ah al-Quran, mendengki juga 'baca la dengan kasih sayang' ditulis pada kertas dan tayang pada zauj. See, dengki betul. Sambil menyapu sampah, lalu sebelah zauj yang tekun buat kerja "eeiii.. busyukkkk!" Muahaha, tak ada kerja lain di bulan Ramadhan ni selain mendengki dengan zauj. Waktu sahur lagi dah mula bergaduh dengan zauj, isk... :P

Nasib baik tak kena sekeh, kalau dengan Kak Bet mungkin dah botak kepala ana hari-hari kena sekeh. Uhuks... :P

Kak Nur ~ Syukran jiddan atas kesudian datang ke rumah, jazakillah atas bubur yang sangat best tersebut. Kena minta resepi dengan akak. Hihihi :)


Selepas Ramadhan, nak jadi macam budak-budak ni ~ bersih. Insya Allah, strive for mardhatillah.

Salam Sayang,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

1 leaves:

Mia-Ina 23 August 2010 at 23:15  

semoga kegembiraan jd milikmu selalu ya...

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO