"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

08 August 2010

Hiburan Dari Allah

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, pada hari Jumaat yang lalu iaitu 6 Ogos 2010 budak comel kanak-kanak blackcurrent ditemani oleh encik zauj untuk berterapi! Hoooray! Buat pertama kali 'dibiarkan' bersama 'ajnabi' ke tempat terapi tanpa ummi dan abi (eh, sebelum ni tak pernah pun keluar dengan 'ajnabi' tersebut sebelum taraf 'ajnabi' tu jadi halalan tayyiba wa baraka :p) sedikit sedih juga la sebab ummi tak ada, selalunya ummi akan teman dan abi akan bagi moral support. Tapi ceria je dari pagi lagi zauj menghiburkan.

Alhamdulillah, semasa menjalani sesi terapi. Disebabkan sudah 4 bulan dari tarikh yang lepas, maka mereka diagnose semula untuk melihat progress dari sesi pertama (Julai 2009). Perubahan memang banyak tapi tulang belakang masih bengkok dan beberapa masalah lain belum sepenuhnya sembuh tapi sudah ada perubahan positif. Alhamdulillah. Kaki yang tak sama panjang pun masih belum sama panjang, muahahaha. Maka, proses menarik tulang kaki dilakukan dan rasanya uhhh very the boom sampai rasa nak tahan nafas sampai esok je. Lalalala...

"Sakit tak?"

"Tak!"

Hoho, berlagak sangat. Tiba-tiba menjadi seorang yang sangat keras hati dan cekal (haha) untuk menghadapi situasi tersebut. Teringat kata-kata kak Ummi Habibah di pagi Jumaat tersebut "Allah sedang menghiburkan Insyirah", maka ana pun akan menikmati hiburan tersebut seenak-enaknya tambahan pula kak Bet mula provoke untuk ana buat dia sakit jiwa dengan ana, lalalala. "Dik, akak dah leh jalan dah... Nanti akak boleh jalan, adik lak duduk kat kerusi roda." Huhuhu, berasap je baca mesej tersebut tak apa bagi chance sikit je sebelum ana buat kak Bet rasa nak lempar kerusi roda pada ana. Ngeeeee.

"Sakit tak?"

"Takkkkk!"

Padahal muka dah semacam je, hehehe. Bayangkan mereka kepak sebelah kaki untuk memberi tekanan kepada kaki yang satu lagi dan kemudian merentapnya, 'praaaap' dengar bunyi tulang pun dah cukup buat ana rasa macam sedang bersantai di Masjidil Haram sambil makan aiskrim bersama roti, enak benar! Ana tahu, kalian sangat cemburu membacanya... Sila la cemburu. Lalalala, hargailah nikmat KAKI yang Allah pinjamkan pada kalian, aturlah langkah ke tempat-tempat yang baik dan jauhkanlah kaki dari tempat maksiat :)

Semasa diagnose kedudukan tulang belakang, tiba-tiba diselimuti perasaan yang saaaangat sedih dengan kata-kata ahli terapi tersebut tapi senyum je. Dalam hati tak putus-putus ungkapan 'innalillahi wainna ilaihi rajiun' (dari Allah kita datang dan kepada Allah kita kembali). Ia, semuanya makhluk Allah dan ana sendiri juga hanya seorang hamba Allah, semua kepunyaan Dia yang Dia pinjamkan buat ana. Allah tak bentangkan ujian dengan sengaja untuk hamba berkeluh kesah dan resah sebaliknya supaya muhasabah, insya Allah Dia sedang menghiburkan ana dengan apa yang Dia berikan. Alhamdulillah.

Mereka (3 orang) cuba menarik tulang belakang untuk meluruskan kembali namun melihat ana yang sudah mengalirkan air mata cinta, muahahaha lantas simpati terus dan usap kepala ana yang mana rambut sudah basah dengan air mata kasih.

"Ok, relek je. Tarik nafas, lepas."

Dalam suhu bilik yang berhawa dingin ana boleh berpeluh tapi beberapa minit kemudian diserang shacking yang saaaangat teruk sehingga hampir kancing gigi. Lalalala... Entah tangan siapa je ana genggam sebab tak boleh nak control shacking yang agak teruk. Biar dia, padan muka siapa suruh rentap tulang kanak-kanak blackcurrent sampai menggeletar, sekarang dah kene genggam... Hahaha.

Diselimuti dan dipeluk oleh seorang terapi yang agak berusia, layak dipanggil IBU :) Nampak kasih sayangnya, dia peluk ana kuat dan tengok mulut ana takut kancing gigi. Lalalala... Rindu ummi! Air mata mengalir, terlupa semua sakit yang sedang menggigit badan kerana tergambar wajah lembut ummi. Sobs sobs... Selalunya ummi teman pergi terapi, kali ni pergi sendiri. Eh, kang Kak Bet cakap "Wei, dah kahwin buat cara dah kahwin." Lalalala... Biar la dah kahwin pun, anak ummi tetap anak ummi. Lalalalaaaa...


Siap dilenyek dan hampir jadi lempeng, mata yang bengkak... Keluar dari bilik rawatan dan zauj tengok je ana. Dalam kereta, diam tak bersuara tapi zauj pula yang cakap tak berhenti. Hehehe, zauj nak menghiburkan ana yang dah tak ada suara lagi. Hanya air mata yang mengalir di celahan sehelai kain, mungkin langsung tak disedari oleh zauj yang dari awal berusaha menghiburkan ana tapi ana macam tak ada perasaan pun :p

"Kenapa moyok (masam) je?"

Sampai di rumah, cabut tudung, campak niqab dan terus berwuduk untuk solat Asar. Rasa nak menangis sangat bila ditanya soalan ni, aduhai. Tak tahu macammana nak buat muka comel Winnie The Pooh di saat sakit yang teramat-amat, tak tahu apa rupa sweet 'Orang Pakistan' di saat sakit menggigit seluruh tubuh, tak tahu apa gaya manja Qashrina... Yang ana tahu, nak solat dan baring.

Few minutes, baru tersedar lelaki yang bertanya baru mengenali ana dan sedang berusaha untuk mengenali ana. Kalau abi, mulut bertih jagung ana akan jadi diam tanpa sebarang kata, segera difahami apa yang ana lalui kerana sudah 20 tahun abi merawat ana. Ya, abi adalah orang yang selalu menjadi teman bicara ana disaat suka dan suka, ceria dan sedih, abi selalu menghiburkan ana. Wajarlah ana sedih, kan? Kui kui kui ^_~ Tapi bukan salah habibi qalbi, dia dari awal menghiburkan ana dan selepas solat berjemaah dengan beliau terus diusap air mata yang lebat di pipi ana.

Zauj bacakan yaasin dan mathurat sambil membelai ubun-ubun, ditiup-tiup dan tepuk dahi ana.

"Napa Abang tepuk dahi orang ni?"

"Ye la, nak bagi ayat ni masuk... Kene tepuk."

Ok, beliau berjaya buat ana rasa nak gelak terguling-guling. Dengan kesakitan, ana tersengih macam kerang busuk. Doa itu dan ini, ayat itu dan ini, surah itu dan ini... Selesai zauj 'merawat' ana dengan kalamullah, terasa lebih segar walaupun badan nak demam akibat bera dari terapi. Pada malamnya, zauj ada kuliah maghrib dan ana mengada-ngada nak ikut. Yeyh! Kuatkan semangat juga untuk ikut walaupun setiap langkah kaki bererti s.a.k.i.t tapi ana tak nak manja. Ana nak berjalan, ana nak ikut zauj juga. Hehehe.

Majlis ilmu adalah taman-taman Syurga. Sebelum berangan untuk Syurga yang lebih indah dan kekal abadi, masakan Syurga Akhirat kan didiami andai di dunia kita tidak melangkah dan duduk di taman-taman Syurga :)

Pengalaman pada hari SABTU ~ 7 Ogos 2010 juga indah ^_~

Insya Allah, akan cuba dikongsikan di sini untuk mencemburukan sesiapa yang rasa nak cemburu... Ngeh ngeh ngeh ^_^


Terima kasih ya Allah kerana memberikan anugerah ini, mengurniakan ibubapa yang sangat penyayang dan memberi didikan yang diusahakan dengan sempurna, memberi peluang untuk hamba Mu menjadi seorang isteri kepada hamba Mu yang begitu penyayang dan prihatin. Andai penghujung rindu ini Kau mengambilku, ingin sekali aku menjadi saksi bahawa ibubapa ku telah memberi yang terbaik untukku sepanjang aku menjadi amanah mereka, ingin sekali aku menjadi saksi di hadapan Mu bahawa suamiku adalah hamba Mu yang berbuat baik terhadap keluarganya. Terima kasih ya Allah di atas curahan kasih sayang Mu.


Menikmati Hiburan Ilahi,
Insyirah Soleha
Teratak 1052

12 leaves:

Mia-Ina 8 August 2010 at 08:05  

berat beban yang menanggung berat lg bahu yg memikul..semoga adik insyirah kuatkan smgt & menempuhi liku2x dugaan dgn sabar :-)

syauqah wardah 8 August 2010 at 09:52  

yup akak cyg.. kanak2 blackcurrent blh! yeaaahh!!!

UkhTi_ ATiRaH 8 August 2010 at 12:23  

ayattttt..tak leh blah...panggil akak Kak Bet..mmg nak kenelah budak nih...huhuhuhu..

Berusaha!!!

teacher nur 8 August 2010 at 12:44  

membaca kekuatan orang lain dalam mengharung ujian memberi motivasi kepada kita untuk turut sama kuat menghadapi ujian di hadapan kita, walaupun pada hakikat nya ujian kita adalah berbeda. moga Allah memberi kesembuhan kepada adik.

hadiee 8 August 2010 at 17:32  

kagum dengan kecekalan anda.

الوردة الشوكية 8 August 2010 at 21:10  

Kak Mia - Allahumma ameen... Lalalala, mana de berat pun kak kalau berat dah senget dah bahu syira ni, hik hik hik :P

الوردة الشوكية 8 August 2010 at 21:11  

Budak Bucuk Comot AKA Dik Azmah... Lalalala.! Hidup kanak-kanak blackcurrent..!!! :P

الوردة الشوكية 8 August 2010 at 21:12  

Ukhti ATirah ~ eh, ayat mana menunjukkan saya menggunakan nama akak? Rasanya sepatah habuk pun tak de taip "Ukht Atirah" dalam entry ni *gelak sambil geleng2 kepala*

الوردة الشوكية 8 August 2010 at 21:13  

teacher nur ~ eh, saya tak kuat pun teacher nur. kalau saya kuat, gagah perkasa saya takkan tulis entry yang ntah apa-apa macam ni. hehehe... saya akan citer saya daki gunung, terjun kat laut mediteranean, takpun menyelam kat laut mati.. hehhe :">

p/s: Maaf, saya memang kuat merapu.

الوردة الشوكية 8 August 2010 at 21:14  

hadiee ~ la haulawala quwwata illa billah :)

Hurul Ummi 8 August 2010 at 22:28  

hahaha, rasa nak lempang manje budak syirah neh.masjidil haram sambil menikmati eksrem.tinggi gila imaginasi.hihi

orang sakit, Allah sayang berbukit-bukit.

ewah.
berusaha!(tiru kak tiqah) lalala.

الوردة الشوكية 9 August 2010 at 07:56  

Kak Ummi, saya mana ada berimiginasi lorh tapi memang sedang merindukan suasana tersebut :(

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO