"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

19 August 2013

Mudahnya Perkahwinan

Bismillahirrahmanirrahim.

Topik ini sesuai dengan isu semasa di Malaysia. Tidaklah sampai lupakan saudara-saudara yang menderita di Mesir sana, insyaAllah tembakan doa buat mereka.

Bulan Syawal, banyak undangan perkahwinan.

Masa dalam perjalanan dari satu lokasi ke lokasi jemputan, sempat juga saya berbual dengan suami fasal kos perkahwinan zaman sekarang yang sangat mendera emosi pasangan. Mana tidak terdera, nak buat majlis perkahwinan setidaknya memerlukan kos sehingga RM10k untuk hantaran, belum lagi kos barang hantaran, katering (mahupun masak bergotong royong), doorgift, perhiasan bilik tidur dan macam-macam.

Bakal suami dan bakal isteri masing-masing membuat pinjaman peribadi dengan bank, KEDUA-DUAnya ada komitmen MEMBAYAR HUTANG selepas berkahwin. Jadi, macammana nak menguruskan kewangan untuk membina kehidupan. Duit bukan segala-galanya tetapi hidup perlu kepada duit, jadi sejak sebelum menikah lagi sudah membebankan diri dengan hutang piutang, bagaimana nak membina keluarga yang baru nak bertapak. Sebulan atau tiga bulan memang terasa manis lagi, tidak kisah dengan bebanan hutang tetapi apabila mula terikat dengan bebanan hutang sebelum kahwin, nak survive untuk hidup, nak saving untuk itu dan ini... Ia akan buat pasangan semakin sesak nafas! Lalu, akan selalu bermasam muka gara-gara sakit kepala memikirkan wang.

Sebelum kahwin, sesak kepala otak dengan cara untuk mendapatkan wang nak menyiapkan majlis perkahwinan. Baju pengantinnya, jurugambar/juruvideo, dan macam-macam.

Selepas kahwin, sesak kepala otak nak melunaskan hutang. Setidak-tidaknya ada yang membuat pinjaman dengan komitmen sehingga 7-10 tahun. Jadi, sepanjang tempoh 10 tahun pertama perkahwinan adalah masa untuk 'membina kehidupan', belum bina kehidupan lagi kita dah menempah kesusahan.

Saya suka dengan prinsip abang saya,
"Orang yang suka berhutang ialah orang yang tak akan tenang sampai ke tua. Dia berhutang dengan seorang, bila sesak dia berhutang dengan orang lain untuk bayar hutang, kemudian berhutang dengan yang lain untuk membayar hutang yang lain dan cerita ini tak akan berkesudahan bila ia jadi tabiat."

Sampai mati pun berhutang.

Takut. Bimbang nanti selepas dah mati pun tak cukup harta untuk membayar kembali hutang-hutang sesama manusia, hatta mati syahid pun tidak melepaskan diri kita dari kewajipan membayar hutang. Subhanallah. Semoga Allah menjauhkan kita dari penyakit berhutang.

Sedang berbual fasal hutang untuk berkahwin ni, suami pun kongsi cerita...

Ramainya orang berhutang untuk berkahwin, hatta dengan 'along' pun sanggup berhutang nak dapat duit punya fasal. Bila tak boleh nak bayar hutang, dengan bunga-bunga riba sekali... biasanya keluargalah yang akan jadi mangsa, diugut dan dibuat macam-macam.

Jadi, hidup memang tidak aman dan tenteram. Al-kisah awalnya, sebelum cerita fasal berhutang dengan 'along' ni, suami cerita rakannya bagitahu fasal pasangan yang dah kahwin tetapi belum ada zuriat, beberapa kali keguguran. Suami cuma kata, "mungkin belum masanya lagi Allah nak kasi anak, sebab keadaan tidak sesuai. Mungkin."

Bila cakap macam tu, rakannya pun tambah fakta bagitahu fasal pasangan tersebut yang berhutang dengan 'along' masa nak kahwin. Jadi mereka hidup untuk bayar hutang. Nak ke tempat kerja naik motosikal, jaraknya pula sangat jauh.

Ya, saya pun angguk bila suami cakap begitu.

Memang belum masanya yang sesuai untuk Allah kasi anak. Allah lebih tahu apa yang perlu dan terbaik buat hamba Nya.

Selang beberapa hari, saya pergi ziarah dan silaturrahim dengan dengan ukhti. Kebetulan, hari yang sama adik perempuannya bertunang. Kami berbual-bual seputar isu kahwin.

"Keluarga akak tak ada yang bertunang lama-lama."

Senyum saja saya dengar. Ukhti tersebut hanya bertunang 2 minggu, adik-adiknya yang sudah menikah bertunang 2-3 bulan. Itupun sudah dikira lama. Adiknya yang baru bertunang tu, pihak lelaki minta bertunang 6 bulan tetapi tidak tahulah macammana (mungkin akan dipendekkan tempoh oleh keluarga perempuan).

Bila dengar cerita yang mudah-mudah fasal urusan kahwin, seronok sangat. Sebab Islam tidak menyusahkan, hanya orang Islam saja yang suka menyusahkan. Bimbang orang kata apa, selalu merisaukan apa yang orang nak kata tetapi tidak peduli apa yang Allah kata.

Bila keluarga mempermudahkan urusan kahwin, secara langsungnya akan mempermudahkan pasangan untuk meneruskan kelangsungan pembinaan keluarga. Nak bina kehidupan yang baru menapak, sedikit-sedikit dan berdikit. Tetapi, bila dihambat dengan komitmen membayar hutang piutang majlis SEHARI dengan merana bertahun-tahun, itu bukanlah satu pilihan yang baik!

Ibubapa, mudahkanlah urusan anak-anak kalian.

Bila anak-anak mudah, maka kalian juga akan menumpang bahagia mereka juga. InsyaAllah.

Memang tak seronok kalau lihat anak-anak menderita, kan? Porak peranda sahaja, jadi janganlah hairan sangat ramai pasangan baru menikah tetapi siang dan malam bergaduh.

Mudah-mudahkanlah... Jangan disusahkan :)

Wallahua'lam.

Selamat pengantin baru,
Barakallahu lakuma wa baraka alaykuma wa jamaa bainakuma fi kheyr.

** Kita sanggup bersusah payah untuk majlis perkahwinan yang hanya sehari. Tetapi berapa banyak kita sanggup bersusah payah untuk kehidupan selepas mati yang kekal abadi?

Ummu Amir.

2 leaves:

tenku butang 19 August 2013 at 12:51  

hai.. salam kenal,
follower no.2593
done follow sini,
jom follow teman yea yunk..=)

http://tengkubutang@blogspot.com/ -->(official)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/ -->2nd blog

emy'n 21 August 2013 at 10:55  

salam, mohon kongsi entri ni bleh? sgt bermanfaat khususnya untuk remaja2 zmn kini. sy pun dlm usia 20 an ni ada juga mrancang untuk brkhwin dan brkeluarga. tapi, ikut trend zmn skrg kos prkhwinan sume mahal. ayah ada bg green light untuk brkhwin thun dpn (thun ni thun akhir study) & katanya sekurang-kurangnya 10K duit hantaran =.=

minta saudari insyirah berikan sedikit nasihat mcm mna sy bleh brbincang untuk beri ksedaran pd org2 tua. susah nk bg pnerangan, tkut terkecil hati / brmasam muka dgn keluarga sndiri.

terima kasih :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO