"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

21 August 2013

Daftar Haji

Bismillahirrahmanirrahim.

Saya ikut jejak ibubapa saya menabung di Tabung Haji, kami - adik-beradik - ada akaun Tabung Haji sejak lahir, harapan ibubapa saya supaya kami adik-beradik boleh menunaikan haji. MasyaAllah, itu satu harapan yang besar. Menabung sejak bayi, untuk anak-anak dapat menunaikan haji. Satu usaha yang perlukan komitmen dan bersungguh-sungguh.

Saya pun selepas lahirkan Amir Solihin, terus pesan pada suami untuk buka akaun Tabung Haji. Teringat untuk daftarkan haji Amir Solihin, tahun 2011. Alhamdulillah, duit yang orang sedekahkan pada Amir Solihin semuanya kami simpan dan masukkan dalam akaun. Bila duit simpanan minima cukup, saya terus daftarkan haji untuk Amir Solihin.

Alhamdulillah, namanya dalam turutan untuk menunaikan haji pada usia Amir Solihin 34 tahun. Subhanallah. Maksudnya pada tahun 2011, kena 'beratur' selama 34 tahun. Apapun, usaha pertama untuk mendaftar haji sudah dibuat. Rezeki Amir Solihin, sekarang usianya sudah 2 tahun. Hampir setiap kali beliau ikut suami solat di surau, pulang ke rumah bila saya nak buka jubah, akan terselitlah wang dalam poket jubah. Bila tanya, Amir Solihin bagitahu "tok bagi, wan bagi" memaksudkan yang memberikan wang adalah orang yang berusia lingkungan dengan usia datuk atau neneknya.

Rezeki.

Pergi ikut solat pun orang bagi duit :)

Kalaulah Allah buat begitu, sesiapa yang solat berjemaah di surau atau masjid maka Allah bagi 'tunai' sudah pasti setiap masjid akan penuh dan sangat makmur dengan orang yang solat berjemaah. Allahu Allah. Minggu lalu Profesor Kamil, (penulis buku Travelog Haji) bagi kuliah subuh di sini (di rumah saya - rumah saya dalam surau), cerita fasal ketenangan hati. Beliau bandingkan situasi di Malaysia dengan situasi di Madinah. Oh ya, beliau kini menjadi pensyarah di Universiti Taibah, Madinah.

Satu saja keyword yang superpower!

"Kenapa hati tidak tenang? Kenapa di Madinah/Mekah, hati kita tenang? Kenapa bila balik Malaysia, hati tidak tenang?"

Subhanallah. Allahuakbar. Jawapannya...

"Sebab, kita JAUH dari Allah. Tidak solat awal waktu, tidak berjemaah! Macammana hati nak tenang kalau tidak menjaga solat."

Allahu Allah.

Saya duduk di rumah, dengar tazkirah/ceramah dari corong pembesar suara yang betul-betul mengadap tingkap bilik. Memang dahulu, masa Amir Solihin masih kecil saya kadang kala minta suami matikan pembesar suara di luar kerana mengganggu tidur Amir Solihin tetapi lama-lama Amir Solihin telinganya dah kebal, sebab setiap hari 5x mendengar azan dari pembesar suara betul-betul tepi tingkap bilik, dah tak terkejut kalau tengah tidur pun dengar azan. Jadi, secara tidak langsung saya akan mendengar ceramah juga dari dalam bilik. Alhamdulillah, nikmat yang Allah bagi. Tak perlu keluar rumah, bersusah payah... Duduk dalam rumah, dan sebetulnya di dalam bilik pun Allah bagi dengar ilmu Nya. Alhamdulillah!

Beberapa hari ni, Amir Solihin tidak kisah bila suami nak ke surau. Rilek saja tengok abinya keluar rumah, macam tak ada apa-apa.

Haritu, Amir Solihin dah well behave. Dia sangat lah sopan bila di dalam surau/masjid, tapi keluar dari surau dia punya lasak tu tak tahu la nak cakap macammana. Semput saya dibuatnya nak melayan :D

Sejak beberapa hari ni, dia dah mula buat perangai. Mungkin dia kena pukul dengan orang yang lebih besar darinya, jadi dia pula memukul orang lain yang lebih kecil. Jadi, suami buat 'heart to heart session' dengan Amir Solihin. Saya pun bagitahu kalau tak nak well behave, tak boleh ikut pergi surau. Ya, dia tak ikut pergi surau mungkin sebab dia masih ada keinginan nak pukul orang T_T

Ok.

Daripada cerita fasal haji, melalut fasal solat berjemaah.

Memang Prof Kamil kongsikan, kenapa setiap tahun setiap bulan ramai jemaah dari Malaysia yang menunaikan haji dan umrah tetapi surau dan masjid di Malaysia tidak imarah. Apa cer, haji? Allah bukan hanya ada di Mekah dan Madinah sahaja. Wanita tak tutup aurat, apa cer? Allah bukan hanya ada masa solat. Allah ada setiap MASA.

Allahuakbar.

Saya masih sayu bila teringat betapa kasihannya pada anakanda Amir Solihin semasa kami di Madinah, sebelum bertolak ke Mekah. Amir Solihin dalam kesakitan, dia jatuh dan dahinya luka sangat dalam. Darahnya, Allah... Saya tak mampu nak kenangkan, terasa nak muntah bila ingat punyalah banyak darah pada baju suami masa dukung Amir Solihin yang luka.

Jadi, usaha untuk Amir Solihin boleh menunaikan haji bila dia dah baligh. Suami gigih menabung, bila ada rezeki lebih akan menabung lebih. Bila ada keperluan lain, tetap juga menabung walau sedikit. Sampai saya cakap pada suami, nanti kena hantar anak-anak belajar di Madinah (atau Timur Tengah) supaya mudah mereka nak laksanakan haji. Atau, biarlah ada anak yang meneruskan harapan suami yang tidak berkesampaian.

Setiap kali menyatakan kekesalan suami yang menolak tawaran untuk belajar di Universiti Madinah, setiap kali itu jugalah kami sama-sama harap agar ada zuriat yang akan melestarikan, qadha' impian suami. Apapun, setiap yang Allah hadirkan, Allah sertakan hikmah yang kita tidak tahu :)

Baru-baru ni, saya buka akaun Tabung Haji untuk Amri Suhaily. Alhamdulillah, rezekinya tetap ada. Ramai yang sedekahkan duit, semuanya saya masukkan dalam akaun. Had minima simpanan yang Tabung Haji tetapkan untuk daftar haji RM 1310, saya daftarkan masa bulan Ramadhan lepas.

Subhanallah.

Hampir tidak percaya. Nama Amri Suhaily berada di kelompok orang yang dianggarkan kuotanya dipanggil 50 tahun akan datang. Allahuakbar, tua lah Amri Suhaily menunggu kuota.


Bayangkan.

Daftar haji untuk Amir Solihin tahun 2011, umurnya menunggu 34 tahun.
Daftar haji untuk Amri Suhaily tahun 2013, umurnya menunggu 50 tahun!

Tahun depan, atau tahun-tahun berikutnya? Wallahua'lam.

Eloklah mendaftar haji cepat-cepat, kalau mampu dengan bayaran yang mahal. Silakan. Tetapi, kalau boleh pergi dengan muassasah untuk laksanakan haji, itupun sudah memadai. DAFTARLAH sekarang!

:)

1 leaves:

School Of Tots 22 August 2013 at 11:09  

Bergantung Harap Pada Allah
Bukan Pada Makhluk..

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO