"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

19 August 2013

Syawal 1434 H

Bismillahirrahmanirrahim.

Syawal kali ini adalah tahun ke-4 saya bergelar seorang isteri. Kini, kami beraya berempat, dengan kehadiran anakanda Amri Suhaily. Tahun pertama saya dan suami beraya dengan keluarga saya, tahun ini kami meraikan 1 Syawal di kampung bapa saya di Pulau Pinang. Maka, sedikit kelainan pada sambutan Syawal untuk kami suami isteri.

Hari Pertama, seperti biasa bersiap untuk menunaikan solat Aidilfitri. Bangun awal siapkan diri sendiri, kemudian bangunkan anak-anak kecil untuk dimandikan, dan pakai baju raya. Tahun ini, tema berjubah di pagi raya. Suami dan anakanda Amir Solihin juga berjubah, termasuk juga adik-beradik saya yang lain. Cuma Amri Suhaily saja tidak berjubah, tidak jumpa jubah saiz Amri Suhaily :)


Sedang menunggu waktu untuk solat Aidilfitri, laungan takbir bergema. Dari satu suara ke satu suara, tiba-tiba terasa macam kenal je dengan suara tu. Tapi, takkan kot? Selesai solat, suami cerita mikrofon 'berjalan' dan 'berhenti' di hadapannya, pengerusi masjid terus bagi isyarat suruh suami bertakbir. Layan je... Patut la saya kenal dengan suara tu :)

Selepas selesai solat Aidilfitri, kami terus memulakan ziarah. Rumah pertama di sebelah masjid, rumah keluarga ibu saudara saya. Disebabkan rumahnya di sebelah masjid, memang adat setiap tahun selepas keluar dari masjid keluarga besar kami akan bertandang ke rumahnya. Menu laksa jadi hidangan, saya hanya melihat saja. Baru habis berpantang, makan laksa seolah sengaja menyeksa diri. Kemudian, kami terus bergerak ke Kulim meneruskan aktiviti ziarah.

Syawal pertama buat suami dengan keluarga saya, jadi memang bapa saya bawa 'pusing' merata nak kenalkan beliau dengan sanak saudara yang lain. Puas berjalan sehingga ke petang, bila kanak-kanak mula meragam barulah kami pulang ke rumah.

Hari berikutnya, kami masih meneruskan aktiviti ziarah sanak saudara pada sebelah pagi.

Suami mendapat jemputan untuk memberi tazkirah sebelum solat Jumaat, jadi aktiviti ziarah hanya sekitar kampung saja, tidak keluar kawasan kerana khuatir suami tidak sempat untuk memberi tazkirah sebelum solat Jumaat.

Selepas pulang solat Jumaat, kami naik feri menuju ke pulau. Alhamdulillah, Amir Solihin suka sangat naik feri jadi memang seronok bawa Amir Solihin naik feri. Jalan ke Padang Kota Lama, makan aiskrim, menikmati pasembor di tepi pantai, Amir Solihin berlari-larian mengejar dan dikejar ombak sampai termuntah. Hihi...


3 Syawal, kami meneruskan perjalanan ke kampung suami di Kelantan. Bertolak awal pagi, alhamdulillah trafik bergerak lancar. Malamnya majlis akad nikah sepupu suami. Seperti biasa, bulan Syawal adalah bulan perkahwinan. Kami menyusun jadual untuk ziarah keluarga, sahabat-sahabat dan memenuhi jemputan perkahwinan. Tidak mampu untuk menunaikan kesemua jemputan akibat kekangan masa dan terperangkap dalam kesesakan jalan.

6 Syawal pulang semula ke Shah Alam untuk kembali menjalankan tugas.

Hari Sabtu dan Ahad, memang hari untuk makan. Jemputan kahwin dan rumah terbuka sangat banyak, hasilnya kami hanya memenuhi jemputan untuk bersilaturrahim. Siap pesan, jangan makan banyak-banyak. Pergi satu rumah hanya makan kuih sahaja, jemputan seterusnya hanya minum air sahaja, jemputan seterusnya hanya makan buah sahaja, jemputan seterus-seterus dan seterusnya... pandai-pandailah bahagikan ruang kepada perut untuk bernafas!

Didikan nafsu makan selama sebulan, dirosakkan hanya dengan satu hari.

Ya Allah, apatah lagi nafsu yang tidak dididik, betapa buasnya nafsu. Nafsu bukan untuk dibuang tetapi dididik dengan baik supaya bernafsu terhadap perkara-perkara yang membawa kepada kebaikan.


Salam Syawal,
Ummu Amir.

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO