"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

02 August 2013

Pengawal Aurat, "Ummi, Tutup!"

Bismillahirrahmanirrahim.

Anak bujang saya dah makin banyak boleh menggunakan perkataa-perkataan harian, dan semakin berusaha untuk menuturkan ayat dengan baik walaupun pendek-pendek. Alhamdulillah, kami berusaha memahami setiap perkataan yang diucapkan meskipun ada ketikanya kami langsung tak tahu apa yang beliau ceritakan dengan bersungguh-sungguh namun satu apa pun perkataannya 'tak berbunyi'. Tapi, kami raikan sahaja cerita beliau dengan gelak ketawa sepertimana dia sedang ketawa sambil bersungguh untuk bercerita dengan kami.

Antara keletahnya sedari kecil ialah memastikan saya memakai purdah. Kadangkala apabila berada di dalam kereta, terutamanya di waktu malam saya suka buka purdah bila jalanraya lengang. Bila saya buka purdah dan Amir Solihin perasan, dia akan cepat-cepat suruh saya pakai purdah semula.

Dahulu, ayatnya "tutup."

Kini, "ummi, tutup." sambil kedua-dua tangannya berusaha memakaikan purdah saya kembali.

Kadangkala ziarah ke rumah sahabat, bila tiada muslimin maka saya senang hati membuka purdah. Pada saya, ia lebih menyenangkan hati tuan rumah dan boleh membuka satu tembok penghadang. Tidak semua orang selesa bila berhadapan dengan orang yang memakai purdah. Jadi di tempat tertutup tanpa muslimin, tidak menjadi masalah untuk saya membuka purdah. Tapi, si bujang kecil saya selalu bergaduh minta saya pakai purdah semula sampaikan ada ketikanya bergelut jugalah kami.

Tuan rumah hanya tersenyum, sudah maklum mungkin anak kecil punya fikiran selain di rumah ibunya mesti memakai purdah.

"Dia dah biasa tengok ummi pakai purdah, itu yang tak bagi buka."

Alhamdulillah. Kalau tuan rumah memahami, raikan saja si kecil yang sedang belajar mengenali dunia.

Pernah sekali, keluar dengan ibu saya. Saya dan Amir Solihin duduk di kerusi penumpang, ibu saya memandu kereta. Lengan baju ibu saya 'jatuh' sedikit semasa memandu, terus Amir Solihin tarik baju ibu saya menutup sehingga pergelangan tangan. Tangannya bergerak seiring dengan mulutnya berbicara.

"Tutup...!"

Akhir-akhir ni, saya mengalami cabaran nak fahamkan Amir Solihin bahawa orang lelaki tidak boleh mamakai tudung/telekung. Mungkin semasa dalam pantang tempoh hari, beliau terdedah dengan suasanya semua ibu saudaranya solat dengan telekung, seakan satu sistem dimana setiap kali bersolat pasti bertelekung jadinya Amir Solihin bila nak solat minta dipakaikan telekung. Bila jumpa mana-mana tudung saya, dia minta dipakaikan kepadanya. T_T

"Tudung ni untuk orang perempuan, lelaki tak pakai tudung. Lelaki pakai kopiah."

Alhamdulillah, balik ke rumah selepas habis berpantang... Perlu dilatihkan semula dan re-set, suami bawa Amir Solihin bersolat ke surau dan dimintanya untuk pakai jubah dan kopiah.

Alhamdulillah.


Sayang,
Memang kita wajib menutup aurat tetapi aurat lelaki dan aurat perempuan, tidak sama.

:)

Ummu Amir.

2 leaves:

Fizah 2 August 2013 at 09:47  

muehehe...so comell..;)

Faaeinz 4 August 2013 at 03:04  

SubhanAllah.. memang kanak2 mudah belajar dengan persekitarannya kan. Moga si kecil menjadi anak yang soleh. =)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO