"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

30 June 2009

Hari Ini


Bismillahirrahmanirrahim...

[Kisah 1]

Alhamdulillah, pagi tadi ana dah jumpa dengan doktor. Biasa la, demam dah 13 hari makanya kene cucuk ambil darah dan doktor tak nak bagi ubat lagi yang spesifik kecuali ubat demam. Masa tengah ambil darah tu, doktor terperasan tapak tangan ana berpeluh.

"Panas ker?"

Ana menggeleng kepala. Sememangnya kesejukan yang nyata, kaki ana sejuk macam ais. Stokin yang tebal pun masih menyejukkan lagi tapak kaki. Berpeluh kesejukan.

"Selalu ke macam ni?"

Ana angguk pula. Wah, bahasa antarabangsa ni -> bahasa isyarat! :)

Lama jumpa doktor, macam-macam soalan yang ditanya. Saspek chikungunya tetapi tak ada ruam-ruam, makanya mungkin bukan chikungunya. Alhamdulillah. Abi quite worried kalau demam denggi. Tapi doktor still cakap jangan risau sebab nampak stabil je boleh berjalan lagi (yer la 12 hari yang lalu dah puas tidur, huhu). Tunggu result blood test je. Insya Allah, tiada yang serius.

Mulanya abi bercadang nak ke hospital tetapi kebarangkalian untuk admit wad sangat tinggi, jadi ana hanya berjumpa dengan family doctor jer. Syukran jiddan3 juta2 lemon pada Achik Teddy kerana disusahkan oleh budak kecik pada malam buta. Huhuhu, moga jasa baik Achik dibalas dengan sebaik-baik pembalasan oleh Allah, hanya Dia yang layak membalas segala jasa Achik pada dak kecik. (",)

p/s: Lain kali Achik bukan setakat halau syaitan yang berkeliaran di waktu Maghrib tapi Achik halau sekali yerk perasaan yang tidak-tidak, jangan risau tak tentu pasal. Hik hik hik.


[Kisah 2]

Awal pagi ini abi memberitahu duapupu ana iaitu anak Uncle Usop (Yusrina) telah kembali ke rahmatullah pada jam 5.15 a.m, innalillahiwainna ilaihirajiun.

Semasa cuti sekolah yang lalu, adik-beradik abi buat rombongan ziarah Yusrina (semasa itu masih lagi 'ada') di Melaka tetapi kami tak dapat nak ikut sekali kerana keberadaan kami ketika itu di Kedah. Nak menyeberang Utara terus ke Selatan kemudian balik Perak agak memenatkan, jadi... Abi decided untuk 'excuse' dari ziarah Yusrina yang pada ketika itu di hospital.

Al-Fatihah buat arwah Yusrina.

Pagi ini, apabila menerima berita tersebut ana termenung. Dalam menahan gelora nafas yang semput dari malam tadi, ana menahan sebak. Rezekinya... Kita pasti menyusul sebentar lagi, hanya waktu dan tempat saja yang belum kita tahu. Terkadang, ada yang sakit bertahun-tahun tetapi masih lagi 'gagah' melangkah. Terkadang ada yang sakit sekejap terus bertemu ajal, ada pula yang sihat tetapi ajal datang mengetuk pintu secara mengejut.

Allahuakbar.

Hidup kita hanya MUSAFIR, mati itu kepastian yang tak dapat kita elakkan. Setinggi mana kita membina tembok untuk lari dari malaikat maut, semuanya hanyalah sia-sia kerana hidup ini hanya untuk dilalui bukan untuk diramaikan. Bersedialah, moga kematian datang dalam keadaan kita sempat bertaubat dan kembali pada Allah.

Ya Allah, matikanlah kami dalam iman dan islam... Ameen.

[Kisah 3]

Pejam, celik, pejam masih lagi celik... Sudah 5 tahun berlalu, walaupun terasa baru semalam pemergiannya tetapi hakikatnya harini genap 60 purnama dia disisi Allah Yang Maha Esa. Khabar demi khabar pemergian insan kepada Pencipta, sudahkah kita mengambil iktibar dari mereka? Kita juga pasti menyusul mereka, PASTI...!

Al-Fatihah buat sahabatku, arwah Afnan Imtiaz.

Al-Fatihah juga buat sahabatku, arwah Khairul Izwan. Teman yang bersama-sama mengambil peperiksaan SPM di hospital. Moga kalian tenang dalam dakapan rahmat Ilahi... Rehat dari segala 'kerenah' manusia yang pelbagai.

Ana akan menyusul... PASTi...!

6 leaves:

Akhi Khairul,  30 June 2009 at 17:55  

Salam dik,

Bukan 60 purnama dik, tolak 12 purnama... baru 48 purnama arwah afnan kembali pada Nya.

_fatimah_,  30 June 2009 at 22:35  

Syafakillah ukhti habibati...
Moga Allah melapangkan hatimu menerima segala mehnah yang datang. Kuatkan semangat, insya Allah kami mendoakan kesejahteraan kakak.

Insyirah 1 July 2009 at 08:14  

Salam Ustaz Khairul...

Iye, silap la.. Terasa 'dah lama' walaupun masih segar umpama semalam... emh...

Insyirah 1 July 2009 at 08:15  

Insya Allah dik Fatimah, syukran 'ala doa :)

ACHIK_TEDDY,  2 July 2009 at 06:40  

salam a'laik..

dh 2hr xjgk blog..apa la sngt jasa sy tue,brbnding ngn 'tarbiyyah' dr awk:)
mcmne xrisau wak,lama sngt demam xkebah2,awak lak brlagak cam demam biasa je..huhuhu:(

SYAFAKILLAH...

Insyirah 3 July 2009 at 19:30  

Wa'alaikumussalam achik teddy :)

Masih ada lagikah kaki anda setelah merayau sakan??? :P Atau sudah tercabut atau telah dicabut? hik3.

syukran a'la doa :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO