"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

17 June 2009

Award, Adik dan Isteri Muda

Bismillahirrahmanirrahim...

Alhamdulillah. Ini award kali ke-4 yang ana dapat tetapi 3 award sebelum ni ana tak kutip (Kembara, Kak Iwaana dan Kak Atiqah) sebab ana pun tak tahu mana nak letak award tu jadi ana hanya simpan dalam hati supaya tak ada siapa yang ambil. Hihihi...


Award ini diberikan dari seorang blogger yang ana sendiri tak pernah bermesra-mesraan tetapi ana selalu juga ke blognya apabila berkesempatan. Tak pernah juga taaruf melalui mana-mana medium dan pendek cerita memang ana tak kenal tapi ana pernah jejak blog dia melalui Traffic yang ada dalam blog ana, ana pun saja nak tau siapakah gerangannya yang letak blog ana dalam blog mereka. Terharunya kerana blog ana tak ada apa pun.. Huhu, motivasi untuk terus bersemangat memberikan sesuatu yang bermanfaat! Insya Allah.

Syukran ye kak dan jazakillah kerana sudi berikan award ini pada blog ana yang serba kekurangan. Moga sama-sama peroleh manfaat. Insya Allah.

(Disebabkan award ni nak diperpanjangkan kepada 3 orang, maka... sorok je la award ni supaya yang lain tak kecil hati. Maaf.)

... ADIK's STORY...


Harini, ana ke sekolah Adik ambil report card untuk Peperiksaan Pertengahan Tahun. Ana sendirian tanpa ditemani abi mahupun ummi. Dua hari berturut-turut (Isnin dan Selasa) abi ada meeting di luar daerah, jadi kalau harini terpaksa ke sekolah Adik maka kepenatan berganda abi akan berganda. Maka, ana sendirian saja ke sekolah. Ummi nak ke sekolah agak susah kerana sedang audit, jarak pejabat ummi dan sekolah juga 60km mengambil masa hampir 2 jam perjalanan.

Akhirnya ana decided untuk talifon jiran kalau mereka nak ke sekolah, ana tumpang je la. Tu la, tak nak ambil lesen kereta kan dah terpaksa tumpang orang. Mulanya nak naik bas jer tapi ada sebab-sebab tertentu yang membuatkan ana menukar plan untuk menalifon jiran depan rumah yang memang nak ambil result anaknya. Sampai je di sekolah, subhanallah cuacanya yang agak panas terik sangat memercikkan peluh di dahi. Ada riak-riak rasa nak terpengsan berdiri di depan pintu kelas adik... Huwaaaa, tapi berlagak tuh tak mau duduk. Semangat ni nak ambil result adik. Lastly 30 minit berdiri, duduk juga akhirnya apabila golongan ibu-ibu dah berkurang.

Ana ni tak pandai nak bergaul - jujurnya - dengan orang yang tak pernah ana kenal, lembab sikit nak mesra dengan orang. Dah pula semuanya golongan ibu-ibu, ana yang masih bujang ni macam tak ada topik pula nak tanya (akal la tu sebenarnya malas nak cakap sebab kepala dah nyut nyut). Ibu-ibu tu pula bukan hampir tetapi semuanya tanya soalan yang sama.

"Ambil report card anak ke?"

Amboiiii... Ana yang comel lagi muda ni takkan ambil report card anak kot! Adeh la... Kot iya pun, logikanya ngak ada sihhh. Dulu, memang guru-guru di sekolah Adik dengan penuh yakin bersoseh-soseh bahawa dakulah si isteri muda... Opss... Tolong la, jangan ketawa kerana ana dan ummi dah penat ketawa soal ini. Hihihi. Kadang-kadang ana mengikut abi meeting atau ada apa-apa program di mana-mana hatta program rasmi pun ana mengiring abi, secara logikanya takkan la bawa anak ikut ke majlis rasmi tentu la isteri muda. Owh, tidak...

Jangan la selalu didoakan begitu, maqbul nanti. Uhuk uhuk... Jadi isteri kedua, bermadu dengan isteri pertama yang bernama DAKWAH suami, tak pe... (echeh, perasan deh!)

"Ini anak saya..." Begitulah selalunya yang abi katakan apabila ternampak mana-mana kaum perempuan mahupun lelaki memandang 'semacam' kepada ana. Teringat kisah Rasulullah bersama salah seorang isterinya, apabila seorang sahabat melintasi mereka maka Rasulullah memanggil sahabat kemudian berkata;

"Ini isteriku."

Sahabat malah merasa khuatir apakah Rasulullah tidak mempercayainya apatah lagi mustahil beliau memfitnah Rasulullah. Maka jawapan Rasulullah sangat membuatkan diri ini sentiasa berhati-hati;

"Kamu tidak memfitnahku tetapi SYAITAN bakal membisikkan kepadamu perkara-perkara yang tidak kamu sangkakan."

Wallahua'lam.

Dialog 'panas' dari seorang wanita.

"Haritu akak nampak suami kamu jalan dengan perempuan muda, cantik..." sambil menjuih-juih mulutnya juga terbeliak matanya. Aduhai wanita, awas... Usah menambah dosa yang sedia ada. Kasihan pada lelaki yang bertanggungjawab ke atas diri kalian.

Ummi sangat cool je dengan suara-suara tersebut, malahan ada yang dari jauh sanggup talifon pejabat nak maklumkan nampak kelibat abi berjalan dengan ana dalam urusan rasmi mahupun kelibat ana di ibu pejabat. (No niqab there...)

Selalunya ummi melayan saja, akhirnya apabila orang disana puas bercakap, ummi akan membengangkan insan tersebut...

"Itu anak saya, memang dia selalu ikut ayahnya..."

Lalalalala... Ha, itu style ummi. Orang cakap beriya-iya dia buat derk jer. Pastu orang dah habis cakap baru dia bagitau, tak ker orang tu rasa "nyesal aku. penat je!" Ngeh ngeh ngeh.

Kesimpulannya,
Anak dan umminya sama jer... Both suka buat orang toink toink... Hehehehe. Adik pula, resultnya OK tapi Sains je yang perlu diberi perhatian yang lebih. Malahan, kata cikgu Adik selalu tinggal buku di rumah. Ha, yang ini memang ana surrender kerana Adik amat sangat bermasalah dengan buku. Setiap hari ana terpaksa kemas buku tetapi bila Adik balik sekolah, everything macam gempa bumi esp buku-bukunya.

Ya Allah...
Sabar je la...
Kerenah anak-anak, opsss... ADIK-ADIK... Lalalala (",)

4 leaves:

ummu uwais,  18 June 2009 at 08:24  

Salam dik :)

Jaga kesihatan ye.

~ZuLhAiRi~ 18 June 2009 at 20:09  

salam...

aisep...macam ni pun ada ya...tu la kan...zaman fitnah ni...suke betul sOseh2...huhu

mungkin sbb ade ciri ibu2 gitu kut...ayu keibuan kita panggil...hihi

Insyirah 19 June 2009 at 10:39  

Salam ummu uwais,
Insya Allah kak :)

Insyirah 19 June 2009 at 10:43  

Salam zulhairi.

Hoho, keibuan? Bukan keibuan la.. kekanak-kanakkan :)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO