"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

19 February 2009

Suatu Muhasabah

Salam'alaykum whb. Moga kita semua dalam keadaan iman dan fizikal yang sihat. Insya Allah.

Alhamdulillah, pagi ini bermula dengan keceriaan. Awal pagi ana rasa sangat tenang dan damai, subhanallah. Rutin harian, buat sarapan ummi, pot-pet awal pagi dengan ummi sambil ummi makan, hantar ummi depan pintu, kissing & lambai-lambaikan jari jemari yang mulus pada ummi. Buat sarapan abi pula (^_^) Sambil temankan abi makan, ana pun bersembang je la apa yang patut. Kadang-kadang 'mengumpat' kucing, huhuhu. (Ana dah tak takut dengan kucing taww!!) Seawal pagi harini, ummi & abi bagi ceramah pada ana. Senyum, dalam hati berbunga-bunga je.

Abi dah pergi kerja, melayan sms dari seorang sahabat. Waduh, kok pagi ini memang ana ada penceramah yang didatangkan khas dari Pemilik diri, memberi tazkirah yang bukan saja menyentuh hati tapi perasaan dan juga iman. Terkedu, terdiam dan terkesima. Muhasabah diri semula. Kenapa dalam keriangan dan kegembiraan ini, hati terpaut pada satu perasaan hiba yang melampau-lampau hinggakan ana pesankan (atau rayu) pada sahabat "jangan buat ana menangis pagi-pagi ni..." Wallahua'lam, hati dipaut satu perasaan yang aneh, bergetar dan semacam. Allahuakbar.

Long~long~time~ago ana pernah la tanyakan pada seorang teman "apa pendapat ukhti kalau dilamar seorang tabligh?" Ana tersenyum selebar-lebarnya dengan jawapan ikhlas dan spontan darinya: "Ha, tabligh! Tak nak, nanti selalu kena tinggal."

Tiba-tiba harini ana rasa terlalu hipokrit, astaghfirullah hal azhim. Lama bermuhasabah sambil menikmati tazkirah demi tazkirah yang membuatkan air mata dah hampir nak menitis tapi ditahan-tahan, bukan nak melambungkan ego yang memuncak tapi rasanya tak mampu nak menumpahkan air mata pada saat itu. Setelah beberapa hari ini penat perasaan dan letih emosi dengan 'semua' yang berlaku.

Ana teringatkan luahan hati yang pernah ana tamsilkan dalam blog ini, ana tidak mahu meminta apa-apa dari seorang insan kelak bergelar zauj selain dia menginfaqkan dirinya pada Islam. Ana mencari satu kata-kata yang boleh 'mengubati' sedikit rawan yang menerjah kolam ketenangan pagi tadi. Apa yang nak dirisaukan, kita bantu agama Allah, pasti Allah datangkan pertolongan Nya. Jangan sedih, kita semua pasti ditinggalkan dan akan meninggalkan. Anggap saja lah 'perpisahan' semasa dia berjuang sebagai satu latihan dan motivasi bahawa suatu hari nanti tetap juga akan terpisah nyawa. Mati itu pasti. Ana menjenguk sebentar ke blog pakcikku... Cerita tentang mati. Hati ana benar-benar terubat, mekacih pakcik.

Kalau harini dengan bersemangat kita (muslimah) mahu menjadi tulang belakang pada mujahideen, tapi esok-esok mungkin semangat itu pudar kalau tidak istiqamah menyiramnya dengan perjuangan, tidak istiqamah membajai dengan semangat cintakan agama. Terasa hanyut dengan perasaan, entah kenapa terasa betapa tak layaknya menulis semua ini. Dan takut-takut pula bila mendapat mujahideen, kelak diri sendiri yang menjadi ujian pada mujahideen untuk berjuang. Na'uzubillah. (Urm...)

Sambil ana melanjutkan muhasabah diri, ana bongkahkan kembali buku yang suatu ketika dulu menjadi antara buku kegemaran ana "Islam & Peranan Wanita." Seimbas dan sekilas lalu, hati ana terpaut pada satu kata-kata, ana senyum pada hati yang semakin basah dengan kata-kata sahabat. Terkenangkan kata-kata Ummu Uwais; "Wanita yang ditarbiyyah itu mudah dilentur, mudah mendengar bicara dan mudah tersentuh hatinya. Begitu juga dengan lelaki." Kadang-kadang nampak je lelaki ni gagah pada zahirnya, tapi hakikatnya dia juga 'berpaut' pada kelemahan sang wanita yang gagah perasaan. (Eceh...)

Pagi tadi, kedua-dua adik perempuanku bertegang urat. Budak berdua ni memang hobi mereka bergaduh, huhu. Bak kata Abang Cik, biar je la nak gaduh pun, esok dah besar ada jugak kenangan yang nak dikenangkan. Jadi baik sangat pun, esok cerita dah tak menarik, bila lagi nak bergaduh adik-beradik kan, jangan dah tua nanti gaduh berebut harta dah la. Ana mengaminkan dalam hati, minta dijauhkan atas ujian tersebut. Putus saudara hanya kerana harta? Apalah sangat, esok-esok mati bukan harta tu nak dibawa masuk kubur pun.

Al-kisah pergaduhan adik-adikku, yang Si Kakak nya cakap adik buat-buat demam, nak ponteng sekolah. Si Adik nya pula balas, kakak perasan cantik. Ana yang di dapur, tersenyum sendirian. Masa kecil, tak ada pula peluang ana nak bergaduh siapa lagi cantik. (^_^) Kakak nya pula jawab Adik cemburu, Adik pula kata Kakak itu dan ini... Tak tahan geli hati dengan dialog mereka berdua, ana menyampuk juga la. Teringatkan pesan abi malam tadi; tarbiyyah la adik-adik dengan kasih sayang. (Ana ni garang sangat agaknya) Memang sayang budak-budak ni cumanya ana garang, ngeee :P

"Jangan gaduh, KITA semua cantik!"

Sengaja ana menekankan perkataan 'kita' menunjukkan semua manusia, semua orang... Nampaknya Adik tak puas hati "Apa pula, mana Kak Yang tau? Apa buktinya?" Aiwah, budak kecil ni... Kata demam, bukan main lagi lantang nak ajak cari gaduh ye. Campak dalam sungai belakang rumah baru tau (hua hua hua). "Iyer la, buktinya dalam Quran, Allah dah kata pun al-insan fil ahsani taqwim. Manusia itu sebaik-baik ciptaan." Terus dia diam dan menghabiskan sarapan. Allah, ni baru berdepan dengan 2 cinonet ni ha. Esok-esok dah ada anak, wa tatau mau cakap maaa! Agaknya nak tak nak kena train juga diri ni slow down, tak buley garang sangat, kena jadi macam Ummu Uwais. Wawawa... Baca apa yang Kak Fong tulis, dia ada 4 anak laki (Asim, Harith, Humam dan Fawwaz) pun kata dia tak layak ada 4 anak, dengan keadaan mulut 'cepat' berbunyi (bebel la tuh). Inikan pula ana? Uwaaaa!! Come on Insyirah! Muhasabah, Mujahadah dan Istiqamah!

Muhasabah lagi... Jangan impikan lelaki yang baik, yang indah segala-galanya kalau diri sendiri tak nak berusaha nak jadi sebegitu.

Muhasabah lagi... Tekadkan hati, teguhkan iman dan perasaan. Ujian itu satu tarbiyyah indah dari Allah untuk mengukuhkan kepercayaan dan kebergantungan kita pada Allah.

Muhasabah lagi... Banyakkan doa, mohon kesejahteraan dunia dan akhirat. Ya Allah yang Maha Penyayang, jadikanlah aku orang yang penyayang, berlemah lembut dalam pergaulan, bersabar atas ujian. Ya Allah, jadikanlah aku orang-orang yang sabar. Jauhkanlah aku dari sifat marah.

Muhasabah lagi... Wanita baik hanya untuk lelaki yang baik. Mahu yang terbaik, berusahalah menjadi yang terbaik.

~ Buat Muslimah Itu ~

Beberapa hari lalu, ana terbaca tulisan seorang muslimah mengenai dipandang 'extream' gara-gara dia pakai sarung lengan. Ana tersenyum je. Biasalah, mulut manusia memang tak buley nak tutup. Kenapa ana tersenyum? Sebabnya, ana memang selalu kena cop begitu. Waktu sekolah dulu (ana bukan berlatar belakang sekolah agama), ana mula pakai sarung lengan (sebab tak buley pakai baju ada butang kat pergelangan tangan) since form 2. Kawan-kawan karibku semuanya pengawas sekolah. Hehehe. Masalahnya, kat sekolah tak buley pakai sarung lengan, cikgu kata macam-macam. Ana yang terkenal dengan kedegilan ni buat 'muka sardin' je.

Bestfriend (Aisyah, Hafizah dan Shuhaila) pengawas, mereka ragu-ragu. Entah berapa kali dah diwarningnya ana supaya JANGAN pakai sarung lengan tu tapi ana pakai juga (memang degil pun). Kesian, mereka pun dilema antara sahabat dan sekolah. (maalish jiddan jiddan ya ukhtun habibah!) Satu hari, ana senyum bila mereka brain wash ana. Ana cakap; "Kalau nak tulis nama sebab pakai sarung lengan ni, tulis la kalau ianya kesalahan di mata kalian dan cikgu-cikgu. Moga-moga ianya tak salah di mata Tuhan."

Full stop. Itu je. Ana senyum dan 'merelakan' nama ditulis dalam buku 'kesalahan pelajar' oleh sahabat-sahabat akrabku. Sampai la ana form 4, buat kesalahan yang sama secara istiqamah 3 tahun tu (ish ish ish, nasib tak kena panggil dengan HM) sampai pengawas buat meeting dan 'terpaksa' minta kebenaran dengan pihak sekolah untuk membenarkan akhawat pakai sarung lengan. Alhamdulillah. Mungkin sebab seorang dalam badan pengawas berjawatan tinggi yang akrab dengan ana, soal-siasat macam ana bersalah sangat "kenapa pertahankan sarung lengan" tu... Alhamdulillah, kini adik-adik juniorku bebas pakai sarung lengan.

Motivasinya: Kebenaran pasti akan menang sekalipun ia perlukan masa yang amat panjang. Jadi, bersabarlah (",)

Kalau orang tanya lebih-lebih, ana senang je. "Saya sayang ABI, saya sayang UMMI, saya sayang AKHUN." Tahukah anda, seorang lelaki dipertanggungjawabkan atas iman, akhlaq, aurat, tauhid dll

[1] Ibu
[2] Isteri
[3] Anak-anak
[4] Adik-beradik perempuan

Kalau benar anda sayangkan:

[1] Ayah
[2] Suami
[3] Anak-anak lelaki
[4] Adik-beradik lelaki

Maka, BUKTIKAN kasih sayang kalian, zahirkan dengan benar! Jangan humbankan mereka dalam neraka dek kerana 'sayangnya' kalian pada mereka. Kalau benar sayangkan mereka, buktikan pada semua. Peliharalah maruah seorang muslimah. Allah dah memuliakan kita, jangan kita menghinakan diri sendiri. Sanggup kalian campakkan 'orang-orang yang tersayang' ke dalam neraka Allah yang teramat panas tu?

Sanggup ke kalian wahai mahkluk Adam untuk dicampakkan ke dalam neraka? Menikmati kepanasan azab api neraka kerana 'kasih sayang' kalian pada saudara-saudara perempuan kalian? Kalau merasakan api dunia saja tidak mampu, maka nasihatilah wanita-wanita tanggungan kalian... Insya Allah, perempuan mudah mendengar kata orang yang disayanginya.

Wallahua'lam.

Muhasabah lagi... Ya Allah, jangan Engkau hinakan kedua ibu bapaku, abang-abangku, adik-adikku di Mahsyar Mu. Muliakan lah mereka seperti mana mereka memuliakan aku, janganlah Engkau jadikan aku asbab kepada kehinaan mereka di depan Mu. Jadikanlah aku hamba yang solehah, taat dan patuh pada perintah-perintah Mu, menjauhi segala larangan Mu. Kurniakan lah aku sekeping hati yang sentiasa rindu untuk menyebut nama Mu dan jadikanlah hati ini sentiasa insaf. Jangan Engkau pesongkan hati ini setelah Kau berikan hidayah. Aamin...

Muhasabah ku... Menanti penghujung usia...

2 leaves:

ustaz kecil,  20 February 2009 at 08:30  

assalamualaikum ukhti,
semoga Allah sentiasa memelihara dan membantu ukhti dalam dakwah. ana monolog sendiri, seorang yang berlatar belakang sekolah agama pun sukar nak mempertahankan auratnya sedangkan mereka telahpun ditarbiyyah dari sekolah.

barakillahu fik

الوردة الشوكية 20 February 2009 at 15:44  

wa'alaikumussalam whb ustaz kecil (siapa yer gerangannya ni? ana kenal ke?)

Aamin ya Robbana,
Sudah Rasulullah sabdakan; tidak ada fitnah yang lebih besar selepas kewafatanku selain fitnah dari wanita.

Ya Allah, jauhkanla aku dari menjadi asbab fitnah kepada mujahideen Mu. Aamin!

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO