"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

24 February 2009

Mengimbau Cebisan Kenangan

Er, tolong jangan salah faham ~ ini bukan saya.

Setiap manusia mempunyai tahap pemikiran yang berbeza sesuai dengan faktor umur. Semakin bertambah usia, sewajarnya semakin bertambah tahap kematangan dalam berfikir. Tetapi kita perlu ingat, tidak semua manusia melalui proses pembesaran yang sama, setiap faktor luaran mendorong seseorang untuk menjadi lebih matang dan sebaliknya. Kesimpulannya, kematangan setiap orang adalah berbeza walaupun sebaya. Wallahua'lam. Melalui pengalaman, manusia menjadi lebih banyak pengetahuan, melalui pengetahuan itulah manusia menjadi semakin matang. Insya Allah.

Semakin banyak seseorang menghadapi ujian secara positif, maka dia sebenarnya sedang mencari hala tuju untuk menjadi insan yang lebih matang seiring dengan ujian-ujian yang dilaluinya. Ujian itu tarbiyyah, sabar itu indah. Sebaliknya, masih ramai juga manusia yang semakin bersikap negatif apabila mendepani ujian dan akhirnya mengambil jalan paling pintas- bunuh diri. Maaf, inilah tanda orang yang pendek akal dan tak ada iman. Kalau tiada iman sekalipun, masih ada akal untuk pertimbangkan. Jangan sesekali lari dari masalah, sebaliknya menjauhi masalah itu. Bila kita terlalu dekat dengan masalah, kita tidak nampak jalan penyelesaiannya, maka beralihlah ke satu sudut yang lain.

Contohnya seorang penulis skrip, tidak lagi mampu memikirkan babak seterusnya apabila tetap menulis di sudut yang sama pada setiap kali mencetus idea, maka dia beralih... Berjalan ke gigi pesisir pantai, melihat dan merenung ciptaan-ciptaan Allah, maka dapatlah dia 'sesuatu' dari alam semesta. Konteks belajar dengan alam. Wallahua'lam. Smile

Alhamdulillah, Allah memberi peluang dan memudahkan urusan ana untuk bertemu seorang junior sewaktu di sekolah dulu. Perjumpaan yang singkat, insya Allah memberi seribu satu makna pada ana. Setiap pertemuan adalah lambang keutuhan ukhuwwah, biar jauh biar lama tak berjumpa tapi tetap ada kemesraan yang terjalin. Subhanallah. Walaupun pada awalnya, cik adik (junior) dah gelabah sebab dia tak dapat nak datang pada waktu yang dijanjikan, tapi dengan cool ana menanti penuh sabar (uwekkk!) dan kasih sayang, alhamdulillah dapat juga bertemu.

Rasanya ana dah berusaha sedaya mungkin untuk kekal senyum dan senyum dan senyum. Masya Allah, walaupun hati dibalus bungkus awan yang kelam tapi anugerah Allah yang tak putus-putus memujuk hamba Nya, lalu ditemukan dan diikatkan dengan mahabbah, alhamdulillah keceriaan bertandang bukan saja pada sinar wajah tapi juga pada tabir hati. TERIMA KASIH YA ALLAH. Tapi tak tahu la pula kalau cik adik rasa senyuman ana tak cukup untuk mewarnai perjumpaan singkat tu. Huhuhu. Syuttt... Tak payah cakap, akak tahu akak comel sangat kan that time (duduk dalam bakul naik lift).
Smile Perlu diberikan sekalung penghargaan buat tukang jahit tudung, hehehe. (Puas kena perli dengan ahli baeyt sebab tudung tu) Very Happy

Subhanallah, sedar tak sedar. Dah makin comel la adik Azmah, makin berseri-seri biasan wuduk. Banyak juga la yang dibualkan (jangan risau, tak mengumpat sesiapa pun). Akhirnya, kami balik dalam kebasahan, hujan lebat amat. Ana yang agak-agak sejuk tu, sebelum berpisah entah berapa kali salam dan berikan pelukan ukhuwwah. Kesian Azmah, mesti macam pelik dengan akak. Hehehe, sebab ana tak tau bila lagi nak ngedate macam itewww!! Tapi itulah, rasanya kali ni 'dating' mudah je, senang dapat greenlight dari both parents. Kalau Allah nak mudahkan, tiada siapa mampu menghalangnya. Allahuakbar.

Tengok Azmah, ana teringat dan rindukan kawan-kawan sekelas masa sekolah dulu. Yang paling ana rindui "Opah", gerangan insan yang menjadi teman sebelah meja ana. Sekarang dah tercampak ke Pahang mengemis ilmu Nya. Opah ni beza umur dengan ana sebulan je tapi ana suka sangat buli dia, dia memang penyabar (walaupun selalu naik angin dengan tahap keras kepala ana). Setiap kali ana sakit, dia lah yang akan menjadi heroinnya. Hehehe, paramedik yang terlatih dengan pe'el ana. She know what to do! Nieda dan Cenap selalu bertindak menjadi 'penenang' ana, bila dah start shacking tak ingat dunia dorang akan pegang tangan dan cakap "Genggam tangan aku" ala cuak la tu sebab penah sekali ana shacking dan genggam tangan sendiri, alih-alih langsung tak boleh buka genggaman, puas dorang urut-urut tangan. Lebih kurang 30 minit juga la baru boleh buka genggaman.
Razz Sekali kena kancing gigi, baru la gelabah. Huhuhu, sampai sekarang ana sentiasa diburu rasa bersalah pada kalian.


Doktor-doktor lain ialah Aisyah, Hafizah dan Shuhaila. Yang bertiga ni jauh lebih berpengalaman sebab since form 1 lagi dorang ada 'patient' yang comel untuk sentiasa berjaga-jaga. Kredit perhatian dan kenangan ini juga perlu dikalung pada pelajar-pelajar lelaki, walaupun ana tak mesra alam dengan mereka (sokmo kena sound sebab ana selalu tak puas hati dengan dorang yang suka gelak) tapi mereka juga banyak berjasa pada ana. Walaupun cikgu selalu cakap: "Haa... Kamu ni nama je budak Sains, tapi hampeh! Perangai macam budak bla bla bla". Ala biasa la tuh, lelaki kan lambat matang.
Razz

Nakal budak-budak je.
Smile
Saat-saat kritikal, mereka ni la yang selalu ingatkan cikgu cikgi dan teman-teman yang lain supaya jaga aurat ana walaupun ana sendiri tak sedar diri. Huk huk. Kalau nak, dorang boleh je ambil kesempatan membiarkan orang buka tudung tapi dorang respek pada ana and I will never ever to forget all of you, teringat lagi kalimah-kalimah mereka: "Cikgu, walaupun dalam keadaan kritikal macam ni, jangan la buka tudung dia, sian kat dia. Buka anak tudung je la. Time dia di alam nyata, punya la dia jaga aurat, skali dia sakit kita senang-senang je buka tudung dia. Nanti dia tiba-tiba sedar, mesti dia malu."

Allahuakbar...
Di saat hamba ini yang sangat dhaif dan hina disisi Mu untuk mempertahankan apa yang perlu dipertahankan oleh seorang muslimah, bangkit seorang saudara (seIslam) mempertahankan maruah saudaranya. Masya Allah. Walaupun masa tu ana memang tak sedar diri tapi apa yang diberitakan dari teman-teman cukup untuk ana kenangkan setiap pengorbanan yang kalian berikan pada jasad hina ini. All the time, when I fainted dorang mesti buat 'emergency action' dengan menolak semua kerusi & meja ke tepi dan akhirnya sahabiah akan membaringkan ana tengah-tengah kelas betul-betul bawah kipas. Apakah perlu ana melupakan jasa-jasa mereka hanya kerana mereka selalu membangkitkan ketidakpuasan pada ana. (Pelajar laki kelas ana suka gelak kuat-kuat, ana tak sukaaaaaa.)

Walau dimana kalian berasa sekarang, ana doakan kalian semua menjadi hamba Allah yang soleh/solehah, sentiasa bersemangat untuk belajar, sentiasa menjaga adab dengan ilmu, sentiasa belajar kurangkan gelak ketawa, sentiasa belajar dan belajar dan belajar... Walaupun di mana kalian berada, jasa kalian tetap bersemadi di ruang kamar hati ana ~ budak yang selalu mengundang kesusahan pada kalian ~ Miss all of you...


Siapa kata budak Kelas Sains skema? Tak da maknanya, semua sengal-sengal je. Berapa kerat sangat la yang skema, bak kata Yusz: "Otak dah tepu nak disumbatkan dengan istilah Bio, Fizik, Kimia. Belum lagi formula matematik tambahan. Sesekali kita gelak, apa salahnya?" Sesekali tak apa, masalahnya selalu... huhu. Gelak la banyak-banyak, habis yang dihafal tu hilang. study

Harini... Apasal ana jadi kelam kabut je buat kerja tapi masih sempat update blog dengan panjang lebar begini? Bukan apa... Ana dah pening nak siapkan beberapa task.

Soalan dari shoutbox dari seorang pengunjung mengenai NIQAB/PURDAH, ana tak bercadang nak mengupas panjang lebar dalam blog. Pagi tadi sempat ana mencari kembali diskusi teman-teman yang panjang lebar, jadi ana pastekan link disini. Selamat membaca.

[1] Adab Pemakaian Muslimah
[2] Dalil Muslimah Berpurdah


Cik Mie dan Cik Mar, lainkali meeting kena buat minit ye. lol!

1 leaves:

Anonymous,  25 February 2009 at 19:11  

assalamualaikum akak comel.
yeyeye, setelah puas dipujuk nak tengok muka pemilik blog "niqobgirl" ni, akhirnya dapat juga. bertuahnya badan saya!! betul la kata kak imah, muka akak iras-iras ngan dot dot tu, ekeke. sweet la akak ni, suka tengok muka akak. ada beza ke ngan realiti? hehe.

kalau dah kurus lagi, nanti saya pos vitamin kat akak bagi gemuk sikit baru la bertambah comel. huhu

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO