"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

01 June 2011

Persediaan Menyambut Kelahiran

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, setelah beberapa kali diingatkan untuk menyediakan kelengkapan bayi barulah hari ini ana bersungguh menyiapkan satu beg khusus kelengkapan bayi untuk diletakkan di dalam kereta. Itupun, puas membelek baju mana yang nak dibawa. Bukan apa, tengok semuanya sama warna. Siap semua kelengkapan bayi, tunjuk pada zauji isi perut yang dimuatkan di dalam beg sebagai makluman.

Berbual dengan zauj, kami berusaha mahu menghidupkan beberapa sunnah Rasulullah s.a.w. yang kami mampu lakukan. Banyak sunnah yang dianjurkan oleh Rasulullah namun tidak mampu untuk melakukan semuanya lebih baik melakukan apa yang termampu.


1. Tahnik Bayi

Anas bin Malik (anak kepada Ummu Sulaim) menjadi khadam kepada Rasulullah s.a.w. sejak berusia 10 tahun. Selepas bapanya meninggal, Ummu Sulaim berkahwin dengan Abu Talhah. Selepas Ummu Sulaim berkahwin dengan Abu Talhah, Anas membawa adiknya yang baru dilahirkan kepada Rasulullah s.a.w. untuk ditahnikkan (belah mulut).

Jadi, bayi yang baru dilahirkan disunatkan untuk ditahnik pada hari pertama kelahiran. Tahnik boleh dilakukan dengan kurma kerana manisan kurma akan merangsang deria lidah bayi untuk menyedut, jadi bayi yang dilahirkan dapat menyusu dengan kuat. Tujuan tahnik untuk menguatkan lidah bayi, jadi tiada guna kalau tahnik pada hari yang entah ke berapa kerana bayi sudah menghisap susu.


2. Isytihar Nama Bayi

Mungkin pasangan suami isteri sudah menyediakan beberapa nama untuk anak yang bakal dilahirkan. Ada juga yang menyediakan beberapa nama untuk anak lelaki dan beberapa nama untuk anak perempuan, selepas bayi dilahirkan maka hanya perlu mengisytiharkan nama tersebut kepada umum.

Sunnah yang dianjurkan ialah mengisytiharkan nama bayi pada hari ke-7 kelahiran. Meskipun nama sudah ada sejak dari dalam kandungan hatta sebelum mengandung sekalipun namun disunatkan isytihar nama bayi kepada umum pada hari ke-7.

Pilihlah nama-nama yang baik buat anak, zaman sekarang nama terlalu canggih sehingga sukar untuk menyebutnya dan lebih malang lagi nama tersebut tidak mempunyai apa-apa makna kerana ibubapa mencantumkan nama mereka kepada nama anak. Usahlah 'menceroboh' hak seorang anak untuk mendapatkan nama yang baik untuknya. Nama adalah doa, maka pilihlah nama yang akan menjadi doa sehingga akhir hayat anak tersebut.


ihsan encik google

3. Aqiqah

Dalam mazhab Syafie', aqiqah adalah sunat muakkad. Hari yang paling afdhal untuk melakukan aqiqah kepada bayi yang baru dilahirkan adalah pada hari ke-7 kelahiran iaitu pada hari pengisytiharan nama bayi. Sekiranya aqiqah dilakukan selepas hari ke-7 bayi dilahirkan, sebahagian ulama' khilaf pendapat mengatakan bahawa tiada pahala sunat kecuali pahala membuat jamuan (memberi makan kepada orang ramai) dan hanya pada hari ke-7 sahaja mendapat pahala sunat (dan ia adalah hari yang afdhal untuk melaksanakan aqiqah).

Ibubapa sunat melaksanakan aqiqah kepada anak sehingga usia anak sebelum baligh. Meskipun sudah melepasi hari ke-7, sekiranya ibubapa melaksanakan aqiqah ia adalah 'pelepasan' tanggungjawab aqiqah untuk anaknya. Selepas baligh, sekiranya anak tersebut belum dibuat aqiqah maka menjadi tanggungjawabnya sendiri (anak tersebut) untuk melaksanakan aqiqah untuk dirinya.

Aqiqah bagi bayi lelaki adalah 2 ekor kambing manakala bagi bayi perempuan adalah seekor kambing.

Aqiqah juga tanda syukur kepada Allah atas kurniaan rezeki dengan menganugerahkan zuriat buat suami isteri yang mana insya Allah akan menjadi saham pelaburan akhirat buat mereka.


4. Cukur Rambut

Pada yang berkemampuan, berat rambut bayi yang dicukur bolehlah ditimbang dan bersedekah dengan kadar (harga emas) jumlah berat rambut tersebut kepada orang-orang miskin.


Buat sahabat-sahabat yang bakal menimang cahaya mata, mungkin kita tidak mampu untuk mengikut kesemua sunnah yang Nabi anjurkan tetapi jangan sampai langsung tidak melakukan mana-mana sunnah. Laksanakanlah termampu yang boleh. Jangan hanya mengaku umat Nabi Muhammad, tetapi ikutilah juga sunnah yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w..

Rasa nak berkongsi kisah mengenai Tarbiyyatul Aulad, pendidikan buat anak. Zauji suruh baca buku Tarbiyyatul Aulad, malangnya buku tersebut di dalam Bahasa Arab dan ana tidak menguasi Bahasa Arab :) Sudah ada buku Tarbiyyatul Aulad di dalam versi Bahasa Malaysia tapi hadiah sempena ulangtahun kelahiran yang ke-21 dari zauji juga cukup baik sebagai persediaan untuk menjadi seorang ibu andai isi-isi tersebut dihadam dan dilaksanakan dengan baik.

Insya Allah, ada kesempatan nak berkongsi kisah mengenai pendidikan buat anak yang MESTI dilakukan dari awal sebagai USAHA untuk mendidik anak-anak yang berkualiti.

*Terima kasih cermin ajaibku*

Wallahua'lam

Pena kecil,
Insyirah Soleha

8 leaves:

nOoR aSiaH 1 June 2011 at 23:19  

like3..nice..thanks...

The lady ♥ 2 June 2011 at 08:31  

wah,nak jugak buku tuh. (:

hdideas 2 June 2011 at 15:04  

punya anak merupakan anugerah dan amanah ......!
nice posting..!

bbraihana 2 June 2011 at 17:46  

Assalammualaikum
syirah,moga dipermudahkan :)

nurhanisah,  2 June 2011 at 20:44  

Assalamualakum syira.alhmdulillah,byk info akak dpt dr blog syira ni.(blog sndr tknk update:P)

kongsi sikit keperluan2 yg syira akn bawa dn yg syira dh beli u diri syira dn baby.jika ada kelapangan k.akak tk beli apa lg nih~~~jazakillahu khairan kathira ya ukhti..=)

*psst2,kalau dpt tgk gmbr kelengkapan pun ok jg:P(demand pulak:P)

Insyirah 3 June 2011 at 21:34  

Wa'alaikumussalam kak Bibi.

Lamanya menghilang, tak tahu mana nak mencari akak :(

Insyirah 3 June 2011 at 21:39  

Waalaikumussalam kak Nurhanisah :)

Haish, ni duk Mesir ke Malaysia? Apa ye kelengkapan yang dah letak dalam beg. Hehehe.

Beg emergency - 1 pasang baju ibu, pad, 1 pasang baju baby (yang ni disarankan oleh pihak hospital)

Versi Beg Insyirah yang tak berapa nak emergency :P

-Baby-

1. Baju baby 5 pasang
2. Lampin 3 helai
3. Sarung kaki tangan baby 3 set
4. Selimut baby sehelai
5. Nappy liner
6. Pampers 8 helai

-Ibu-

1. Tshirt + kain batik 4 pasang
2. Sekotak pureen maternity pad
3. Sarung kaki

bbraihana 4 June 2011 at 01:10  

syirah bucuk
akak jadi chipsmore :P

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO