"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

04 June 2011

Kejutan Dari Zauji

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, jam 10 lebih pagi ini selamat 'mendarat' di bumi Kelantan... Kampung halaman encik zauj. Bertolak dari Shah Alam awal pagi, pertama salah jalan dari lebuhraya sudah menambah waktu sekitar 20-25 minit. Kemudian, dari Raub tersalah jalan dek kerana pandangan mata dikaburi dengan kelibat 2 lori dan akhirnya mengikut jalan alternatif yang ternyata jauh bukan main lagi. Barangkali penambahan kilometer sebanyak 60-100km!

Bila zauji bertanya : Kenapa jalan ni lain macam je?

Rasa macam nak menangis, sungguh! Dah la tak ada sebuah kereta langsung, di awal pagi pula yang ternyata dikelilingi pokok pisang semata-mata. Bukan takut jumpa pocong, langsui atau apakebenda yang lain-lain sebaliknya bimbang sekiranya berlaku apa-apa... Tiba-tiba motorsikal 'terbaring' tengah jalan, sama ada nak membantu atau ditinggalkan. Silap hari bulan, ia hanya helah untuk merompak mangsa. Allah, zaman sekarang ni 'takut' dengan manusia!

Kalau berselisih dengan jin atau syaitan, baca ayat-ayat Allah maka mereka akan lintang pukang berlarian tetapi kalau berselisih dengan manusia dibaca ayat-ayat Allah berjam-jam pun barangkali mereka tak rasa apa-apa. Jadi, di mana buktinya "sebaik-baik jin adalah sejahat-jahat manusia" kerana jin apabila dibacakan ayat-ayat Allah maka mereka (yang menghuni badan manusia) akan menangis! Manusia ada ke yang menangis dengar ayat-ayat Allah, silap hari bulan ketawa berdekah-dekah memperlekehkan pembaca ayat Allah tersebut.

Al-hasilnya, kami berjumpa dengan 3 sekatan jalanraya yang dilakukan oleh pihak polis. Langsung tiada kereta yang melalui jalan tersebut :) Encik polis mesti tertanya-tanya macammana kami boleh ikut jalan yang sunyi sepi dikelilingi pokok-pokok.

Alhamdulillah, setelah puas merentasi perjalanan... Akhirnya jumpa jalan ke Kuala Lipis. Bila dah nampak jalan yang selalu digunakan baru hati rasa lega dan menguap-nguap sampai akhirnya terlentok ^_^

Sebenarnya masa di Tol Gombak, ada sesuatu yang sangat menakutkan berlaku. Bila nak bayar tol, Encik Zauj bertanya di mana wallet beliau @_@

Ana yang sebenarnya sedang kepeningan dan sakit kepala terkejut tersangat! Sebelum keluar rumah, ana dah letakkan wallet Encik Zauj di sebelah hp, jadi bila nak keluar rumah pasti ambil hp dan akan nampak wallet di sebelahnya. Tapi... Encik Zauj dengan selamba tinggalkan wallet di rumah! Perjalanan pula dah sampai ke Tol Gombak. Allah!

"Abang punya la cari wallet nak letak dalam poket tapi tak jumpa."

"Eh, Sayang dah letak wallet sebelah hp Abang la."

"Lainkali kalau dah ambil, terus letak dalam handbag. Ini bukan nak ambilkan."

"Allahuakbar, pagi tadi pening sangat cari handbag pun tak jumpa. Sayang dah letak wallet sebelah hp..."

"Tak bawa handbag ker?"

"Bawa, dah jumpa."

"Hp Abang pun tak ambil?"

Er... Toink! Macammana zauji kata tinggalkan hp, sedangkan sebelum tu zauji menyerahkan hp beliau kepada ana dalam kereta. Huwaaa... Nak nangis!

"Eh, ni hp Abang."

Beberapa minit selepas ana terdiam... Zauj pun berkata bahawa... Wallet di dalam poketnya, sengaja nak melakukan dialog dramatis penuh tragis untuk kenakan ana! Hohoho. Menyedarkan ana supaya tidak mengantuk.

Nak jalan jauh, bayangkan kalau selamba je tak bawa wallet. IC, lesen kereta, kad nikah, kad ATM dan bla bla bla... Memang rasa kejutan elektrik. Bila dah 'tersalah' jalan dari Raub-Kuala Lipis yang menatijahkan perjalanan jauh teramat, jumpa 3 kali sekatan polis. Tersenyum sendirian, kalau la tak ada wallet dan tiba-tiba polis minta lesen tak pasal-pasal kami berdua bermalam di dalam lokap :D

Setahun yang lalu, ana "kenakan" zauji beberapa hari selepas menjadi isteri beliau. Kali ini, giliran ana "terkena" dengan teruk oleh zauji.


Takpa, takpa. Kita makan aiskrim dulu! ^__^

Nuniteeee,
Insyirah Soleha

6 leaves:

bintu haslan 4 June 2011 at 06:56  

sweetnye kak...hehe:)
even Rasulullah pun bermain2 ngn Aisyah kak:)pe la slhnya gurau2..menceriakan suasana^^

aLysA maIsaRah 4 June 2011 at 07:54  

betul2..setuju..manusia zaman skang wat kter takut jer nk tolong..x tolong serba salah..tp lu tolong jd lain plak... 2 ler..makhluk jin nie boleh ler kter baca ayat al-quran kan..kalau manusia..?? huh... tp, insyaALLAH, d0akan m0ga dalam pengamatan ALLAH selalu..epy 0ldyz tuk insyirah.. ^_^

Jamy Yaacob 4 June 2011 at 15:56  

salam insyirah..bila dah balik kelantan tu ada masa dtg la tanh merah..boleh berkenalan dengan insyirah..

kasturi jiwa 4 June 2011 at 21:52  

assalamualaikum,
akak, saya yg membaca pun panik jadinya =)
tup2 hanya kejutan rupanyaa...

NooR AzLen BinTi HaRoN 5 June 2011 at 21:27  

assalamualaikum

hehe.."terkena den".:-)..sweet sgt.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO