"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

13 June 2011

Dikau Yang Masih Ku Cinta


Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini sudah 13 Jun 2011. Sudah memasuki bulan Rejab, tak lama lagi insya Allah bakal menyambut kedatangann Syaaban. Alangkah seronoknya kalau sepanjang tahun momentum ibadah adalah seperti bulan Ramadhan, masing-masing mencintai masjid dan mengimarahkan majlis ilmu. Alhamdulillah, kalau dahulu surau hanya di belakang rumah namun kini surau di bawah rumah (waktu siang) dan di waktu malam solat didirikan secara berjemaah di tingkat atas. Buka pintu rumah terus masuk pintu surau :)

Sambil menanti azan Isyak, boleh mendengar kuliah yang disampaikan oleh ustaz jemputan. Sambil menanti azan Zohor, Asar, Maghrib boleh mendengar kalamullah dari masjid negeri. Bak kata abi, terasa seperti berada di haramain (tanah haram) kerana meriah dengan kalamullah sebelum berkumandang suara muazzin melaungkan azan. Selepas Subuh, boleh mendengar jemaah surau membaca al-Quran secara beramai-ramai.

Hari ini juga ulangtahun kelahiran abi yang ke-50.

Keakraban dengan abi sejak kecil sehingga pernah katakan pada abi bahawa ana tidak mahu berkahwin (berpisah dengan abi) kerana mahu menjaga abi sampai bila-bila. Namun, seawal usia 20 tahun ana 'meninggalkan' rumah abi setelah berpindah tanggungjawab dan awlawiyat (keutamaan) kepada suami.

Kalau dahulu, hampir setiap pagi boleh menyediakan sarapan buat abi sebelum abi ke pejabat. Bila tak sempat nak siapkan sarapan sebelum abi ke pejabat, jam 10 pagi abi akan balik rumah untuk makan sarapan yang ana siapkan. Berpeluang untuk memasak masakan kegemaran abi, bendi goreng yang diletakkan bawang besar banyak-banyak, sambal tumis terung.

Abi juga jadi kawan rapat yang boleh berkongsi perasaan, bila diimbas beberapa bulan sebelum 'diserahkan' kepada encik zauj yang mana keadaan fizikal dan emosi ana tunggang terbalik... Namun, abi masih setia menitipkan pesan dan nasihat menerusi layangan e-mail hampir setiap hari. Ya, hampir setiap hari kami berutus e-mail meskipun duduk sebumbung dan setiap hari melihat muka masing-masing.

Di saat sahabat-sahabat yang lain mengeluh dengan permintaan ibubapa masing-masing yang tidak memahami kehendak diri mereka, ana punya abi yang selalu menjadi 'Tuan Penasihat' sebagai bapa dan juga sahabat.

Di saat sahabat-sahabat yang lain memberontak kerana ibubapa tidak 'melayani' mereka seperti yang dikehendaki ana pula selalu paksa abi jadi mangsa, maka akan melumur lotion di muka abi sambil buat massage, abi merelakan saja apa yang dibuat anak-anak perempuannya. Kadang-kadang, bila bosan akan guasa abi sampai abi berdengkur. Hihihi...


Tapi, itu cerita dulu... Cerita suatu ketika dahulu, kenangan yang boleh diimbau saat kesunyian. Memori yang boleh dijadikan bahan untuk tersenyum sendirian.

Ia bukanlah penamat untuk berbakti kepada abi. Meskipun telah berumahtangga, namun sebenarnya seorang anak perempuan masih boleh berbakti kepada ibubapa tetapi dengan cara yang berbeza.

Masih teringat cerita abi, bila baca al-Quran atau bersedekah maka niatkanlah sekiranya ada pahala dari Allah dalam amalan tersebut maka dihadiahkan kepada ibubapa. Ya, itu juga cara untuk berbakti kepada ibubapa. Meskipun sudah tidak boleh memasak, menjaga dan bermanja seperti dahulu namun Islam tidak pernah memutuskan hubungan diantara ibubapa dan anak. Zauji juga selalu mengingat diri untuk berbakti kepada ummi dan abi bila ada kemampuan.

Kadang-kadang, rindu saaangat pada abi :)

Al-hasilnya, Allah gerakkan hati abi untuk datang ke rumah...

Ana tak tahu ummi ada pelan lain sempena ulangtahun kelahiran abi, ana dan zauji mengajak ahli keluarga dan sanak saudara juga sahabat zauji untuk hadir di rumah pada hari Sabtu lalu. Masakan istimewa dari zauji, Nasi Afghan. Alhamdulillah, seronok bila tengok orang makan banyak. Apabila ditanya 'resepi', encik zauj selalu mengusik... "Mulakan dengan bismillah." ^_^

Tiada masakan istimewa yang mampu disediakan untuk abi tahun ini seperti dulu-dulu... Alhamdulillah, Allah rezekikan peluang untuk menjamu abi makan Nasi Afghan.

Meskipun sekarang dah tak macam dulu, tapi... dirimu tetap masih ku cintai.

Terima kasih ya Allah kerana meminjamkan abi untuk kami.


Semoga Allah memberkati usia abi, melimpahkan rahmat dan maghfirah buat abi, bahagia dalam kenikmatan iman dan islam, berjaya dunia dan akhirat. Allahumma aamin.


Anakmu,
Insyirah Soleha

5 leaves:

Cahaya_Kebahag!aan 14 June 2011 at 11:43  

dah lama xbaca blog insyirah..
tetiba kabur mata kat opis bila layan luahan hati ni..
teringat kat abah~~~

P/S: xleh layan blog insyirah kat opis nanti org tgk saya nangis~~~

Insyirah 14 June 2011 at 23:07  

Erk, bukan salah saya... :P

Saya tak bertanggungjawab atas apa-apa implikasi terhadap pembaca :D

NooR AzLen BinTi HaRoN 15 June 2011 at 07:28  

assalamualaikum..

harap adik sihat2 saja..

sebak saat baca entry adik kali ini..rasa nk brlari skrg blik dr ofis..nk jumpa abah.

Insyirah 15 June 2011 at 16:22  

Kak Azlen :

Wa'alaikumussalam, takyah lari. nnt habis keje, jalan elok2 pi jumpa abah ye :)

NooR AzLen BinTi HaRoN 16 June 2011 at 08:44  

assalamualaikum

hehe..ye2..akak jalan elok2..:-)

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO