"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

20 April 2012

Suami Mithali


Bismillahirrahmanirrahim.

"Muslim yang sebenar menerima ayat-ayat al-Quran yang menyuruhnya memperlakukan isteri dengan sebaik-baiknya. Maka dia adalah suami mithali sehingga isterinya menikmati kasih sayang dan kebaikannya sebagai teman hidup tidak kira berapa lama mereka bersama. Seorang suami tidak seharusnya melebihkan kerja, hobi, tanggungjawab, dan kawan-kawannya sehingga tidak ada masa untuk isteri. Islam menjamin hak wanita untuk bersama suaminya sehingga melarang suami menghabiskan masa dengan beribadah sahaja. Padahal meluangkan masa untuk isteri adalah perbuatan yang PALING BAIK.

Rasulullah SAW selalu menerapkan petunjuk ini kepada para sahabat Baginda dan menunjukkan mereka bagaimana hendak mencapai keadilan dan keseimbangan antara keperluan rohani dan keperluan rumahtangga, sehingga keadilan dan keseimbangan menjadi fitrah kepada mereka. Hati Baginda sangat penyayang itu sangat ingin menggembirakan hati isterinya sehingga Baginda sanggup bermain dengannya. Sayyidina Aisyah RA menceritakan :

"Rasulullah sedang duduk, kemudian Baginda mendengar bunyi bising daripada kanak-kanak dan orang-orang di luar. Rupanya ada sekumpulan orang berhimpun mengelilingi kaum Habsyah yang sedang menari. Baginda berkata:

"Hai Aisyah, ke marilah!"

Aku pun meletakkan mukaku ke bahunya dan mengintai di celah-celahnya. Kemudian Baginda berkata; "Hai Aisyah, sudah cukupkah?" Aku berkata; "Belum." kerana sengaja buat begitu padanya dan aku lihat Baginda di atas sebelah kaki ke sebelah kaki yang satu lagi (kerana Baginda penat, tetapi sanggup bersabar selagi Aisyah tidak puas melihat tarian tersebut)." - Dr Muhammad Ali Hasyimi

[Dipetik dari karya Kutemui Cinta Nya, Dr Farhan Hadi m/s 294]

1 leaves:

Aiman Ibnu Hassan 20 April 2012 at 17:52  

Alhamdulillah...moga-moga ana dpt jd suami yg mithali 1 hari nanti.."

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO