"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

01 July 2010

Selembar Kasih

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Pejam celik sudah separuh dari tahun 2010 dilewati. Ada suka dan duka, pahit dan manis, pasti berselang seli tawa dan air mata. Lumrah sebuah kehidupan, tidak manis andai semuanya tersergam indah kerana lopak-lopak perjalanan mengajar kita untuk berhati-hati melangkah ke hadapan. Sikap berhati-hati yang dipandu iman dan taqwa moga menatijahkan husnul khatimah. Ameen :)

Hari ini, terasa bahagia. Seseorang yang dikenali menerusi alam maya ditemui bertentang mata di alam realiti. Tidak lama usia perkenalan kami, tidak banyak yang diketahui tentang diri masing-masing namun jemputan ke rumahnya ana dan suami raikan. Perancangan awal untuk bertemu semasa walimah ana Allah gantikan dengan pertemuan lain yang lebih indah, alhamdulillah.

"Syira, akak ni pemalu tau. Kalau orang dah kenal cakap akak ni banyak cakap, kalau tak kenal cakap akak ni pendiam."

Tersenyum membaca kiriman SMS, sama saja seperti ana. Terkadang, boleh senyap membisu dan bila kena dengan cara dan bualan boleh bercakap berjela-jela.

Tiba di rumah sahabat jam 5.30 petang, alhamdulillah tidak susah dan Allah permudahkan lantaran suami sudah biasa dengan jalan di sekitar kawasan rumah sahabat. Pertama kali bertemu mata, terasa salah orang kerana gambar yang pernah sahabat kongsikan menerusi ruangan YM agak berbeza dengan kelibat insan di hadapan.

"Akak lain la..."

Seketika kemudian, sahabat muncul dari dapur dengan dulang berisi air dan... kek batik! Ya Allah, tersenyum ke arah suami dan tersipu-sipu jadinya. Sudah lama ana 'mengidam' nak makan kek batik, merengek pada Cik Aisyah dan request kek batik dengan harapan waktu ziarah Cik Aisyah sebelum masuk kampus dapat makan kek batik buatannya. Allah percepatkan hasrat untuk makan kek batik, hik hik hik.

Dua dalam satu, dapat berukhuwah dengan sahabat dan dapat makan kek batik. Wah, bahagia sungguh. Makin tembam pipi ana selepas kahwin, hihihihi. Misi untuk mengempiskan pipi dalam masa beberapa hari akan dimulakan, bermulanya 'perpisahan' dengan suami akan bermulalah episod diet.

Kononnya kurus 'ditinggalkan' tetapi memang berhasrat dan bercadang untuk kurus kering.

Berbual sebentar dengan sahabat, suami ke belakang untuk bertemu dengan ayah sahabat yang sudah uzur. Ya! Peluang untuk berdua, girl's talk. Kedua-dua yang sebenarnya 'berat mulut' dengan orang yang baru dikenali masing-masing 'ringan mulut' dan ana sangat selesa berbual dengan beliau :)

1 jam beramah mesra (walaupun masih malu-malu kucing siam; mentang-mentang la sebelah siam je), minta diri.

"Raya nanti datang la ye, dah tahu rumah kan."

Tersenyum, insya Allah. Dijanji manis dengan kek coklat, yummy! Uh, makan lagi baru je tadi cakap nak kurus kan... T_T

"Syira, akak lupa nak ambil gambar dengan Syira tadi."

Mula tersenyum sendirian, excited bercakap tak teringat pun nak bergambar. Hihi, padahal masing-masing suka bergambar. Tak apa, insya Allah ada masa untuk bergambar yang Allah aturkan pasti lebih baik dari hari ini :)

"Syira, secret admire kirim salam."

Bulat mata ana, secret admire?

"Syira tak kenal dia pun, dia tag cerpen Saya Sudah Bertunang pada akak. Then, bila akak tahu Syira yang tulis cerpen tu akak tanya la dia kenal Syira tak. Akak bagi link blog Syira pada dia. Semalam akak bagitahu Syira nak datang dan forward mesej yang Syira bagi pada dia."

Oh gitu... Yang menghubungkan Insyirah Soleha dengan 'secret admires' bukan paras rupa atau bahasa yang meliuk lentok tetapi ingatan pada kematian. Dalam perjalanan pulang dari rumah sahabat, melalui sebuah 'perkampungan'.

"Abang, berhenti sekejap."

Mata dialihkan ke kiri jalan, allah...

"Abang, bakal tempat kita tu."

Bukan melihat pada gahnya bangunan rumah yang tersergam indah, bukan terpesona dengan kilauan kristal yang menghiasi perhiasan rumah, bukan terpana pada kecantikan binaan konkrit yang mula berceracak tetapi hati kecut melihat sepintas lalu... Kubur.

Teringat diolog selepas beberapa hari bergelar isteri.

"Kalau Abang mati dulu, Sayang mandikan Abang ye."

Telan air liur. Baru beberapa hari menjadi isteri kepada seorang lelaki, sudah dia 'amanah' dan wasiatkan agar kematian menjemputnya dahulu maka ana dipesan untuk memandikan jasadnya. Itu kepastian pada selembar kasih, segunung mana sekalipun cinta bersulam dan melangit mana cinta disemai tetap juga akan menghuni perut bumi.

Kasih kita terbina kerana kita sama-sama menuju perkampungan Barzakh, melewati negeri Abadi. Wallahua'lam.

Insyirah Soleha,
Kelantan

6 leaves:

Mia-Ina 2 July 2010 at 10:14  

tersenyum ku baca coretan ni

Anonymous,  2 July 2010 at 13:24  

Salam dik... akak bru je ikuti blog nie...tp rase mcm xleh tinggal dah...tiap kali online, blog nie mesti pilihan pertama...teringin sgt jupe tuan punye...huhu...salam ukhwah

الوردة الشوكية 4 July 2010 at 17:29  

Insya Allah Syira sedang draft sesuatu, tapi draft masih dalam kepala belum terjemah dengan kata-kata.

الوردة الشوكية 4 July 2010 at 17:30  

Anonymous.

Salam, er jangan kak saya tidak menghidangkan apa-apa minuman atau makanan pada tetamu :P

Anonymous,  7 July 2010 at 13:10  

dik...kamu mmg hidangkan mknn n minuman tuk akak rasenye....mknn n minuman rohani....hehe...itu yg lbeh penting

wanita mustanir 8 July 2010 at 01:39  

Salam, syirah..

tersentuh, terkedu, terpana dan berapa banyak ter pun akak tak sure..

Syukran utk peringatan ini..

Salam ukhwah..

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO