"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

07 July 2010

Happy 16th Birthday

Bismillahirrahmanirrahim.


7-7-1994 ~ 7-7-2010

Alhamdulillah, sudah 16 tahun adik bujang ana ni. Dah ada misai dan janggut yang entah berapa urat (tapi yang berurat tu juga lah dibanggakannya :p). Bila tengok sekali imbas, mungkin orang tak nak percaya usianya baru 16 tahun. Dahulu, bila keluar berjalan dengan adik pasti orang akan memandang semacam, terkadang perasan gadis-gadis melirik pada adik bujang ana. Haha... Tapi disebabkan berjalan dengan 'awek', orang melirik hujung-hujung mata jer la tak tengok sangat.

Adik bujang ana juga selalu disangkakan skandal gelap ana, kui kui kui. Dahulu, bila berjalan dengan abang sulung pasti orang akan cakap kami couple, bila berjalan dengan abi orang dengan mudah melabelkan ana isteri muda. Tapi kini bila berjalan dengan adik bujang, orang menyangka 'ada apa-apa'. Mungkin sudah jadi budaya dalam masyarakat kini, kalau lelaki dan perempuan berjalan berdua pasti pasangan bercinta. Pernah juga ana merasa 'malu' untuk keluar dengan abang atau adik bujang ana, bimbang dipandang pelik lalu menghasilkan ruang dan peluang untuk orang su'udzon (buruk sangka) tetapi abi dengan mudah berkata.

"Kenapa nak malu, bukannya buat dosa pun. Orang yang buat dosa pun tak malu dengan Allah, apatah lagi nak malu dengan masyarakat. Syirah bukan buat dosa, buat apa nak malu."

Sudah menjadi satu bentuk tarbiyyah pula bila berjalan dengan abang atau adik bujang pasti orang memandang pelik. Huhuhu... Selagi Allah mengetahui kebenaran, maka dibiasa-biasakan juga keadaan. Sekarang, bila berjalan dengan Encik Zauj tak kisah orang nak fikir apa pun. Dalam hati 'Ohoooo, we're married!' lalalalaaaa... :)


So, Encik Aiman the Birthday's Boy...

[1] Walaupun orang selalu guess anda sudah berusia 20-an itu tandanya anda kelihatan matang. Silalah berbangga dengan perkara tersebut, keh keh keh.

[2] Walaupun anda sudah mampu memandu kereta pada kelajuan 160 km/j di lebuh raya dengan muka selamba tak bersalah, sila belajar memandu secara berhemah. Patuhi undang-undang jalanraya (eh, budak 16 tahun agak-agak boleh memandu kereta ke di sisi undang-undang? Haha, soalan cepumas!)

[3] Walaupun anda sudah mampu memandu kereta pada kelajuan 60 km/j di jalan Cameron Highlands-Kampung Raja dengan sebelah tangan memeluk bantal, tolonglah lebih berhati-hati. Keras kaki tangan akak yang comel ni duduk di kerusi belakang.

[4] Walaupun anda selalu 'bakar line' orang, tapi anda jugalah yang selalu buat orang ketawa. Hihihi, sangat pandai mengarah adik-adik tapi diri sendiri tolonglah jadi lebih rajin :p

[5] Moga diberikan petunjuk dan inspirasi untuk belajar bersungguh-sungguh, enlight your future life dear lil bro! SPM tahun depan :)

Barakallahu fiik, moga Allah memberkati kehidupanmu di dunia dan akhirat. Ameen.


With a bouquet of love,
Insyirah Soleha
Baiti Jannati
5.40 pm

2 leaves:

shinawawa eyenie 7 July 2010 at 19:03  

happy birthday untuk adik..:-)

wanita mustanir 8 July 2010 at 02:04  

Salam, syirah..

Akak pun ada adik bujang.. Masuk matrik dah, 18thn..

Akak pun kalau jalan2 dengan adik, org akan pandang semacam..

Biasalah, lelaki memang ada daya penariknya patah lagi seorang wanita..

Semoga diberkati Allah buat Syirah dan adik..

Wallahualam..

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO