"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

09 January 2010

Skru Longgar


Bismillahirrahmanirrahim.

Angka jam di laptop sudah menunjukkan jam 2.07 pagi. Mata masih buntang, tak mampu dilelapkan. Ana baru selesai menulis sebuah cerpen yang didedikasi buat ayahanda tercinta, hanya untuk ayahanda tanpa orang lain membacanya. Sepantas jari menari di keyboard, terus menari-nari girang sang jari sambil idea terus dicurahkan di atas skrin laptop. Hanya seketika, ana mampu menyiapkan sebuah cerpen yang ana kira panjang tidak sampai 1 jam! Selesai sebuah cerpen yang penuh dengan sastera (abi faham ke tidak, wallahua'lam) dan kiasan, akhirnya ana tergelak selepas menekan button 'sent' pada kotak e-mail.

Fahamkah abi isi-isinya kerana ana menulis dengan bahasa hati. Ana tersenyum sendiri sedari tadi, kalau melukis mesin atau bercerita tentang mesin mungkin tidak bermasalah untuk abi faham tetap yang ana lukiskan ialah bahasa hati. Ana rentangkan kisah itu hanya buat tatapan abi, untuk ummi insya Allah diwaktu yang lain pula. Sesuatu yang lebih istimewa, insya Allah!

Kalau ada yang terasa ingin membacanya, sila la e-mail pada abi suruh forward, ahaks!

Habis tarian jari di kotak e-mail, ana kembali membuka ruang untuk meneruskan penulisan menuskrip buku. Alhamdulillah, idea mencurah-curah. Mudah-mudahan bahasa hati itu difahami, bimbang syok sendiri pula beriya-iya mengubah ayat dan melontar bahasa akhirnya ana sendiri je yang faham. Aduh! Sekitar 3 bahagian yang masih belum disentuh, insya Allah sudah hampir pada penghujungnya. Rabbi yassir wala tu'assir. Syukur, tarian pena lincah di waktu ini.

Ana tersenyum, terkenangkan apa yang berlaku tadi. Usai solat Maghrib, ana bersalam dengan adinda tersayang.


"Ish, semuanya kruk kreekkk... Skru tulang dalam badan Kak Yang ni memang semuanya longgar yerk?"

Ana menjegil mata pada Adik, entah apa lagi yang mahu dikutuknya.

"Bila bangun, bunyi pruppp prappp... Ini salam pun bunyi jugak. Ish, semua skru longgar."

Ana tak mampu menahan ketawa, terkadang apabila ingin memarahi Adik hati ana tercuit dan ana terus ketawa. Adik pandai 'bercakap' hingga pening untuk melayannya.

Ana tidak ada kata untuk membalas kata-kata Adik, hanya ketawa yang masih bersisa hingga kini.

Teringat bila ana membebel pada Adik sambil menyiapkan kerja sekolahnya bersama.

"Isk Adik ni, ini kan baru belajar tadi takkan dah lupa. Banyak berangan la tu!"

"Eh, mana ada. Jalan pusing-pusing, Adik pening. Semua yang belajar dah tercicir tengah jalan."

Dan nanti diberikan alasan, apa yang ana ajar di rumah... Esoknya pergi sekolah, semuanya cicir di tengah jalan! Aduh... Mahu saja sarankan Adik belajar di tengah jalan saja, sebab semuanya ditinggalkan di tengah jalan. Macam-macam sungguh kerenah Adik.

Bila terasa nak marah, rasa marah diganti dengan rasa nak ketawa. Apa yang keluar dari mulutnya begitu slumber.

Harini dia katakan skru ana longgar gara-gara sewaktu bersalam selepas solat, tangan ana 'meletup'. Esok, entah apa lagi yang nak dikomennya. Wallahua'lam.

Adik... Adik...


Comel lah pula, seacrh dalam google... Cari gambar baby. Jadilah... Lepaskan geram :D

1 leaves:

Mia-Ina 10 January 2010 at 07:39  

bagusnya dia....khas penulisan utk umi & abi lagi

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO