"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

12 March 2009

* Cahaya Mata *

Alhamdulillah. Moga dikurniakan iman dan fizikal yang sihat, ameen allahumma ameen.

Teringatkan dialog antara ana dan Babah suatu ketika dulu.

Insyirah : Ustaz, orang kata kalau kita marah atau stress kita tengok baby. Insya Allah kita akan rasa seronok, tenang, damai. Wallahua'lam.

Babah : A'ah, betul. Sebab tu orang panggil cahaya mata.

Dalam hati monolog sendiri. Subhanallah. Betapa cantiknya aturan Ilahi.

Dialog ana dan abi.

Insyirah : Abi, kenapa kalau kita tengok baby kita rasa happy?

Abi : Sebab baby tak ada dosa. Tapi kalau dia meraung, buas, lasak bukan kita relief tapi semakin tension ada la.

Insyirah : A'ah la, patut la Yanna salu cobet Haziq. (kui kui kui)

Masya Allah! Bila kita pandang muka baby, kita insya Allah akan rasa seronok. Setiap ciptaan Allah ada hikmah. Kalau baby tu suka marhaban dan baca surah yang panjang (menangis tak henti-henti = hobi) maka bila dia tidur tu tatap la muka baby. Masya Allah, tenang! Selalu la pandang muka ibu bapa kita bila mereka tidur, tengok tapak kaki mereka. Dalam tidur, wajah mereka adalah pure. Melambangkan hati mereka, keresahan jiwa yang tak pernah kita fikirkan. Lihat pula kerutan di dahi mereka, memikirkan anak-anak. Ya Allah...

Kita tak akan tahu hati ibu bapa kita selagi belum menjadi ibu bapa! Noktah! Hakikat yang perlu kita selalu ingat dan muhasabah. Terkadang memang la tak dinafikan sebagai anak ada perkara yang kita minta tapi mereka tak beri (sama ada meterial atau keizinan). Memang tak semua ibu bapa nak faham anak-anak, tetapi kalau dah mereka tak nak faham kita apa kata kita belajar untuk faham mereka. Hidup ni sekejap jer, walaupun terkadang keputusan mereka menyinggung hati kita tapi sebenarnya itulah yang terbaik untuk kita. Mereka nak yang TERBAIK untuk kita. Tak ada siapa yang lebih sayangkan kita selain ibu bapa, tetapi ingat dan yakin... Kalau kita rasa ibu bapa kita tak jadi seperti ibu bapa orang lain yang memahami anak-anak mereka, perlu kita ingat ALLAH masih menyayangi kita.

Redha Allah terletak pada redha ibu bapa.

Subhanallah! Terkadang memang la kita rasa ibu bapa ni unfair, biasa lah darah muda yang membuak, semangat terover tapi janganlah pula kita singgung hati kedua ibu bapa kita semata-mata kerana selain mereka. Tak juga ana nafikan, segelintir anak-anak nak berhijrah menjadi muslim yang lebih baik, ibu bapa menjadi penghalang. Kita kena fikir juga, bukan semua dari kita berlatar belakangkan keluarga yang sama. Ada ibu bapa yang tak boleh terima bila anak-anak menjadi islamic, malahan kata anak tu sesat.

Positif lah!

Bukan Allah sengaja menguji begitu hebat tanpa asbab. Ada hikmah yang perlu kita koreksi dan muhasabah. Allah mahu melihat sejauh mana keyakinan kita pada Nya. Allah mahu melihat adakah kita benar-benar mujahadah, sebenarnya ujian hebat begitu hanya diberikan kepada orang yang hebat! Ujian yang menerjah kelopak hati sebagai "antibody" dan "vitamin" jiwa dan rohani. Insya Allah, bahkan kita lebih kuat dari tu. Masya Allah. Betapa Allah mendidik kita dengan cara dan kehendak Nya. Cuma kita je yang selalu su'udzon dengan Allah, na'uzubillah. Sedangkan Allah dah pun berfirman dalam al-Quran maksudnya: Aku adalah apa yang hamba Ku fikir.

Wallahua'lam.

Berusahalah, Islam datang dalam keadaan keterasingan, Islam juga akan pulang dalam keadaan asing. Maka, berusahalah kita menjadi dikalangan mereka yang asing. Demi Islam. Agama yang kita cintai.

Sahabat sahabiah yang ana sayangi,
Berusahalah menjadi cahaya mata kepada kedua ibu bapa kita. Berapa saja angka usia kita, 10 tahun? 20 tahun? 30 tahun? 40 tahun? 50 tahun hatta 60 tahun? Anak tetap anak. Sejauh mana mereka berusaha melemahkan kita apabila kita menjunjung agama Islam, yakin lah bukan mereka sengaja mahu menjadi penghalang kepada usaha kita, fahamilah mereka... Tidak semua ibu bapa kita ditarbiyyah dalam biah solehah.

Anak tetap anak. Anak adalah cahaya mata walaupun angka usianya sudah layak digelar datuk mahu pun nenek. Kasih sayang ibu, pengorbanan seorang bapa tak mungkin kita balas walaupun seisi dunia ini milik kita. Apabila kita melukakan hati kecil mereka, janganlah pula kita sangka kita menang dalam "mujahadah" sebaliknya kita sedang menempah neraka Allah yang sangat panas. Redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa! Ingat kisah Juraij? Ana selalu takut baca kisah Juraij.

Terkadang hati ana bagai disentap bila selalu ditanya "Anti kenapa tak furthur study? Ruginya tak study!" Apa yang boleh ana katakan. Alhamdulillah. Kerugian di dunia, moga menjadi keuntungan dan saham akhirat buat ana. Ameen! Pesan Ustaz Faiez tempoh hari "Kata Tuan Guru (Nik Aziz) biarlah kita rugi di dunia asalkan kita untung di akhirat."

Subhanallah. Memang menuntut ilmu itu fardhu ain bagi ummat Islam. Ana tidak berhasrat membahas tentang kepentingan menuntut ilmu. Ana masih ingat nasihat emas dari sahabat, Ammu Abdul Mun'im... "Dik, tak per la. Redha Allah pun terletak pada redha mak ayah kita. Ingat kisah seorang pemuda yang nak menunaikan haji. Dia ada mak yang dah tua tapi dia tak endahkan perasaan sebab rasa cinta dan rindunya nak menatap kaabah dan menunaikan haji. Akhirnya dalam perjalanan, dia dituduh pencuri hingga tangan dan kakinya dipotong."

Kisah-kisah begini selalu membuatkan ana berfikir panjang. Perlukah ana memberontak macam orang yang kalah jiwanya? Sedangkan ana punya kedua ibu bapa yang soleh solehah. Ana punya ibu bapa yang menjadi pendamping dan teman akrab. Terkadang, abi suruh ana baca al-Quran selepas solat sambil abi baring atas sejadah dan pejam mata. Ana suka menjeling muka abi saat ini, sekilas dua kilas berkilas-kilas... Ya Allah, moga Engkau melimpahkan kasih sayang Mu kepada kedua ibu bapaku seperti mereka menyayangiku sejak kecil. Ameen.

... Dan jika kamu bersyukur maka Kami akan menambah nikmat mu ...

Ya Allah,
Jadikanlah Insyirah anak yang mampu menjadi penyejuk mata dan penawar hati buat kedua ibu bapanya. Lembutkanlah hati Insyirah untuk mentaati kedua ibu bapanya. Jadikanlah Insyirah hamba Mu yang sentiasa bersyukur. Ameen.

Ummu Uwais : Insyirah suka main dengan baby ye?
Insyirah : Suka! Kenapa kak?
Ummu Uwais : Buka la taska!
Insyirah : Ha?

Balik kampung haritu, kesian Aqef menjadi mangsa ana.

Mak Teh : Mak Teh tengok (sensor... nama manja ana... =P) ada bakat jaga baby. Jadi la baby sitter.

Insyirah : Ha! Kalau kecik ni buleh la dukung (Aqef 2 bulan). Kalau dah macam Arissa tu tak buleh la. Sakit belakang!

Mak Teh : Kalau sihat kan boleh buat duit, jaga budak-budak. Buka nursery ke.

Insyirah : (senyum je)

Mak Teh : Nanti baby sitter masuk wad abi + ummi pulak kena EL (emergency leave) sebab nak jaga anak orang.

Insyirah : (kekekeke... sabor je la)

Memang pun haritu ada staff abi bagitau, tadika kat sini nak guna cikgu. Nak suruh ana jadi cikgu tadika, petangnya jaga taska (budak-budak yang sama juga la) tapi abi kata NO.

Abi : Tak yah la... Nanti budak tu hari pertama OK. Hari kedua, cikgu dah penat. Hari ketiga semua budak tu lari keluar dari kelas sambil jerit-jerit "cikgu... cikgu pengsaannnnn" (sambil abi wat gelagat yang amat menggelikan hati)

Insyirah : Ye la.. Ye la. Kutuk lebey-lebey sket. Orang mogok kanggg..!!

Hahahaha... Insyirah... Insyirah... Moga diriku sentiasa menjadi "cahaya" buat ummi dan abi, ameen allahumma ameen.

Mummy...
Daddy...
I LoVe YoU so MUCH!

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO