"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

26 March 2009

T.A.G (dari Kak Nisah)

Salam'alaykum.

Hehe, jawapan tag dari Kak Hanisah yang cantik rupawan adalah seperti di bawah. (Ngarut je banyak ni... Wawawa...)

1. Apakah pendapat anda tentang isu boikot yang menjadi isu hangat perbincangan ketika ini. Adakah ia patut, perlu, buang masa, wajib atau..?


Pada pendapat saya (eh betul ke pendapat saya nih), para ulama juga sudah mengeluarkan fatwa wajib hukumnya bagi umat Islam memboikot barangan-barangan yang menyalurkan dana bagi tentera kafir untuk menghancurkan Palestin. Patut? Memang patut. Perlu? Memang perlu. Buang masa? Eh jap-jap, siapa yang cakap buang masa tu. Mungkin ilmu dia lebih hebat dari ulama-ulama sehingga berani sungguh menyangkal fatwa yang dah pun dikeluarkan. (bukan ulama salafi je, malah ulama wahabi pun kata wajib boikot.)

2. Jika umat Islam ingin bersatu dan kuat, apakah tindakan atau langkah yang pertama dan paling utama sekali yang anda rasakan perlu dilakukan?

Kekuatan seorang muslim itu adalah kerana imannya. Langkah pertama untuk dilakukan ialah menerapkan kecintaan pada Allah dan Rasul Nya sedari kecil, ibu bapa haruslah mendidik dari kecil. Selain mengajar menyebut perkataan "ibu", "ayah", "kucing", "bola", perkataan yang perlu di ajar ialah menyebut "Allah". Kalau tak kenal, macammana nak jatuh cinta. (tak gitu kak Nisah? :p) Rasa saling peduli pada muslim yang lain, kalau ukhuwwah pun sudah longgar dan dirasakan tidak perlu, macammana nak jitukan kekuatan itu pada perjuangan. Palestin diserang, seluruh umat Islam berperang (eh, wat simpulan bahasa sendiri pula).

3. Jika anda adalah pemimpin, apakah yang anda akan lakukan untuk membantu rakyat-rakyat Palestin ketika mereka semua menghadapi serangan daripada pihak Israel? Berikan 3 isi utama pelan tindakan anda itu.

Saya adalah pemimpin? Uish, rosak binasa dunia kalau perempuan pimpin dunia, huhu. (Tukar sikit lah ye kak Nisah, tak pe kan? :p) Kalau saya menjadi tulang belakang seorang pemimpin kepada sebuah negara (walla, chayok la syirah) maka, saya akan memberikan usul kepada pemimpin agar:

[1]
2/3 dari pasukan tentera kerajaan saya dihantar ke Palestin. Daripada askar-askar tu duk kawat je hari-hari, bek hantar perang. Moga-moga melemahkan kemaraan musuh, melumpuhkan semangat musuh atau sekurang-kurangnya syahid.

p/s: Kalau hantar semua, siapa nak jaga negara kalau-kalau diserang. [kene ada strategi otak seorang pejuang] :)

[2] Mengeluarkan sejumlah dana wang rakyat jelata dari hasil bumi untuk membeli peralatan yang canggih, tak de la baling-baling batu lagi. Daripada duit rakyat tu saya gunakan untuk kepuasan nafsu kroni-kroni, ada baiknya saya membeli atau membina senjata yang lebih canggih. Senjata yang mampu sekali tembak 10 orang tentera kafir mati. Ameen ameen.

[3] Kalau yang ditadbir tu ialah bumi Kinanah, pintu masuk ke sempadan Palestin akan ku buka seluas-luasnya agar setiap pejuang yang mengimpikan syahid dapat berpusu-pusu mendapatkan peluang menjadi syuhada. Atau setidak-tidaknya, membina bom nuklear yang mampu dihantar dari Malaysia tepat ke kepala presiden Israel.

p/s: Kesan radioaktif nuklear sangat-sangat-sangat lama dan teramat panjang tempoh yang diambil sebelum kembali stabil. Maka, setidak-tidaknya rakyat Israel kalau tidak terus mati pun, mereka akan menderita akibat pelbagai jenis kanser dan marilah beramai-ramai melihat daging dari badan mereka jatuh seketul demi seketul akibat kesan nuklear [wah semangatnye sayaaaa!] nasib kak Nisah minta 3 je, banyak lagi ni. Tak pe la, nanti orang cakap tak faham soklan pula, huhu.

4. Anda dikehendekai mengetag sesiapa saja yang anda suka dan boleh menambah bilangan soalan tetapi tidak boleh mengurangkan dan mengubah soalan sedia ada dan soalan yang ditambah itu mestilah berbentuk ilmiyah sahaja. Selamat menjawab ya..=)

[1] Yanna
[2] Kak Syifa
[3] Kak Amiera
[4] Pakcik Kasha
[5] Ustaz Saiful
[6] Nurul Muslimah
[7] Dik Farra



Terima kasih.

6 leaves:

Anonymous,  26 March 2009 at 18:46  

assalamualaikum dik, lama benar akak meninggalkan laman maya. huhu, rasa macam berkurun je kan.

brsemangatnya adik akak ni :)

.:NurTaQwa88:. 27 March 2009 at 00:57  

Assalamualaikum ya ukhti habibah(tkmo lwn dah,seri la ya,kui2:P)

masyaAllah, tabarakallah..jwpn yg sungguh bernas. Syukran di atas jwpn syira dan kesudian syira menjawabnya. susah2 je:P

Semoga jwpn Syirah yg bernas itu dpt diambil iktibar dan perhatia para pembaca yang lain dn diri akak sndr..Syukran sekali lagi..(~_^)

.:NurTaQwa88:. 27 March 2009 at 07:49  

psst2, dh bbrp kali akak bc jwpn awk ni.. sukalah saya..:p(ngadelah akak ini,cubit sikit akak ini..hi:P)

*mahfuzah* 27 March 2009 at 08:59  

hehe, bersemangatnya kakak ku seorang ni. kene hantar gi palestin nih ^_^

الوردة الشوكية 27 March 2009 at 19:25  

Waalaikumussalam

tanpa nama >> kak miftah ke nih?

nurtaqwa88 >> ya Allah, maaf ye kak kalau jawapan tak seperti yang akak nak sebab syira ni suka merapu kan, isk3 cubit skit. (*_*) syukran tag, lainkali syirah tag akak pula. Insya Allah. (^_^)

mahfuzah >> ngeeee, sebelum gi palestin kene tinggalkan zuriat dulu. Ele ele, nanti dia gak rindu kat akak yang cumel ni. ngeeee :P

الوردة الشوكية 27 March 2009 at 19:27  

Kalau ibunda membelai rambutmu,
Kalau ibunda mengusap keningmu, memicit kakimu,
Nikmatilah dengan syukur dan batin yang bersujud,
Kerana sesungguhnya Allah sendiri yang hadir dan maujud.

Kalau dari tempat yang jauh engkau rindu kepada ibunda,
Kalau dari tempat yang jauh ibunda rindu kepada engkau,
Dendangkanlah nyanyian puji-pujian untuk Tuhanmu,
Kerana setiap bunyi kerinduan hatimu adalah,
Sebaris lagu cinta Allah kepada segala ciptaanNya.

Kalau engkau menangis,
Ibundamu yang menitiskan airmata,
Dan Tuhan yang akan mengusapnya.
Kalau engkau bersedih,
Ibundamu yang kesakitan ,
Dan Tuhan yang menyiapkan hiburan-hiburan.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO