"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

18 March 2009

Sharing Is Caring?


Assalamu'alaikum whb.

Ana tersenyum apabila ditanya seorang akhawat yang dikasihi, "Kak Syirah ada masalah ye? If you need someone, I here with you. Sharing is caring." Insya Allah, masalah tu semua orang ada kan bezanya ialah cara kita berdepan dan mengatasi masalah itu. Masalah itu adalah satu cara mudah untuk kita menggerakkan saraf-saraf otak supaya lebih aktif berfikir menggunakan akal dan dipandukan dengan suluhan iman. Yang didambakan adalah hidayah Allah agar apa yang kita putuskan datang dari Nya, sebaik-baik percaturan kehidupan.

Awal pagi tadi, dalam jam 1 a.m panjang lebar juga ana berceloteh dengan sodiki hakiki, ukhti Aisyah. Mabruk ukhti! Buat ana menangis... kekekek... Orang pun rinduuuuu bangat dengan dia. Nanti break sem kita jalan macam haritu, kali ni kita jemput cik Jijah dengan hamparan permaidani merah tawww..! Agaknya berjaya tak? Hehe. Insya Allah, bulan 6 ni kita makan nasi minyak yer. :)


Apa yang antum fikir dari gambar katon ni? Inilah 3 sekawan, hehehe. Lengkap dengan perwatakan sekali, yang suka buat 'peace' tu memang kena la dengan orangnya. Ana tak tahu, dah jadi habit agaknya kalau ambil gambar dengan sahabat atau family gatal je jari nak buat 'peace'. Kadang kala kedua-dua tangan pula tu. Ana tahu, melihat gambar ni ada yang tersenyum. "Oh... Macam ni Insyirah, nakal budaknya." Nakal atau tidak, bukan itu yang nak ana utarakan di sini.

Sebenarnya ada kaitan antara ana dan 'peace'. Baru-baru ni setelah ditegur oleh Achik Teddy tentang beberapa perkara, termasuklah ingatan tentang tangan wanita. "Awak jangan suka-suka nak tunjuk tangan terutamanya pada lelaki..." Barulah ana teringat pada pesanan Ummu Uwais dan penerangan dari ukhti Atiqah beberapa ketika dahulu. Lama juga la... Biasa la, memang manusia ni pelupa. Ana ingatkan apa yang Achik Teddy nak cakap lain rupanya sama macam yang pernah diberitahu pada ana. Ternanti-nanti ayat seterusnya dari Achik Teddy, jeng jeng jeng "... Sebab awak ada 10 jari." :)

Ya Allah. Kalau la Achik Teddy depan mata ana, mungkin beliau telah selamat kene cekik dengan ana, paling kurang pun ana gigit dia... Huhuhu. Tapi ana rasa lebih baik kalau dibuat Achik Teddy Chop, insya Allah enak dimakan begitu saja!

Terbaca blog Ukhti Syifa' dan lampiran artikel dari iluvislam.com mengenai paparan gambar muslimah di internet. Urm, ana berfikir panjang. Benarlah, wanita itu adalah aurat maka jangan dijadikan hiasan. Niqabis pun ramai yang tontonkan gambar dalam Friendster/Tagged/Facebook dan sebagainya, tak apa ke? Suatu ketika dulu, ana juga pernah melakukan kesilapan atas kejahilan juga. Barangkali hanya terfikir... 'ala.. tak nampak muka pun' sebenarnya ana terlupa, astaghfirullah hal azhim. Hakikatnya, memang wanita itu perhiasan. Setiap yang ada pada seorang wanita adalah hiasan. Mahukah nilai perhiasan tu berkurang atau langsung tidak berharga lantaran terlalu ramai yang 'menikmati' keindahannya? Pernah ana diingatkan, "mata wanita juga mampu menjadi anak panah syaitan." Dan tahun lalu, ana disyarahkan oleh seorang sahabat dari Bumi Syam, panjang muhasabah ana...

Semalam, dek kerana kerinduan sahabiah yang tak terbendung ana 'terpaksa' mengirimkan mms padanya. Ana takut sahabiah 'angau' pula asyik tenung gambar yang sama. Huhu... Dedikasi buat sahabat-sahabat yang ana rindui, walau jauh mana jarak kita yang penting antunna selalu dalam hati ana. Insya Allah, ada kesempatan kita pasti bertemu dalam ikatan kasih sayang. Bertemu tidak jemu, berpisah tidak gelisah. :)


Terpaksa crop gambar ini, hatta mata yang tekedip-kedip. Wanita itu aurat...

+ Cheer Up Insyirah +

Ana senyum sendiri bila seorang adik risau melampau-lampau dek kerana kelainan ana berintonasi. Bukan sengaja, memang tiada 'hati' nak bercakap pun masa tu. Iya, insya Allah may all the bad feelings gone. Ameen.

+ Pink For Girls +


Kotak perhiasan dari abi. Pinky with butterflies. I love it! Girls stuff.

p/s: Syukran atas nasihat :)

3 leaves:

ummu uwais,  18 March 2009 at 18:36  

Salam ziarah adik :)
Moga terus gagah meneruskan langkah. Iya benar, jangan suka-suka tunjuk tangan kepada lelaki. Huhuhu... Wanita itu perhiasan, maka pelihara dirimu sebaiknya.

balqis,  18 March 2009 at 18:41  

wa'alaikumussalam whb cik syirah manje. ma'alish selalu je ana tak balas segera :'( insyaAllah nanti ana tulis istimewa buwat manje ana ni. mekasih sudi je mengintai kami disini. manje ana ni nanti jangan lupe kalau jumpa "budak2 cumel" tu nanti snap la gambar. windu korang sume :)

p/s: dik, kenduri sapa bulan 6? ehem ehem, adik ker? sapa jejaka bertuah tu? hehehe :p

zamry 24 March 2009 at 02:53  

Aisyeh...
Baru ingat nak 'intai' calon isteri yang berniqob,hehe
Artikel yang bagus,semasa dan realiti

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO