"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

20 January 2009

Sedetik Bila Ku Imbas Kembali


Alhamdulillah. Lama menyepi, pelbagai insiden 'kelakar' yang berlaku sepanjang belajar nak berjalan semula. Tagline Fadilah "Usaha Tangga Kejayaan". Dalam hati bermonolog sendiri, budak ni bagi semangat ke perli nih...? Huhu. Tak baik suudzhon kan, padahal Adik bersungguh-sungguh ajar ana berjalan. Yey! Perasaannya seperti budak baru lulus langkah pertama tanpa jatuh, subhanallah! Nikmat yang hanya Allah mengetahui.

Beberapa hari, sahabiah yang disayangi; ukhti Najwa pula yang diuji dengan Allah. Syafakillah. Moga adik terus sabar dan tak putus-putus putus asa mohon doa dengan Allah, insya Allah selagi kita yakin Allah mendengar doa kita selagi tu lah keyakinan kita dalam meminta-minta dan merengek-rengek padanya akan terus subur.

Faham sungguh dengan apa yang ukhti Najwa lalui. Duduk di hospital, masuk IV drip, ambil darah, cucuk sana, cucuk sini. Huaa... Satu penyeksaan mental yang sangat mengerikan, hehe. Apapun, moga Allah kurniakan kesabaran dan kekuatan hati untuk meneruskan hidup di ruang hospital. Akak doakan adik cepat sembuh. Ameen!

Yang mampu ana pesankan: banyakkan zikrullah dan baca Al-Quran. Insya Allah bila kita dekat dengan al-Quran, banyak keajaiban yang berlaku. Allah akan bantu kita, lebih-lebih lagi bila jiwa kita sihat mudah-mudahan fizikal cepat sihat. Ameen. Al-Quran ubat bagi ketenangan jiwa, bila jiwa sihat... Secara psikologinya lebih mudah badan nak sihat, insyaAllah.

Subhanallah, balasan dari ukhti Najwa benar-benar menginsafkan ana. Dia yang beri ujian, biarlah Dia memujuk dengan cara dan kehendak Nya. Itulah yang ana pesankan pada hati, jangan putus asa. Allah Maha Berkuasa atas segalanya, segala yang ada pada kita adalah milik Nya. Bila-bila masa yang Dia kehendaki untuk mengambil semula, semua di tangan Nya. Hatta nyawa kita, juga pinjaman dari Nya kerana kita adalah milik Dia. Diciptakan untuk beribadah kepada Nya semata-mata.

Manusia... Seringkali, selalu dan sentiasa mudah lupa diri. Faham, berikrar dan berjanji taat setia hidup di dunia hanya sebagai khalifah Nya, berjalan dan bergerak di dunia Nya untuk beribadah dan mengambil ibrah dari segala kurniaan Nya. Nama pun manusia, perlu selalu disentak dengan sesuatu agar cepat tersedar lari lena yang panjang. Indahnya kalau sentiasa dalam perhatian Allah, bila dunia hanya alat bukannya matlamat. Berapa ramai yang benar-benar faham dengan hakikat ini?

Alhamdulillah. Ukhti Najwa menyelami apa yang berlaku padanya. Alhamdulillah, kami dapat berkongsi segala yang berlaku, kerana mudah untuk memahami apa yang terjadi. Alhamdulillah, kami sama-sama merasai apa yang telah Allah tetapkan. Insya Allah, sama-sama memberi semangat pada sekeping hati yang selalu alpa. Allah Maha Mengetahui, setiap ciptaan Nya indah, setiap aturannya berhikmah... Hanya Dia yang mampu meresapi hati ini dengan ketenangan dan kebahagiaan. Alhamdulillah.

Bicara soal al-Quran, kata-kata dari Cikgu Shidee beberapa tahun lalu masih segar dalam otak. Walaupun telah bertukar nombor telifon bimbit juga bertukar talifon, namun ayat-ayatnya masih segar dan insya Allah moga terus kekal dalam ingatan. Ameen.

Bacalah al-Quran setiap hari. Sekurang-kurangnya satu muka surat, kalau tak mampu memadailah beberapa ayat, kalau tak mampu memadailah satu ayat dan kalau tak mampu juga pandanglah al-Quran dan bertanyalah kepada diri:
Ya Allah, apalah dosaku hingga aku tak mampu membaca kitab Mu.

Allahuakbar. Astaghfirullah hal azhim.

Iya, sentiasa menyediakan waktu untuk membaca al-Quran walau satu muka surat. Berapa minit la sangat. Kalau boleh update blog, baca blog berminit-minit (berjam-jam) apatah la sangat nak baca Quran. Mendisiplinkan diri sehari 1 juzuk al-Quran pun belum tentu ramai yang mampu. Seperti kata abi tazkirah tempoh hari:

Di Malaysia, orang yang membawa sepanduk dan membakar bendera Israel belum tentu solat. Malangnya lagi, beriya-iya memboikot barangan Israel tup-tup lepas tu pergi sturbucks (eh, betul ke ejaan ni?).

Kita hanya mampu berjihad secebis cuma, melumpuhkan ekonomi mereka (Israel). Tapi mereka (mujahideen) menggadai nyawa sehabis mungkin demi melihat tanah air terus menjadi hak mereka. Semoga Allah terus memberi kekuatan pada para pejuang yang memperjuangkan Palestin.

Buat adikku, Syahidah Najwa.
Moga Allah kuatkan hatimu. Bila adik dah sihat, insya Allah akak bawa adik lari ye. Nak ikut tingkap ke nak ikut lift? Kalau ikut tingkap, terpaksa akak kuatkan semangat untuk merompak balai bomba, nak 'pinjam' lori bomba sebabnya nak guna tangga bomba tu ambil adik dari hospital. Ehehe. Kalau nak naik lift, akak tolak guna kerusi roda je, boley? (",)

Tak pun, kita panggil Uwais ye... Lalalalala... Uwais My Heart, Durrah My Sweetie & Mus'ab My Gebus Gebus, kholah rindu bangat sama kalian!

Thanks Anyah n Mak Ngah Hanim bawakan Arissa tempoh hari. Sedih sangat tak dapat nak dukung + peluk Arissa macam dulu, bahkan Arissa pun takut nak dekat dengan ana. Adik dan Mahfuzah sangat 'eksen' mengusung Arissa ke sana ke sini. Arissa pula tak nak salam dengan ana, sedihhhhh! Takut agaknya tengok 'nenek muda' bawa tongkat. Adik + Kakak bangga dukung Arissa, ana pun tayang Mr Pooh (itu je yang mampu ku kendong). Terbeliak mata dia, hua hua hua...

Sekali dia ambil Mr Pooh, dia peluk-peluk. Eh, Mr Pooh tu pun lebih kurang besar dia je... Siap cium-cium lagi. Nasib tak jilat-jilat Mr pooh ku, kalau tak... Huhu. Lari-lari, seronok betul tengok Arissa. Sekali dia jerit kuat betul; "Itannn!" Owh, ikan dalam akuarium tu membuatkan dia hilang kawalan. Apa lagi, usik dia... Ngeh ngeh. Adik dukung dia, ana ambil tangan dia letak dalam akuarium. Apa lagi.... Meraung laaaa!

Moralnya: Ko jangan eksen sangat Arissa. Kelihatan je 'nenek muda', tapi masih nakal nak membuli insan-insan kerdil seperti kalian. Muahahah [gelak macam apa ni] Uishhh...

Ok, cukup setakat ini. Sampai ketemu...
Wassalamu'alaikum whb.

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO