"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

28 January 2009

"Terima Kasih Baba"

Seorang ayah dikejutkan oleh anak kecilnya yang minta dibancuhkan susu. Puas tangan ayah digoyang di tepi katil. Dalam rengek, dipujuknya ayah berkali-kali disuruh bangun juga, memang menjadi kelaziman ayah bangun malam untuk membuat susu si manja kerana simpati dengan keletihan isteri yang seharian bekerja dan terpaksa menguruskan kerja rumah pula.

Dalam keadaan mata yang sangat kelat, kaki diseret longlai ke dapur mencari tin susu dan termos air. Sambil mengocak botol susu dia bergegas ke bilik anak. “Nah!” suara si ayah seakan mengherdik. “Terima kasih baba,” suara di manja lembut dan tersenyum menyambut botol. Mata ayah yang mengantuk terus terjaga, malu sendiri dengan sikap kasar dan terus beristighfar panjang. Dia terduduk di tepi katil anak memerhatikan anak yang kehausan meneguk air susu hingga terlena kembali.

Dahi anak perempuannya dicium, dia terus ke bilik air mengambil wuduk dan solat malam. Sesungguhnya kejutan anak itu sebagai syarat untuk menggerakkannya bangun malam. Sejak dari peristiwa itu, setiap kali hendak bancuh susu anak dia pasti akan tersenyum sendiri mengingatkan peristiwa dinihari itu.

SubhanAllah...! Allah sajalah yang dapat mengubah segalanya... Alhamdulillah. Moga kisah ini dijadikan satu tauladan bagi ayah-ayah di luar sana! Insya Allah ^_^

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO