"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

04 July 2012

Motivasi Ibadah Anak-Anak

Bismillahirrahmanirrahim.

Membiasakan anak-anak dengan suasana ibadah sejak awal usia adalah satu aspek yang cukup penting dalam pendidikan anak-anak. Keberkatan suasana yang soleh akan melentur dan membentuk jiwanya untuk membesar menjadi manusia yang cinta akan ibadah.

Gunalah kesempatan pada masa-masa istimewa terutamanya bulan Ramadhan untuk mendidik anak bagi membiasakan mereka dengan suasana ibadah seperti tilawah al-Quran, solat terawih dan qiyamullail.

Namun, harus diingat, jangan dipaksakan ibadah yang berat-berat, kelak mereka akan terasa jemu. Biarlah mereka berpada-pada dengan yang mudah dan sedikit, agar yang sedikit itu lama-lama akan menjadi gunung.

Seperkara lagi, membawa anak-anak ke surau adalah satu galakan yang cukup baik bagi tumbesaran iman mereka. Namun, mereka juga harus diajar akan adab-adab ketika di surau. Nasihatkan mereka supaya jangan berlari-lari dan membuat bising. Jika mereka ingin bermain sekalipun, anjurkanlah agar mereka bermain di kawasan luar surau agar tidak mengganggu jemaah yang sedang beribadah. [Buku : Begini, Sayang!, Bab : Ajar Anak Solat Biar Berhikmah m/s 34]

Saya dapat hadiah dari seorang kakak, katanya sesuai untuk saya yang tak lama lagi akan melayani pelbagai soalan dari Amir Solihin. Insha Allah. Saya dah mula membaca, alhamdulillah pengisiannya mudah dan ringkas tetapi padat. Belum habis, tapi nak kongsi supaya yang lain pun boleh turut beli dan hadamkan insha Allah.


Saya teringat kata-kata Prof Muhaya, "Kita (para ibu) kena ada cita-cita yang besar, kita kena ubah fikiran kita. Bukan nak didik anak-anak sehingga berjaya, bukan sekadar anak soleh, tetapi cita-cita kita nak jadikan anak-anak sebagai PENGHUNI SYURGA. Kalau nak anak-anak jadi penghuni Syurga, jadi ibubapa terlebih dahulu kena berakhlaq seperti penghuni Syurga."

Ya, bukan sekadar berimpikan anak-anak yang soleh solehah sahaja tetapi bercita-citakan anak yang bakal menghuni Syurga. Nampak sangat besar impian di situ, tetapi Allah kata Dia adalah apa yang kita sangkakan. Kalau kita nak anak-anak jadi penghuni Syurga, mesti kita terlebih dulu kena siapkan ilmu banyak-banyak untuk tarbiyah anak dengan hikmah. Sesuatu yang sangat sukar, iaitu hikmah!

Kalau dahulu, bila family outing kami akan pergi tempat yang kami belum pergi tetapi sekarang kena fikirkan tempat yang boleh 'lepaskan' Amir Solihin bergerak bebas. Kalau bukan perpustakaan awam, destinasinya masjid negeri yang sangat mesra kanak-kanak.

Lagipun, suasana soleh dan ramai kanak-kanak lain dibiasakan dekat dengan majlis ilmu. Di bulan Ramadhan, ada pusat asuhan khusus buat kanak-kanak di masjid negeri (Shah Alam) tanpa dikenakan bayaran supaya para ibu boleh solat tarawih berjemaah. Ya, para ibu boleh berterawih secara berjemaah dan para anak dijaga dan halwa telinga mereka bukanlah lagu yang pelik lagi jelik liriknya sebaliknya ditemani dengan kalamullah, masha Allah. Seronok kan? :)

Para ibu yang nak rasa keenakan solat terawih berjemaah tanpa gangguan anak-anak, bolehlah ke Masjid Sultan Salahuddin (masjid negeri Selangor).

[1] Amir Solihin 'beramah mesra' dengan seorang yang berpangkat datuk (kalau dengan Amir Solihin). Pak Cik tersebut cerita pada suami, setiap minggu beliau akan membawa cucunya ke masjid negeri untuk mendekatkan jiwa kanak-kanak dengan masjid kerana surau di kampungnya tidak mesra kanak-kanak. Dari Hulu Selangor pun sanggup pergi ke masjid negeri semata-mata nak mendekatkan cucunya dengan suasana soleh di masjid, Allah... Moga anak tersebut membesar sebagai insan yang soleh, aamin.

[2] Amir Solihin bermain dengan beberapa kanak-kanak yang sedang bergurau senda, lalu saya bertegur sapa dengan ibu kanak-kanak tersebut. Datang dari Damansara, bawa anak-anak seramai 3 orang ke masjid negeri sebab suasana soleh yang meraikan kanak-kanak susah nak jumpa. Kadang, orang pandang dengan muka tak puas hati bila anak-anak merengek atau membuat bising.

Hai la hai... Susah nak cari masjid yang sangat mesra kanak-kanak. Mungkin kerana sudah terbiasa dengan ungkapan "Budak-budak duduk di rumah, tak sesuai ke masjid." T_T

"Dah namanya budak-budak memang la tak reti duduk diam, kena bergerak. Kalau duduk diam (statik) tu kena check, ada masalah la dengan budak tu." Kata seorang pak cik kepada suami.

Macammana nak ada ulama' yang hebat kalau tak biasakan ke majlis ilmu sejak kecil?

Mana boleh dah besar tiba-tiba cintakan majlis ilmu kalau dari kecil tak diperkenalkan dengan majlis ilmu.

Budak-budak bising, lasak, itu biasa. Nama pun BUDAK-BUDAK...

Kena cari solusi untuk mengatasi masalah ini :)

* Di bandar-bandar, suasana mesra kanak-kanak di masjid semakin banyak tetapi di kampung-kampung nampaknya seakan masih 'bermusuh' dengan kanak-kanak.


Ummu Amir

4 leaves:

Tokwan Amir 5 July 2012 at 10:36  

Di kampung/pekan, anak2 muda pakai jubah/serban pergi solat di masjid/surau, ada jemaah memandang dari atas ke bawah berkali2 seolah2 memandang 'makhluk asing'...kan Aiman!

Sely 5 July 2012 at 10:48  

Blog adik sangat memberi manfaat dan inspirasi pada akak...Terima Kasih kerana menulis..:')

Insyirah 5 July 2012 at 22:53  

Mungkin mereka tak geng dengan orang muda, kan Tokwan Amir?

Islam datang dalam keadaan asing dan pengakhirannya juga kelihatan asing. Moga kita tergolong dikalangan hamba Allah yang diberi taufiq, aamin.

Insyirah 5 July 2012 at 22:54  

Kak Sely,

Moga saya juga mengambil manfaat tersebut. Insha Allah.

Terima kasih kerana membaca.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO