"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

05 July 2012

"Amir, Jaga Ummi"

Bismillahirrahmanirrahim.


Alhamdulillah. Majlis kesyukuran dan juga sempena meraikan ulang tahun anakanda Amir Solihin pada 10 Syaaban iaitu 30 Jun yang lalu berlangsung dengan baik. Alhamdulillah, Allah hadirkan kekanda yang dikasihi Syifa' Mardiyyah, satu-satunya sahabat yang Allah izinkan bertandang.

Sedih. Terkilan. Mula-mula memang terasa hati sangat, nama pun m.a.n.u.s.i.a yang ada pelbagai perasaan, kan? Tetapi, bila Allah hadirkan insan yang kita tak sangka pun dia bersusah payah nak hadirkan diri ke majlis yang tak seberapa. Meskipun masa berinjak lewat petang namun, Allah lorongkan ruang dan peluang untuk saudara seIslam kami iaitu kekanda Wan, suaminya dan dua orang anak saudaranya. Mereka adalah insan berhati mulia yang menumpangkan kami sekeluarga ketika kereta rosak di Merapoh dalam perjalanan ke Kelantan.

Allah. Terharu. Syukur, alhamdulillah. Allah pujuk, ya... Allah pujuk :)

Bila kita 'berharap' pada manusia, seolah-olah kita memberikan 100% hati kita untuk dikecewakan. Tetapi, apabila kita beri harapan kepada Allah insha Allah ia seumpama kita memberikan 100% keyakinan bahawa Allah akan menghiburkan kita. Itu tarbiyyah Allah supaya saya tidak lagi mengharap 'ihsan' atau 'perhatian' sahabat-sahabat sebaliknya memberikan hati kepada Allah untuk dihiburkan dengan cara TERBAIK :)

Semasa kekanda Syifa' mahu pulang, entah berapa lama kami berpelukan erat. Berat sangat hati nak melepaskan beliau pulang, rasa sebeban gunung duduk dalam hati sampai sebak tak terkata. Entah kenapa, dia sajalah yang dari dahulu sehingga kini sering saja 'ada' bila semua orang tak sudi menyapa. Pendek kata, sebelum berpisah saya bisikkan pada hati saya bahawa "Syifa' adalah penawar!" Ya, penawar untuk hati saya <- ketika itu :)

2 hari saya terlantar selepas kenduri, sakit belakang. Suami menguruskan semua urusan rumahtangga, jazakallahu khairan katsira ya habibi qalbi. Saya bersemangat bila suami nak bawa saya ke Sungai Buloh untuk kenalkan saya dengan pengusaha ternak kambing, ayam, itik. 2 muslimah berniqab (mereka bermadu) yang tegar dengan aktiviti ternak binatang disamping mengurus rumahtangga dengan 15 orang anak! Suami mahu saya berkawan dengan mereka supaya saya gagah semangat dan juga gagah iman, boleh mandiri meskipun tanpa suami.

Insha Allah, syukran katsir. Saya tak sabar nak kawan dengan kambing pula lepas ni. Bak kata kakak pengusaha kambing tersebut; "Saya tak pandai bergaul dengan manusia, sebab tu saya suka bergaul dengan kambing dan binatang."

Nak tergelak pun ada dengan kata-kata tersebut. Tapi, saya rasa realistik sungguh ayatnya. Dari kambing boleh belajar sabar, boleh didik untuk sabar! Sabar... sesuatu yang senang nak cakap tetapi susah nak buat :) Saya nak kawan dengan kambing lepas ni.

Hari ini, terlantar lagi. Pergi depan suami dan buat kelakar.

"Ustaz, tolonglah saya. Doakanlah..."

Suami dengan selamba baca doa sebelum makan, Amir Solihin terkekek-kekek mendengar abinya baca doa sebelum makan kerana sedar tiada mangkuk makanan dihadapannya.

Suami mula baca ayat-ayat Syifa' dan urut tapak kaki saya yang macam pijak duri apabila berdiri. Dalam menahan sakit, sesekali tidak sedar nada suara yang melonjak tinggi.

Terkedu. Amir Solihin yang duduk di sisi meluru ke arah abinya dan tolak-tolak abinya ke tepi. Subhanallah.

Rupanya anakanda tidak sampai hati melihat Ummi menahan sakit. Mungkin sangkaannya Abi sedang menyakitkan ummi. Allahu Rabbi. Si kecil ini penuh dengan emosi, lagaknya terkadang seperti orang dewasa. Allah...

"Abi tak pukul Ummi la." Suami mengulang-ulang kepada anakanda yang memukul-mukul badannya.

Mungkin kerana suami selalu berpesan setiap kali mahu ke musolla, "Amir Solihin duduk rumah ye, jaga Ummi. Nanti dah besar Abi bawa ikut solat."


 
Ya, Amir Solihin jaga Ummi :)

Allahumma faqihhu fiddin wa alimhu hikmatal wa takwil. Aamin!


Ummu Amir.

0 leaves:

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO