"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

26 July 2012

Ibrah Anak Kecil & Doa Buat Ibu Mertua

Bismillahirrahmanirrahim.

Baca di dalam group facebook. Masha Allah, saya teringin sangat nak kenal dengan kakak ni. Mudah-mudahan banyak ilmu yang boleh saya pelajari dari beliau dalam proses mendidik anak. Moga bermanfaat kepada yang lain. Saya edit beberapa ayatnya untuk kemudahan pembaca. Insha Allah.

---------------------

Assalamualaikum sahabat sekalian.

Kak Naseem nak share kisah yang berlaku semalam, hari ketiga umat Islam di Germany berpuasa, dan hari kedua umat islam di Malaysia berpuasa. Harap ada nilainya di sisi Allah perkongsian kak ni. Buat pengajaran adik-adik sekalian. 

Petang semalam anak bongsu kak, Zainab Herceg datang kepada akak semasa akak di dapur sedang siapkan bahan-bahan memasak untuk iftar (berbuka). Zainab minta izin nak ke padang permainan dekat je dengan rumah. Kak bagitahu dia kalau nak pergi boleh, tapi kena ajak kakaknya, Fatma Herceg temankan, sebab Zainab ni kecik lagi, bulan 10 ni baru nak masuk 4 tahun.

Jadi setelah pujuk memujuk, Fatma akhirnya sudi nak temankan walaupun sebelum tu macam-macam alasannya. Dia letih puasa, dia nak simpan tenaga untuk terawikhlah, macam-macam anak dara sorang ni. Lepas abangnya, Adam Herceg ingatkan yang Nabi SAW masa Ramadhan boleh berperang terus dia semangat nak temankan Zainab. Adam tak dapat temankan sebab Adam tengah tunggu papa dia untuk tasmi' hafazan. 

Setelah setengah jam, Zainab dan Fatma balik, dalam keadaan Zainab menangis. Kak Naseem tanya pada Fatma, Fatma kata tak tahu, tiba-tiba Zainab menangis ajak balik. Lalu terjadilah dialog ni (perbualan asalnya dalam bahasa Germany, Kak Naseem translate ke Bahasa Melayu).

Ummi (kak naseemlah tu) : Kenapa Zainab menangis sayang? 

Zainab : Ummi, Zainab tak mahu masuk neraka.

Ummi : Kenapa Zainab kena masuk neraka pula. Zainabkan budak baik. 

Zainab : Zainab baik, tapi kawan-kawan Zainab semua tak baik. Kawan-kawan zainab tak pakai tudung, makan babi. Bila Zainab pakai tudung suka tarik-tarik tudung zainab. 

Ummi : Tak apa. Zainab dah pakai tudung, Zainab pun tak makan babi.

Zainab : Tapi kalau kita nak masuk syurga kita kena kawan dengan orang baik-baik.

Ummi : Kalau kawan Zainab tak mahu jadi orang baik, Zainab jadilah orang baik, nanti lama-lama kawan-kawan Zainab pun jadi baik.

Tiba-tiba Omma (nenek Zainab sebelah papanya semalam datang ke rumah sejak pagi sampai malam) masuk ke dapur. Kak Naseem dah gelabah. Kalau Omma dengar apa kami cakap mesti Omma kecil hati, sebab Omma ni kristian, dan setahu Kak Naseem ibu mertua akak makan babi.

Omma : Lenapa ni Zainab, kenapa nangis?

Zainab : Omma, Zainab tak nak masuk neraka, tapi kawan-kawan Zainab ajak zainab masuk neraka.

Omma : Kawan-kawan Zainab buat apa dekat Zainab? 

Zainab : Kawan-kawan tarik tudung Zainab, lepas tu cakap babi tu sedap. Zainab tak mahu makan babi. Kalau makan babi nanti masuk neraka, Zainab tak mahu kawan dah. 

Omma : Tak apa, Zainab kawan dengan Omma.

Zainab : Omma nak masuk syurga dengan Zainab? 

Omma : Ye. Omma nak masuk syurga dengan Zainab sebab tu omma dah lama tak makan babi dah (sambil tu tangan Omma kalut masukkan loket salibnya ke dalam baju).

Zainab : Tapi Omma tak pakai tudung? 

Omma : Nanti Zainab balik Malaysia suruh Ummi belikan Omma tudung ye. Kita masuk syurga sama-sama. 

Menangis akak... semoga Zainab akan begini sampai bila-bila, rela 'bersakit menangis' mempertahankan kesucian agama, semoga Zainab jadi pejuang agama kelak, dan semoga ibu mertuaku diberi cahaya hidayah oleh Allah untuk merasai nikmat kemanisan iman dan ketauhidan sebelum diambil nyawanya. 

Adik-adik, kakak-kakak, sahabiah, mohon doakan 2 orang penting dalam hidup Kak Naseem ni ye. Semoga yang seorang ni kekal indah dan terpelihara dengan Islam, dan semoga yang seorang lagi akan bertemu cahaya ketauhidan Allah.

-------------------


Masha Allah. Jangan disangka yang kecil itu tak tahu apa-apa, boleh jadi si kecil ahli Syurga itu akan mengetuk hati-hati manusia, menjadi perantara hidayah dan taufiq Allah kepada manusia. Belum tentu kita yang dewasa ini boleh mengambil hati manusia untuk mendengar kata-kata kita, kerana HATI dipegang Allah. Anak kecil, kalau Allah takdirkan kita dan si kecil mati pada saat ini. Sudah tentu si kecil akan terus ke Syurga Allah, sedangkan kita... Entah apa pula nasib di Barzakh sana. Allahuakbar.

Didiklah anak-anak kita,
Menjadi anak yang soleh,
Apabila kita tiada,
Jadi penerang alam Baqa',
Anak soleh impian semua...

Tetapi, berapa ramai yang bercita-cita nak jadikan anak-anaknya sebagai Ahli Syurga?

Allah...

Silalah BERDOA banyak-banyak di bulan Ramadhan supaya Allah kasihankan kita dan semua orang, supaya Allah beri keampunan kepada kita, memberi kemudahan untuk mendidik anak-anak selari dengan tuntutan syara', jom BERDOA!

Teringatkan pesan Rasulullah SAW, "Aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlaq."

Allah, kerana akhlaq insha Allah akan membuatkan orang tertarik dengan Islam.



Ummu Amir.

3 leaves:

husnaizzati 26 July 2012 at 15:01  

salam..ada tak link blog kak naseem tu?

Insyirah 29 July 2012 at 07:14  

salam buat husnaizzati :)

saya ambil dari post group yang ditulis kak naseem, saya x pasti kak naseem ada blog atau tidak. maaf ye. nanti saya cuba tanya dengan kak naseem.

~choMeY~ 4 August 2012 at 08:34  

salam akak, saya mohon share cerita menarik ni di blog saya boleh?

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO