"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

18 July 2012

Diari CELIK : MardhatiLLAH

Bismillahirrahmanirrahim.
Diari CELIK.
 
Alhamdulillah pada 14 Julai 2012 tempoh hari saya menghadiri seminar CELIK Momz oleh Prof Dr Muhaya dan Dr Atiyah. Insha Allah, Diari CELIK akan saya kongsikan beberapa perkara yang bermanfaat kepada saya. Moga bermanfaat kepada orang lain, insha Allah. 
 
Masa seminar tempoh hari, ada seorang kakak bertanya pada Prof Muhaya.

"Saya mempunyai 4 orang anak dan anak ketiga saya OKU, autisme (tak boleh membaca). Suami saya menyuruh saya berhenti kerja dan memberi tumpuan kepada anak-anak tetapi ibubapa saya tak membenarkan saya berhenti kerja. Apa yang perlu saya lakukan Prof?"

Prof : Seorang wanita apabila telah berkahwin, yang utama adalah Allah kemudian Rasulullah, kemudian suami. Lelaki, apabila berkahwin yang utama adalah Allah, kedua Rasulullah, kemudian ibu dan ayah barulah isteri. Ibu bapa kamu mengaji agama tak (dengar pengajian)?"

Penanya : Ya.

Prof : Sepatutnya mereka faham konsep ini, seorang anak perempuan selepas kahwin kena dengar cakap suami.

Penanya : Adik saya diceraikan. Ibubapa saya takut perkara yang sama berlaku kepada saya.

Prof : ....................... (panjang)

Best things is... jeng jeng jeng...

At the end of solusi session, seorang ibu bangkit dan bercakap di mikrofon.

"Saya hanya nak berkongsi dengan semua. Saya seorang ibu tunggal, mempunyai 3 orang anak berusia 9, 7 dan 5 tahun. Anak ketiga saya juga OKU, autisme. Saya diceraikan 4 tahun yang lalu! Saya seorang surirumah sepenuh masa dan tidak bekerja. Puan tadi sepatutnya bersyukur kerana masih mempunyai suami dan keluarga yang menyokong. Alhamdulillah, saya datang dari Johor Bahru bersama kesemua anak-anak saya untuk menyertai seminar ini.

Saya hanya menyerahkan sepenuhnya kehidupan saya untuk anak-anak dan masyarakat. Saya mengajar mengaji (al-Quran) dari jam 9 pagi - 9 malam. Saya langsung tidak mempunyai masa untuk menyiapkan sarapan, makanan tengah hari atau makan malam untuk anak-anak. Tetapi, Allah Maha Pemurah. Masha Allah.

Bila saya terfikir "Ya Allah, aku belum masak lagi untuk anak-anak..." kemudian anak-anak yang datang mengaji bawa makanan untuk kami sekeluarga dan setiap hari itulah yang berlaku. Bekas suami saya sangat-sangat menyayangi saya dan anak-anak, beliau memberi nafkah setiap bulan untuk anak-anak saya dan masha Allah di dalam peti sejuk sudah ada simpanan makanan untuk 2 minggu lagi! Insha Allah.

Apa yang saya buat ialah, saya tidak hidup untuk diri sendiri sebaliknya saya redha dengan ujian Allah (diceraikan dengan talak 3) dan saya menyerahkan hidup untuk berbakti kepada masyarakat. Saya yakin dengan janji Allah 'Allah akan membantu siapa yang membantu agama Allah', saya yakin dengan Allah."

Satu auditorium bergema dengan tepukan. Prof bangkit memberi 'tabik spring' sambil bertahmid. Masha Allah. Bila kita 'hidup' untuk mencari keredhaan Allah, semua yang sempit jadi luas. Semua yang payah jadi mudah. Semua yang perit pun jadi manis. Allahuakram!
 
Wallahua'lam.
 
Berilah sebanyak-banyaknya walaupun kita hanya ada 'sedikit', semoga yang 'sedikit' itu memberi banyak manfaat kepada orang lain. Insha Allah.
 
Ummu Amir.

1 leaves:

:: anisjazz :: 21 July 2012 at 22:08  

Assalamualaikum Sis Insyirah,

Baru jmp blog Insyirah masa 'jalan2' tadi. hihihi ;)

Terima kasih atas perkongsian2 yg baik.
akan jalan2 lagi di blog ni nnt. iAllah :)

Apepun, suka saya baca entry ni.
Saya kalau free2, buka utube tu, cari talk Prof Dr Muhaya.
banyak nasihat2 Prof Muhaya yg sememangnya sgt simple tp terkesan. iAllah :)

Salam kenal, ukhti =)

Hanis.

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO