"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)
Lilypie Fifth Birthday tickers
Lilypie Third Birthday tickers

22 July 2012

Ibubapa Menghalang Untuk Berniqab

Bismillahirrahmanirrahim 

Alhamdulillah, saya senyum baca tulisan sahabat saya. Senyum sebab dia ingatkan dalam usaha berhijrah menjadi manusia yang lebih baik, kena hijrahkan juga konsep berdoa kepada Allah. Kebergantungan kepada Allah melebihi manusia. Meyakini Allah memegang hati-hati manusia. HablumminaLLAH, jaga hubungan dengan Allah. Hablumminannas, jaga hubungan sesama manusia.


Ramai yang nak jaga hubungan dengan Allah, tetapi lupa nak menjaga hubungan dengan manusia. Walaupun ibubapa kita bukan Islam sekalipun, kita tetap perlu menghormati mereka dan mengasihi mereka. Itu adalah dakwah terbaik iaitu melalui akhlaq yang terbaik kita pamirkan di hadapan mereka.

Dari Abu Hurairah r.a, sabda nabi s.a.w.,
"Sesungguhnya agama adalah mudah. Tidak seorang pun yang berlebihan dalam agama melainkan ia dikalahkan. Perbetulkanlah, dekatkanlah dan bergembiralah. Bantulah diri kamu dengan beramal pada waktu selepas subuh, selepas gelincir matahari dan sebahagian malam."

-----------------------

Bismillah~ 

Teringin untuk meluahkan sesuatu setelah membaca luahan hati sahabat-sahabat berkaitan ketidakizinan ibubapa untuk pakai niqab, pihak pentadbiran kampus yang tidak membenarkan, tempat kerja yang kuatkan akta pekeliling yang tidak membenarkan dan banyak lagi halangan....:) 

Saya teringat kisah saya sendiri. 2 tahun saya on off niqab sebab umi dan abah tidak mengizinkan sedangkan keluarga saya faham agama. Mula-mula saya sangka buruk dengan parents dan hubungan agak renggang. Lama kelamaan, saya nampak hikmah yang Allah aturkan buat saya. 

Dalam tempoh 2 tahun itu saya kaji lebih mendalam berkaitan niqab. Situasi masyarakat sekeliling dan negera kita, tidak kurang juga memperbaiki hubungan dengan Allah dan parents

Mungkin ada yang berkata, penantian untuk mula atau istiqomah berniqab itu suatu penyeksaan. Tapi tidak bagi saya kerana saya menganggap ianya suatu proses tarbiyah untuk hati dan iman. Sebab semua itu berlaku atas izin Allah. 

Saya bangun malam dan solat hajat supaya pintu hati parents saya terbuka untuk mengizinkan saya berniqab. Secara tidak langsung, ianya membantu saya semakin dekat dengan Allah. Yakinlah, tiba masa dan ketika, Allah akan izinkan kita untuk kekal istiqomah. 


Bak kata sahabat saya, "Tak semestinya kita kena pakai niqab untuk jadi SOLEHAH. Tak semestinya bila pakai niqab kita jadi SOLEHAH". 

sayang korang, with love...♥ wallahua'lam...^^

------------------------
Sedikit penambahan dari saya : dan juga belajar awlawiyat (keutamaan) :)
 
Mana yang WAJIB mana yang SUNAT, jangan mendahulukan yang sunat tetapi yang wajib kita pinggirkan. Ibubapa tak izin niqab tapi berkeras juga, lawan cakap mak ayah. Dah jadi anak derhaka pula, sedangkan awalnya tadi nak jadi solehah (nak pakai niqab). Tu kena hati-hati. Redha Allah terletak pd redha ibubapa selagimana ibubapa tak suruh buat yang haram. Wallahua'lam.


Ummu Amir

1 leaves:

Anonymous,  23 July 2012 at 19:12  

Assalammualaikum wtb...
syukran utk perkongsian...
adik pun dalam usaha untuk berubah...
cuma kadang2... rsa kuat..kdng2 rsa lemah...
macamna tu kak?

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO