"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

12 April 2011

Nostalgia Malam Jumaat

Bismillahirrahmanirrahim.

Cerita minggu lepas, 7 April 2011. Hari Khamis malam Jumaat memahat satu kisah yang begitu meruntun hati, tak pasti apa yang orang lain rasakan tetapi apa yang ana rasa... Mahu ana kongsikan di kanvas sepi ini supaya di hari kemudian boleh ana baca dan ulangi kembali memori yang indah tersebut.

Pada hari tersebut, ana mengikuti zauj ke Semenyeh untuk kuliah Maghrib. Sahabat zauj (Ustaz Zul) belanja makan di restoran dan kemudian kami ke surau yang dijadualkan untuk kuliah Maghrib. Tiada apa-apa yang lain, cuma selepas selesai solat Maghrib dan sebelum memulakan kuliah, pengerusi surau memaklumkan ada peristiwa istimewa yang akan dijalankan selepas solat Isyak.

Oleh kerana malam Jumaat, maka zauj membacakan khulasoh (ringkasan) al-Quran dan memetik kisah di dalam surah al-Kahfi sebagai juadah jiwa. Zauj menceritakan 4 kisah yang terdapat di dalam surah al-Kahfi, 10 ayat terakhirnya sebagai pendinding diri dari fitnah Dajjal. Ralit, duduk mendengar dan sesekali jari mencatit sesuatu di dalam buku.

Kisah 1 : Ashabul Kahfi (ayat 9-26)

Kafir Quraisy menggunakan Yahudi sebagai penasihat untuk menjatuhkan Rasulullah s.a.w., maka Yahudi menyeru kepada golongan kafir Quraisy untuk mengajukan 3 soalan kepada Rasulullah s.a.w., sekiranya Rasulullah boleh menjawab 2 soalan maka benar beliau seorang Rasul dan sekiranya Rasulullah boleh menjawab ketiga-tiga soalan, maka beliau hanyalah seorang pendusta.

Soalan yahudi :

1. Siapakah yang tidur selama 300 tahun (dalam kiraan tahun hijriah 309 tahun)?
2. Siapakah yang menguasai timur dan barat?
3. Apa itu roh?

Nabi menyuruh kafir Quraisy tersebut pulang dan hanya akan menjawabnya beberapa hari kemudian (selepas mendapat wahyu dari Allah taala). Jawapan yang diberikan oleh Nabi kepada kafir Quraisy tersebut adalah :

1. Ashabul kahfi
2. Zulkarnain
3. (jawapan mengenai persoalan roh dijawab oleh Allah di dalam surah al-Isra')

Kisah 2 : 2 Beradik Yang Kaya (ayat 32-46)

2 beradik yang kematian ibubapa dikurniakan 2 bidang tanah. Si Abang menggunakan harta tersebut ke jalan maksiat (kemungkaran) dan Si Adik menggunakan harta tersebut dengan jalan kebajikan, banyak melakukan infaq. Si Abang yang melihat keluasan tanah adiknya semakin berkurangan lalu bertanya kehairanan, untuk apa engkau menginfaqkan hartamu kepada orang-orang miskin, kalau mereka mahu (kekayaan/kesenangan) mestilah dengan usaha sendiri. Tetapi, Si Adik lebih menyukai untuk membantu orang yang memerlukan pertolongan.

Pada suatu hari, Abangnya ke ladang tanamannya dan melihat kesemua pokok-pokok yang ditanam mati dan tidak ada apa yang tinggal, dalam sekelip mata Allah musnahkan kesemua tanaman yang ada. Hakikatnya, kepunyaan Allah lah apa yang ada di langit dan di bumi.

Pengajarannya: Apabila memandang yang cantik/indah maka sebutlah 'MASYA ALLAH', apabila melihat tanaman membesar dengan baik, pokok subur dengan baik maka perbanyakkanlah menyebut 'MASYA ALLAH'. Apabila melihat sesuatu yang tidak baik, mendengar apa-apa yang tidak baik maka sebutlah 'SUBHANALLAH'. (Masalah orang Melayu jadi terbalik, yang indah disebut subhanaLLah dan yang buruk disebut masyaAllah)

Kisah 3 : Kembara Nabi Musa & Nabi Khidir (ayat 60-82)

Ketika Nabi Musa berceramah di hadapan kaumnya, seorang pendengar bertanya "adakah lagi orang yang lebih alim dari engkau?" maka Nabi Musa a.s. menjawab "tidak". Kemudian, Nabi Musa ditegur oleh Allah taala bahawa Nabi Musa alim dalam ilmu syariat manakala ada orang yang lebih alim tetapi di bidang lain (laduni) iaitu Nabi Khidir a.s..

Maka, Nabi Musa memulakan kembaranya untuk berjumpa dengan Nabi Khidir a.s. dengan membawa Nusya Bin Nun, dengan berbekalkan ikan sebagai petunjuk (ikan tersebut akan hidup di muara pertemuan dua air dan apabila berenang airnya tidak akan bercantum) tempat pertemuan dengan Nabi Khidir a.s..

Dipendekkan kisah, akhirnya Nabi Musa bertemu dengan Nabi Khidir di tempat pertemuan yang telah Allah beri petunjuk. Syarat yang diberikan oleh Nabi Khidir kepada Nabi Musa ialah Nabi Musa tidak dibenarkan bertanya mengapa dan kenapa Nabi Khidir melakukan sesuatu dan hanya melihat sahaja. Setelah mempersetujui, maka mereka mengembara bersama.

Situasi 1.

Semasa menaiki sampan, apabila hampir tiba di tebing maka Nabi Khidir menebuk lubang pada sampan yang mereka naiki tersebut. Nabi Musa kehairanan dan bertanya mengapa Nabi Khidir menebuk lubang pada sampan tersebut sehingga hampir tenggelam. Nabi Khidir menjawab, "kan aku dah kata jangan tanya apa-apa".

Situasi 2.

Tiba di suatu tempat, Nabi Khidir memulas tengkuk seorang budak yang sedang bermain sehingga kanak-kanak itu mati. Nabi Musa mula marah kerana di dalam ilmu pensyariatan, membunuh dengan sengaja adalah haram. Nabi Khidir lalu menjawab, "kan aku dah kata jangan tanya apa-apa. Sekali lagi kamu bertanya, kita berpisah."

Situasi 3.

Tiba di suatu kampung, Nabi Khidir dan Nabi Musa yang kelaparan meminta untuk menjadi tetamu kepada mana-mana penduduk agar mendapat makanan tetapi tidak ada seorang pun penduduk kampung yang mahu menerima mereka sebagai tetamu. Mereka terus berjalan di hujung kampung dan melihat tembok yang hampir runtuh maka Nabi Khidir membaiki tembok tersebut.

Nabi Musa hairan, sudahlah tidak dibantu penduduk kampung dan tidak mahu menerima mereka sebagai tetamu, Nabi Khidir bahkan membaiki tembok yang hampir runtuh tersebut sedangkan semasa menaiki sampan, dibocorkan. Tengkuk kanak-kanak yang bermain, dipulas sehingga mati.

Maka, Nabi Khidir berkata "kan aku dah kata jangan tanya apa-apa. Sekarang, kita berpisah." Ilmu yang ada pada Nabi Musa adalah ilmu pensyariatan sedangkan ilmu yang dimiliki oleh Nabi Khidir adalah ilmu laduni dan ianya tidak boleh dipelajari kerana ia terus kepada Allah. Sebelum berpisah, Nabi Khidir menjawab persoalan yang dikemukakan oleh Nabi Musa tentang ketiga-tiga peristiwa yang berlaku.

1. Pemerintah akan merampas kesemua sampan yang cantik dan hanya akan melepaskan sampan yang bocor kepada rakyat. Sedangkan pemilik sampan tersebut hanya memiliki sampan itu untuk menyara kehidupan keluarganya.

2. Kanak-kanak tersebut apabila besar dia akan menjadi kafir bahkan dia akan menyebabkan kedua ibubapanya menjadi kafir. Setelah dimatikan, maka Allah akan menggantikan dengan kehadiran anak yang lebih baik. Ini kerana, kedua ibubapa kanak-kanak itu adalah orang yang soleh.

3. Berhampiran tembok itu ada peninggalan harta ibubapa kepada anak-anak yang sudah menjadi yatim. Sekiranya tembok itu runtuh maka anak-anak tersebut tidak akan tahu tentang peninggalan harta tersebut (yang tertimbus dengan tembok) dan apabila besar mereka akan digerakkan hati untuk mengorek kembali harta tersebut.

Sepertimana yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. kepada para sahabat; "Sekiranya Nabi Musa bersabar dengan Nabi Khidir, maka tentulah kita akan mendengar banyak cerita yang menarik."

Kisah 4 : Zulkarnain (ayat 83-98)

Allah memberi kelebihan kepadanya untuk menutup pintu Yakjuj & Makjuj sehinggalah kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.. Pada zaman Nabi Muhammad, pintu Yakjuj & Makjuj dibuka sedikit demi sedikit (yang mana sebelum itu setiap kali mahu dibuka, ada malaikat yang menutupnya kembali).

Khulasoh Surah al-Kahfi (khulasoh dah tu, tapi panjang semacam juga :P)

Selepas selesai kuliah Maghrib, kami ke rumah Ustaz Zul. Disebabkan ana yang batuk-batuk manja (di restoran selepas makan) maka Ustaz Zul berjanji mahu berikan ubat kepada ana untuk mengurangkan batuk. Awalnya, beliau menyangkakan ana kurang sesuai dengan hidangan tersebut tetapi zauj maklumkan bahawa ana sudah 2 minggu batuk mengada-ngada (pandai-pandai tambah, zauji tak cakap macam tu pun :P).

Maka, di surah Ustaz Zul kami dihidangkan Kopi Faqih (produk Ustaz Zul) yang sedap dan harum. Zauji dan Ustaz Zul berbual, ana membaca Harakah (zaujah Ustaz Zul tiada di rumah, menjaga anaknya di wad) dan mula terbatuk-batuk sehinggalah satu tahap duduk melutut dan zauji tepukkan belakang. Akhirnya, masuk ke tandas dan meneruskan sesi membatukkan diri.

Ustaz Zul berikan Minyak Seribu Hikmah eksrak bahan-bahan sunnah dan suruh ana sapu di tekak. Beliau seorang pengamal perubatan (homeopati :- tak reti eja :P) dan dititipkan juga sejenis ubat hisap (macam gula-gula) untuk ana ambil bila perlu. Disebabkan beliau boleh merawat melalui frekuensi, maka di'baca' sekali yang ana kadang-kadang gementar tak tentu pasal tapi masalah biasa je, mengandung katanya :D

Jam 11 malam, zauji minta diri. Masuk kereta, tak sampai 10 saat terus turunkan niqab dan cakap pada zauji... "semput" yeyey...! Dah lama tak semput, makin lama makin teruk dan semakin teruk sebabnya tersalah masuk highway sehingga masuk ke dalam bandar Kuala Lumpur. Aduh... Memori terakhir yang ana ingat, plaza tol kemudian 'lost' (tak sedar diri :P) dan bila sedar je dah sampai rumah dan zauji tengah tepuk pipi yang comel.

Berlaku insiden-insiden yang tak best sehingga masuk ke kamar beradu, duduk menenangkan kesemputan yang sangat teruk. Lalalala... Zauji nak angkut ke hospital tetapi ana menggeleng lemah, bukan takut apa cuma malas nak kena tahan dalam wad. Rasanya boleh bertahan lagi, tak perlukan bantuan gas oksigen. Kalau dah rasa tak boleh bernafas langsung, boleh suruh zauj buat CPR jer (kuang kuang kuang :P).

Maka, ketiduran dalam keadaan duduk ditambah dengan sakit perut yang agak dahsyat di sebabkan cik baby yang asyik kicking and boxing, mungkin dia pun tak selesa sebab ana asyik batuuuuuuk je.

Sebenarnya, apa yang nostalgia sangat cerita pasal serangan semput selepas diserang batuk sampai pengsan? Tak ada apa-apa yang best pun kan? Haaa... Siapa suruh baca :P

Dan sebenarnya (ok, ni bukan tajuk lagu Yuna), apa yang sangat istimewa dan nostalgia saaangat malam Jumaat tersebut ialah selepas solat Isyak, zauji habibi qalbi mengiringi syahadah seorang saudara baru warga Nepal yang berusia 20 tahun.

"Bukan kita (encik zauj) yang islamkan dia tetapi majikannya yang buat dia tertarik dengan Islam. Kita (encik zauj) hanya pimpin majlis syahadah je."

Sebelum mengucapkan kalimah syahadah, zauj membacakan beberapa potong doa dan hadith dari Nabi s.a.w., saat mendengar kalimah-kalimah tersebut terasa sesuatu sehingga meremang bulu roma, satu perasaan yang saaaangat aneh yang tak pernah dirasakan sebelum ini. Apabila mendengar beliau (saudara baru) mengikuti kalam syahadah yang zauji sebutkan, ana mengikut perlahan dan seolah-olah ana seorang bayi yang baru dilahirkan (cet, perasan!). Ok, sebenarnya bukan perasan seperti seorang bayi tetapi berperasaan seperti anak kecil yang dhaif, terasa dhaif sangat. Allah... Tak boleh nak explain :)

Bila pulang ke rumah, semput yang sangat teruk sehingga zauji nak heret (eh, tipu sangat je pun) ke hospital maka merasa betapa 'kecil'nya ana, sampai bila-bila pun ana tetap 'kecil' juga macam baby... Hihihi.

Wallahua'lam


"Anak ummi yang soleh, sila bersabar dan bertenang. Sila jangan keluar dalam masa terdekat. Ummi nak 'menikmati' zaman jadi baby dulu yerp!"

Indahnya malam tersebut...

p/s : Terkenang haramain ^_^

8 leaves:

Anonymous,  12 April 2011 at 20:18  

Salam 'alayk ya sheikhah.. Ambe terfikir sesuatu... Bukankah tika menerima nikmat, maka sepatutnya terluah kata ALHAMDULILLAH?
"Apabila memandang yang cantik/indah maka sebutlah 'MASYA ALLAH', apabila melihat tanaman membesar dengan baik, pokok subur dengan baik maka perbanyakkanlah menyebut 'MASYA ALLAH'. Apabila melihat sesuatu yang tidak baik, mendengar apa-apa yang tidak baik maka sebutlah 'SUBHANALLAH'.

Sekadar berkongsi pandangan.. (^^)
Maafkan ambe jika ambe silap... Sama2 perberulkan...

hadiee 13 April 2011 at 04:05  

semoga diringankan beban dan penderitaan. insyaAllah. didoakan.

Insyirah 13 April 2011 at 16:15  

cahaya keharuman :

Silakan :)

Insyirah 13 April 2011 at 16:16  

Anonymous :

Apa yang dikongsikan ialah apa yang ambil dari al-Quran, sudah Allah tetapkan untuk menyebut MasyaAllah, siapalah ana untuk menukarnya T__T

Insyirah 13 April 2011 at 16:16  

hadiee :

tak ada apa-apa yang menderitakan :)

Asiah yusro 13 April 2011 at 19:21  

Ukhti... ana share kisah dalam surah kahfi dalam facebook ana.... semoga kebaikan dititipkan buat enti sekeluarga... Alhamdulillah, mudah memahami kisah dalam Al Quran melalui cerita enti.... syukur.....

SeRiKaNDi_uMaR93 14 April 2011 at 06:55  

jemput baca

YAMAHA JUPITER Z VS TANDA SALIB

http://serikandiumar93.blogspot.com/2011/04/yamaha-jupiter-z.html

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO