"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

19 April 2011

Pertemuan Meraikan Hubungan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah. Pada hari Ahad yang lalu, encik zauj izinkan untuk ana keluar ke Kuala Lumpur untuk shopping sedikit barangan bayi, kebetulan ada promosi penghabisan stok barangan bayi dan beberapa keperluan lain. Disebabkan pada hari Isnin encik zauj ada peperiksaan madah mu'amalat, maka ana ke Kuala Lumpur sendirian bersama anakanda di dalam rahim.

Paginya, kami berdua sarapan Nasi Kerabu di rumah sahabat zauj (yang mana zaujahnya sudah ana anggap seperti kakak ana sendiri) dek kerana zauji yang mengidam nak makan Nasi Kerabu. Akhirnya, tertunai juga hajat zauji nak makan Nasi Kerabu. Dalam perjalanan pulang ke rumah, ada sahabat zauj talifon dan bercadang untuk ziarah seorang lagi sahabat zauj yang kemalangan. Padahal, jam 9.30 pagi zauji ada kuliah muslimat di surau belakang rumah.

Meraikan sahabat-sahabat dan merapatkan silaturrahim, maka selepas selesai kuliat muslimat kami terus ke rumah sahabat zauji yang kemalangan beberapa hari lalu (segan juga sebenarnya dengan tuan rumah sebab sebelum tu dah 2x ziarah). Namun, setiap pertemuan menghadiahkan kemesraan, insya Allah. Pulang dari rumah sahabat zauji, singgah di rumah ibu saudara menziarahi sepupu ana yang baru keguguran. Namun, ana sangat seronok apabila melihat sepupu yang begitu ceria dan redha dengan ujian Allah.

Seronok, bukan mudah seorang ibu untuk 'melepaskan' anaknya yang sudah mendiami di dalam rahim namun kerana yakin adanya hikmah atas setiap yang terjadi, sepupu ana begitu berlapang dada. Mudah-mudahan akan ada pengganti yang lebih baik buat kalian, amin (teringat pula kisah Nabi Khidir yang memulas tengkuk kanak-kanak yang sedang bermain sehingga mati kerana kanak-kanak tersebut apabila besar akan menjadi kafir dan menyebabkan ibubapanya menjadi kafir).

Dari Sungai Buloh menaiki komuter ke stesen Bank Negara, sengaja memilih untuk berada di dalam koc wanita namun ada juga yang 'tersesat'. Husnudzon sahaja, mungkin beliau tidak perasan bahawa koc yang dinaikinya dipenuhi dengan nisa' tanpa dia sedar hanya dia sahaja seorang rijal. Disebabkan tempat duduk penuh, maka ana berdiri seketika. Alhamdulillah, kemudian ada kerusi kosong dan tidaklah perlu untuk berdiri terlalu lama. Allah kan ada, Dia pasti akan memelihara... :)

Sampai di stesen Bank Negara, yang dinanti nampaknya belum tiba maka terus berjalan dan memasuki bangunan Sogo terus ke tingkat 7 di ruangan promosi. Leka, banyaknya baju bayi perempuan yang menggoda untuk disumbat ke dalam bakul. Hehehe, bak kata zauji sudah imraatul itu sifatnya hiasan dunia maka segala-galanya tentang nisa' adalah indah-indah. Warna-warna yang dipilih sebelum ini juga adalah bertemakan unisex jadi sama ada bayi lelaki atau perempuan, tiada masalah (",)

Beberapa minit kemudian, kelibat yang dinanti tiba juga. Ukhti Syifa' datang dengan Ukhti Fara, hihi. Dah lamaaa sangat tak berjumpa dengan Ukhti Fara, lebih dari setahun :) Mereka juga sedikit sebanyak tolong memenuhkan ruang-ruang kosong pada bakul bahkan tolong bawakan sekali bakul ana. Hihi. Mungkin kerana promosi pada pertengahan bulan dan belum kemasukan gaji jadi suasana tidaklah begitu sibuk dan sangat tenteram untuk memilih baju-baju yang ada.

Disebabkan ukhti Syifa' dan sahabatnya belum makan maka kami pun berehat di food court, alhamdulillah lega sungguh rasanya dapat merehatkan badan. Hehe... Walaupun 'kecil' tapi muatan berat yang ditampung badan buat ana cepat letih. Tambahan pula, 'berkat' makan Roti Pisang, berat bertambah 2kg. Yeay!

Berbual seketika dengan Ukhti Syifa', up-date news apa yang perlu dan beberapa cerita yang tak terluah pun. Mungkin bahasa kami adalah bahasa mata, jadi bila dah tengok muka masing-masing hilang rasa rindu yang membuak-buak dan seolah satu kelegaan bila boleh tengok muka jadi apa yang dipendam seakan terlerai dan kisah-kisah yang kononnya mahu dihikayatkan semuanya hilang dalam udara yang bertiup.

"Semalam akak balik rumah, akak terfikir betul ke akak jumpa dengan Syira tadi. Banyak sebenarnya yang akak nak cerita. Eh, akak talifon ni kenapa ye? Akak nak cakap apa ye sebenarnya dengan Syira? Eh... Macam tak caya je jumpa, sebab tak sempat nak cerita apa-apa."

Ana sudah mula mengusik ukhti.

"Ala, akak dah rindu la tu.. Tu yang talifon tu."

Kami bertemu hanya 2 jam, kemudian ana perlu segera pulang ke rumah bimbang encik zauj rindu kalau ditinggal lama-lama *sigh*

Pulang ke rumah, ada insiden di dalam komuter yang sungguh menghairankan. Akhirnya, hanya membiarkan perkara tersebut berlaku kerana melihat seorang saudara seagama memperbodohkan dirinya di hadapan semua bangsa & agama yang ada di dalam komuter (koc) tersebut, mahu menegur akan menambahkan lagi aib beliau. Diamkan diri bukan kerana redha diperlakukan sedemikian tetapi kasihan yang teramat sangat kerana beliau memperbodohkan diri sedemikian rupa.

Kasihan.

"Ya Allah, Engkau yang membolak balikkan hati manusia. Janganlah Engkau pesongkan hati kami setelah Engkau berikan hidayah."

Moga hamba Allah tersebut diberikan hidayah dan taufiq Allah, aamin.

Tiba di rumah, ikut zauji ke surau dan hati seakan diberi amaran demi amaran oleh Allah azza wa jalla melalui lidah sang penceramah.

"Seorang hamba Allah itu meskipun hanya sehasta dari Syurga, dia boleh berubah sikapnya menjadi ahli Neraka. Seorang hamba Allah itu meskipun hanya sehasta dari Neraka, dia boleh berubah sikapnya menjadi ahli Syurga!"


La haula wa la quwwata illa billah.

Rabbana wahablana min ladunka zurriyyatan toyyibah
innaka sami'ud du'a, aamin.

Wallahua'lam.


Mencari kupu-kupu,
Insyirah Soleha.

5 leaves:

akak comey 20 April 2011 at 00:37  

Assalamualaikum...
Banyak pertemuan yang dirai..Alhamdulillah,setiap pertemuan pasti mengikat kasih dan melerai rindu.setapak melangkah terpisah, dah rindu balik...last day akak ngn k.fara tengok ira turun smpai hilang.cepat betul jalan,konpius akak berdua,macam jalan sorang je.huhuhuu...tapi tau adik akak Cerdas&Cergas.insyaAllah,permata hati nnt warisi kekuatan ummi..;-)
Always miss u dear..best of care ya..!

Insyirah 20 April 2011 at 18:56  

Waalaikumussalam.

Setapak melangkah terpisah, dah rindu balik? Nanti nak bagi kain batik kat akak la wat akak selimut bagi hilang rindu, ekekek. wah, akak tengok sampai hilang? agaknya kene kidnap la tuh. haha, patut la akak tanya dah sampai rumah ke belum :D

moga baby kuat jer. hehe, sebenarnya ummi yg tumpang semangat baby... ummi kene kuat baru baby kuat ;)

miss u sis... jazakillah 4 everything.

The Medical Duo 23 April 2011 at 21:27  

http://synergistichatidoktormuda.blogspot.com/

slm ziarah :)

Anonymous,  25 April 2011 at 00:39  

mintak maaf..nk betulkn skit doa yg last skali tu...innaka anta sami'uddua'..=)...menarik isinya..=)

salmanfasiri 25 April 2011 at 22:06  

2Anonymous:

Jika tengok Al-Quran, perkataan 'anta' tidak ada.

Cuma tambahan jika diniatkan bukan Al-Quran, bahkan sebagai ta'kid, diharuskan.

wallahu'alam

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO