"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

16 February 2010

Perpisahan Itu Indah

Bismillahirrahmanirrahim.

Setiap pertemuan pasti diiringi dengan perpisahan. Kata orang, pertemuan itu indah dan perpisahan itu menghadirkan resah tetapi kata ana, pertemuan itu membahagiakan dan perpisahan itu indah. Kenapa?

Kerana setiap perpisahan menghadirkan kerinduan lantaran jarak yang menjadi penghalang untuk bertemu, perpisahan juga menghadirkan rasa menghargai apa yang jauh dari kita. Indahnya! Perpisahan juga mengajar erti kesabaran untuk menanti waktu untuk kembali bersua suatu hari nanti yang Allah tetapkan, mudah-mudahan pertemuan dilimpahi rahmat dan barakah dari Allah. Perpisahan juga mengatur hati untuk lebih bersangka baik dengan Allah, kerana ketika kita merancang Allah juga merancang dan Dia lah sebaik-baik Perancang :)

Subhanallah!

"Jauhnya kita berjumpa..."

Ana hanya tersenyum dan terus tersenyum. Berlari ke gigi air, bermain pasir dan melihat matahari terbenam sangat indah bersama insan tersayang. Di saat insan-insan lain bercanda bersama anak isteri, kami bergurau mesra.

3 anak gadis yang buat macam-macam perkara 'entah apa-apa', itulah kami. Kalau berjumpa, macam-macam perkara 'tak senonoh' nak dilakukan. Jangan salah faham, 'tak senonoh' yang dimaksudkan bukan la perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah :) Contoh perkara tak senonoh yang 'disenonohkan' oleh kami ialah mendera makan, lalalala.

"Eh, Fiz tak suap Isyah lagi..."

"Cepat-cepat, Syirah suap Fiz pula..."

"Tukar, tukar. Isyah suap Syirah..."

Mengada bukan? Makan pun bersuap-suapan, itu belum lagi kes lain-lain lagi :) Banyak lagi perkara 'tak senonoh' yang dibuat. Bertenggek atas batang pokok tepi laut sambil melihat lautan terbentang luas.

"Eh, jom la kita masuk. Syirah kan baru sihat, dengan bayu laut ni nanti sakit lagi."

Ana tersengih.

"Tahu tak? Bening mata Syirah kan macam kawan Fiz kat ******, dia pakai purdah juga."

Sengih lagi.

"Bila buka purdah, muka Syirah dot dot dot..."

Sengih juga.

Banyak komen dari dua sahabat ni. Ana asyik tersengih je.

"Ni apa kes ni pendam-pendam sampai demam ni. Jap, 2 minggu demam?! Lain kali ada problem, text (sms) je."

Lalalalala... Ada problem ke ana ni?

Ana ok jer kan kan kan!

No matter how MUCH or how BIG the problem come to me, the problem is HOW I handle the matter. ^_~

"Wei, balik! Balik, dah maghrib ni..." Jerit pontianak yang lalu di situ.

Seriously, ana paling menyampah dengan pontianak yang suka menjerit begitu. Tahu juga pontianak tu waktu maghrib yer? Tapi, kenapa pontianak tu tak balik sebelum nasihat orang lain balik? Aduhai, padahal belum maghrib lagi. Patutnya dia melolong begini:

"Balik, dah hampir maghrib." lalalalala... (ada je benda hang nak komen ye syirah!)

Kadang-kadang kita RINDU sangat nak berjumpa, kita aturkan pertemuan, kita usahakan untuk memudahkan urusan tetapi Allah tidak juga temukan kita. Lalu, hati memujuk sendiri, 'Insya Allah ada masa yang lebih baik di tempat yang lebih baik' dan kita cuba untuk meneruskan kehidupan seperti biasa walaupun membuak-buak rasa rindu untuk bertemu. Itulah yang indahnya tentang perpisahan. Kalau selalu bertemu, perasaan 'menghargai' itu nipis.

Begitulah juga kepada insan yang bercinta (tiba-tiba tukar topik, haha) kalau setiap hari jumpa, makan bersama, minum petang bersama, makan malam jumpa lagi dan boleh dikatakan asyik tengok muka si jantung pisang, bosan maaaaa! Nanti dah kahwin, "yang, I nak keluar dengan kawan I ye weekend ni." seorang lagi "malam ni I nak tengok bola dengan kawan" dan kalian boleh la nak buat berapa banyak alasan lain.

Sebab apa?

Terlalu banyak masa dihabiskan (sebelum bernikah) bersama dah tak rasa masa-masa halal yang sepatutnya menjadi masa kualiti sudah jadi masa basi. Kerana apa? Bila perasaan cinta kepada manusia tidak disandarkan kepada Pencipta manusia dan bila perasaan cinta tidak lagi berpandukan iman dan taqwa kepada Khaliq.

Hari-hari patut dihiasi rasa bercinta.
Hari-hari patut dihuni rasa dicinta.
Hari-hari bagiku adalah hari cinta.
Kerana DIA Maha Penyayang.

"Semua muka dah jadi merah padam, tak pakai sun block semuanya sun burn."

"Eh... saya tidakkk! Saya terkecuali...!" Semangat je. Adeh!

"Aku sekeh juga budak syirah ni kang!"

Hehehehe. Kena sekeh lagi!

Primula Beach Resort,
Kuala Terengganu

2 leaves:

muslimahatiku 16 February 2010 at 22:02  

Salam dik...Primula??haa bile tuu,..Xcakap..akak ade jee kat tganu..tp td baru je smpai ipoh..hehe

الوردة الشوكية 17 February 2010 at 08:59  

Salam kak :)

Jumpa kawan di Cherating, tapi taip entri di Primula... Lalalalalala

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO