"Ya Allah, jadikanlah hamba Mu ini mencintai orang beriman dan jadikanlah orang yang beriman mencintaiku."

(HR Muslim)

19 October 2009

Alhamdulillah

Bismillahirrahmanirrahim :)

Maaf, hampir 1 jam ana mencari tajuk untuk posting baru tetapi hanya "alhamdulillah" terlakar. Itu saja yang terucap di bibir dan terlintas di hati maka gerakan jari jemari pula mengikut arus. Alhamdulillah. Pagi ini masih lagi 'kabur' sementelah mendapat berita dari kampung, datuk tiri meninggal dunia awal pagi tadi. Innalillahiwainnailaihirajiun. Al-Fatihah buat Tok Wan Khamis. Ada beberapa perkara yang tidak melorongkan kami pulang menziarahi jenazah buat kali terakhir. Perjumpaan terakhir adalah pada raya dahulu. Takziah di ucapkan kepada keluarga di kampung.

- Tangan masih terketar dan speechless tetapi ana sudah memberi 'harapan' untuk menulis blog, jadi ana usaha sebaiknya menyusun ayat. Maaf kalau entri ini tidak disenangi atau dirasakan tidak perlu bagi orang lain. Apapun, ana tidaklah mengharap apa-apa komen (yang positif mahupun sebaliknya) kerana ianya adalah satu perkongsian peribadi :)

Pada 17 hb yang lalu. Babah Saif ditemani sahabatnya (Ust Firdaus) selamat 'mendarat' di halaman rumah ana yang dikelilingi flora. Alhamdulillah. Jauh musafir mereka pada hari tersebut tambahan pula Babah Saif dari Kelantan pada malam 16 hb, dan awal pagi 17 hb sampai ke Perak terus berprogram di Manjung dan balik ke Kuala Kangsar (rumah mertua Ust Firdaus) kemudian ke rumah ana. Sampai pun dalam 6.30 petang, suasana pula hujan dan kabus. Hujan rahmat, alhamdulillah :)

Maaf, banyak 'perkara' yang tidak mampu diceritakan walhal memang ianya adalah bingkisan dari ana (dan keluarga) buat Babah Saif. Sengaja dikongsikan dalam blog supaya kenangan ini tercatat dan disimpan dalam 'diari maya' ana. Bukan tidak boleh masuk entri ini dan sent pada email Babah, tapi biarlah ana mahu ketepikan KESEMUA komen yang sedang berlegar dalam kepala pembaca. :)

Disebabkan selama ini hanya berkomunikasi melalui SMS, YM dan Blog pendek kata alam mata sahaja dan baru hari Sabtu bertemu di alam realiti sangatlah kekok dan perasaan malu yang tak mampu ana ucapkan hingga 'cacat' di merata-rata sudut. Tangan menggeletar lantaran terlalu malu dan pernafasan sedikit terganggu (ni padahnya kalau nakal sangat di alam maya) lantaran dikuasai perasaan malu yang tak terungkap dengan kata-kata.

Teringat pada nasihat seseorang; "Malu Rasulullah s.a.w. itu lebih hebat dan dahsyat dari perasaan malu seorang gadis yang berada di belakang tabir."

Subhanallah, malu itu sebahagian dari iman. Malu lah benteng segala-galanya. Tapi, ana tak boleh nak kawal diri. Teruk 'dikenakan' ummi dan abi di ruangan dapur sehinggalah beberapa insiden yang tidak sepatutnya cuai tetapi cuai. (Ma'alish jiddan-jiddan ya babah wa ust Firdaus) - boleh tak kalau lupakan je peristiwa tu? :"> Kasihan betul dengan ust Firdaus, entah apa difikirkannya. Aih... Harapnya nasi impit dan kuah kacang 'menggantikan' situasi yang tak sepatutnya berlaku. Aih, cuai betul la dak Syirah ni. :">

"Eleh... Eleh... Rilex je la, ini babah je yang datang bukan abah!"

Amboi, mendalam sungguh maksudnya. Rasa macam nak menjerit-jerit je kerana sungguh extream penyeksaan jiwa dilakukan terhadap ana oleh adik-adik termasuklah ummi dan abi. Jemput Cikgu Shidee dan zaujah untuk sama-sama meramaikan rumah tetapi mereka terlebih dahulu mempunyai agenda di hujung minggu, tiada rezeki untuk berjumpa. Insya Allah, sarat dengan hikmah :)

Walaupun pada hari Sabtu itu perjalanan Babah dan Ust Firdaus 'padat' tetapi mereka masih mampu berceloteh dengan ummi dan abi hingga lewat malam. Ana hanya 'menguping' di sebalik tembok. Hihi, ada yang jelas dan ada yang samar-samar. Tersenyum sendirian dengan bualan mereka hingga lah bab abi yang 'membongkar' rahsia ana yang bercita-cita nak ke Mesir. Tetapi apabila bertukar pendapat dan mengambil pandangan Babah, mungkin berpeluang (alhamdulillah, insya Allah!) untuk menghantar ana ke Bumi Syria. Holalaaaaa... Siap abi suruh roger perbelanjaan lagi. Hikmah orang datang rumah, bawa khabar gembira. Hik hik hik :) Apapun, ana serahkan urusan ini pada Allah, Dia lebih tahu apa yang terbaik untuk ana.

Nampak kedua tetamu keletihan dan abi usulkan supaya mereka berehat.

Pada hari kedua (Ahad) pula, ana terkejut kerana sedang asyik menonton TV (rutin harian) di awal pagi dengan pergerakan kaki 2 pasangan yang lain dari penghuni rumah. Mujurlah sempat melarikan diri, sempat menyambar hp dan hantar sms pada abi yang sedang berada di dalam bilik. Hihi, minta abi pergi kedai sebab nak masak. Tak lama kemudian tetamu dah keluar 'ziarah' penduduk hutan. Hihihi. (Er, Babah jumpa apa?) :P


Mesin yang menyimpan data perjalanan arus elektrik (agaknya faham tak?)

Selepas sarapan, abi bawa keduanya melawat stesen bawah tanah. Kira-kira 500 meter melalui terowong bawah tanah. Cerita abi, awal lagi Babah dan Ust Firdaus cakap; "Saya tengok mesin ni tak faham apa-apa." Hihihi, mereka huffaz Quran dan belajar pengajian Islam pastilah berbeza dengan ilmu kejuruteraan. Gambar di dalam kawasan mesin (janaletrik) hampir semuanya kabur mungkin disebabkan gelombang tenaga yang ada di dalam terowong. Wallahua'lam.

Selepas balik dari ziarah terowong jumpa dan salam-salam dengan mesin-mesin 'gergasi' maka abi balik mengambil kami ke empangan. Ana yang nak ikut (huhu) kerana sudah lama tidak berjumpa dengan rumput-rumput di empangan. Suatu ketika dahulu setiap hari ana jogging di kawasan empangan sambil membuat latihan pernafasan. Hihi, kini segalanya tinggal memori. Sambil abi, Babah dan Ust Firdaus serta adik-adik menikmati udara di tepi empangan, ana dan Adik berjalan lebih jauh dari mereka. Kami berjalan dan belajar dari alam :) Tiba di penghujung simpan, eh eh ada pokok semalu.

"Adik nak tahu, pokok semalu ni dikaitkan dengan perempuan. Pokok semalu ni Pokok Perempuan." Dan ana ceritakan falsafah pohon semalu sambil kami bermain pohon semalu...

"Ouch..!" Adik menjerit, rupanya ralit dengan pohon semalu di sisi bukit kami tidak perasan kehadiran semalu di atas rumput, kaki Adik 'dibelit' pohon semalu yang berduri.


Di sisi empangan, "jangan mandi disini ye, bahaya." - dialog buatan ana

"Pokok Semalu tu Pokok Perempuan ye. Lepas ni kalau orang cakap pokok semalu, adik cakap namanya Pokok Perempuan." Eh budak ni, itu metafora yang tukar nama dia buat apa. Alahaiii... :P

Lama juga di empangan, kemudian kami terus ke kawasan tanah tinggi berjalan-jalan. (Padahal tak banyak jalan pun, duduk dalam kereta je). Abi sungguh 'bangga' dengan hospital, allahu... Selalu betul bawa 'ziarah' kawasan hospital, huhu. Kata-kata Ust Firdaus yang begitu tulus buat ana tak kering gusi. Sabar je la, keras pipi tersenyum dengan kata-katanya. Ziarah beberapa tempat dan akhirnya kami pulang ke rumah hampir juga jam 6.30 petang.

Senang benar bawa 'kaum Adam' jalan ye, memang tidak 'berkuasa' membeli... -> pinjam ayat Ust Firdaus :P Kata-kata spontan Babah juga buat ana monolog "Eh betul ke ni..." semuanya buat jenaka, mujur la sekejap je trip kalau lama lagi mungkin perut ana cramp dengan kata-kata mereka. Asyik duk tergelak je... :">

Abi sangat suka bersembang dengan Babah (bersandarkan pada 'dalil2' abi, keh keh) juga sangat senang dengan Ust Firdaus. Niat abi nak mengajak mereka bermalam lagi tetapi memikirkan zaujah Ust Firdaus yang sedang sarat dan hari ini (19 Okt) nak admit ward lantaran overdue sudah 10 hari tak disuarakan niat abi sebab tak nak tetamu serba salah. Semoga semuanya dipermudahkan Allah, insya Allah. Tak tahu nak kirim apa pada zaujah Ust Firdaus, ummi kirim scone saja.

"Ummi, orang mengandung memang teringin makan macam-macam ke?" Soal ana pada ummi. Hihi, ana tak de pengalaman mengandung :P

"Bukan la. Mana nak tau nanti Ust Firdaus cerita pada zaujahnya, termangu-mangu pula. Itu yang ummi kirim sikit untuk zaujah Ust Firdaus." Owh, camtu rupanya... Hihihi.

Malam tadi selepas Babah Saif dan Ust Firdaus pulang ke Kuala Kangsar, kami buat post morterm. Hihihi, rasa nak gelak je dengan kata-kata abi. Haih, haritu yang datang muslimat jadi abi tak banyak cakap dan tak tahu nak cakap kali ni muslimin, abi banyak cakap pula.

TAHNIAH diucapkan pada abi kerana soalan yang dipendam selama 3 tahun berjaya diperolehi jawapannya dari Babah Saif. Kemudian, ana terangkan pada abi kenapa ana 'berat' nak tanya soalan tu pada sesiapa kerana takut orang rasa ana (penanya) nak MENGUJI ilmu mereka. Ya Allah, tiada niat begitu tetapi itulah sebab utama kenapa ana tidak mengajukan soalan tersebut kepada sesiapa. Alhamdulillah, abi SANGAT senang dengan penerangan dari Babah walaupun kata abi sangat lama Babah menyusun ayat untuk menjawab pertanyaan abi. Alhamdulillah. Tahniah, tahniah pada abi yerk. (^_~)

Alhamdulillah, mujahadah semakin kemas. Hihihi, ana 'tidak endah' melihat Babah Saif, Ust Firdaus, Aiman dan Fadilah makan aiskrim. Wawawawa... Tahniah juga buat ana! :P 2x pula tu mereka uji ana dengan menayangkan aiskrim. Ya Allah, Dia tolong ana untuk mujahadah. Say NO to ice... Hihihi.

ALHAMDULILLAH

Jazakallah pada Babah dan Ust Firdaus yang sudi ke teratak kami yang nunnnn di dalam hutan (tapi ada internet okey!). Maaf atas setiap kekurangan dan insiden-insiden yang tak sepatutnya (kecuaian) berlaku, maaf atas layanan dan semua-semua sekali dari ana dan keluarga. Jazakallah atas buah tangan yang dibawa... :)

Moga tali yang diberikan simbolik pada ukhuwah yang terbina. Siapa kata ukhuwah maya TIDAK WUJUD. Satu lagi bukti ukhuwah itu tidak kira alam maya atau alam realiti tetapi diri kita sendirilah yang 'mencorakkan' bagaimana untuk mewarnai ukhuwah. Wallahua'lam.

Alhamdulillah, rancangan rampasan kereta kebal tidak berjaya... Hip hippp hoooorayyyyyy!!!

Syukran ya Allah!

p.s: Kalau rajin ana lanjutkan posting dalam blog ini. :)

5 leaves:

mujahidah annafs 19 October 2009 at 14:17  

salam cyg.
sukeny tgok gmbr anti.
da lme da xtgok anti.
ble tgok gmbar tu, jd makin rindu lak. heheh. ((:

الوردة الشوكية 19 October 2009 at 16:41  

salam syg :)
hi3 kalau nak gambar dengan lebey banyak kite kene la dating cyg baru la bley snap sehari 100 keping. Nak?? hi3. insya Allah, moga kerinduan kita buat kita lebih menghargai ukhuwah ini. insya Allah :)

mujahidah annafs 21 October 2009 at 16:15  

insyaAllah (: nnt anti aturkan le tarikh, kot2 klo ana xde ap2 ke. ley kte jmpe, snap gmbar byk2! heheh.

الوردة الشوكية 22 October 2009 at 10:58  

insya Allah ea. ape2 nnt ana bagitau anti. nak ikut dating tak? hihi... HaLaQaH CiNta... insya Allah :)

mujahidah annafs 26 October 2009 at 11:25  

erm, Halaqah Cinta? yang anti tules kat atas blog anti tu ye?
agak2 tu mesti dlm hari rabu kan, 11 nov kn cyg?
takot plak ana de kelas le aritu. ):

aSkiNg sOuL

Feeling alone?
Innallahha ma’ana

Saw evil act?
Inni akhafullah

Wishing something?
Fa’iza ’azamta fatawakkal’alallah

Missing somebody?
Ma fi qalbi ghairullah.

... syukran ...

Free Hit Counter Syukran 'ala ziarah ^_~

Silent Home

Silent Home
Bila emosi mengunci hati, lalu lahirlah ayat-ayat sepi sebuah monologku merentasi perjalanan menuju Rabbi :)

  © Template Lar Doce Lar por Emporium Digital Graphics Jenny's Grandchild and Irene's Corner

TOPO